Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-17, 20:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Äsch låt folk få knarka sig fördärvade om dom vill det, varför lagstifta, cykelhjälm t,ex varför får man inte slå halvt ihjäl sig om man vill ta den risken. Oj hoppsan, det kostar pengar, nån måste betala för skadorna å det är vi skattebetalare (inklusive JAG), nu var det inte så kul längre Legalisera INTE.
Skattebetalarna (inklusive DU) betalar nu mångmiljardbelopp för att upprätthålla en stigmatiserande, ideologiskt baserad politik som uppenbarligen inte fungerar och som har utsatts för hård kritik från omvärlden. Det är ofrånkomligt att Sverige till slut åtminstone måste avkriminalisera droger, frågan är bara hur många som ska behöva få sina liv förstörda av rättsstaten och i vissa fall dö innan detta händer.
Citera
2017-11-17, 20:20
  #26
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Skattebetalarna (inklusive DU) betalar nu mångmiljardbelopp för att upprätthålla en stigmatiserande, ideologiskt baserad politik som uppenbarligen inte fungerar och som har utsatts för hård kritik från omvärlden. Det är ofrånkomligt att Sverige till slut åtminstone måste avkriminalisera droger, frågan är bara hur många som ska behöva få sina liv förstörda av rättsstaten och i vissa fall dö innan detta händer.

Så om man legaliserar narkotika så slutar folk att dö, kur kommer det sig då att folk super ihjäl sig när alkohol inte är olagligt? Slutar folk att knarka eller knarkar dom mer försiktigt om det blir lagligt?
Citera
2017-11-17, 20:32
  #27
Medlem
Det är på tiden att Liberalerna profilerar liberal politik. Om de mot all förmodan beslutar att narkotikabruk behöver avkriminaliseras ökar det deras trovärdighet som liberalt parti. Ett parti som bokstavligen är liberaler ska värna om människors integritet och inte låta dem bli utsatta för kränkande tvångsåtgärder i form av urin- eller blodprov vid misstanke om narkotikabruk. En förseelse som tydligt saknar brottsoffer och borde vara mindre allvarlig än nedskräpning.

Förseelsen eget bruk av narkotika är ett brott med fängelse i straffskalan. Kriminaliseringen av det egna bruket är kontraproduktivt. Så länge missbrukare är kriminaliserade gömmer de sig för polis. Narkotikaproblem förebyggs inte eller upptäcks för sent. Sjuka missbrukare undviker t.ex. att ringa ambulans vid överdos. Missbrukare ska vara en uppgift för sjukvården. Polis och rättsväsende ska fokusera på att bekämpa narkotikaförsäljning.

De flesta länder i Europa har inte kriminaliserat bruket. Om Sverige avkriminaliserar bruket är det en normalisering gentemot andra europeiska länder. Politiker måste fundera varför narkotika är skadligare och dödligare i Sverige. De måste inse att kriminaliseringen av missbrukare får ödesdigra konsekvenser. Narkotikadödligheten är i Sverige högst i EU. Den är fem ggr högre än EU-snittet.

Narkotikabruk är faktum i ett samhälle som aldrig blir narkotikafritt. Narkotikabruket ökar och kommer antagligen inte att minska. Om politikerna inte beslutar att ändra narkotikalagstiftningen blir det fler och fler kriminella i varje generation. Sedan narkotikabruk kriminaliserades 1988 har hundratusentals brukare och missbrukare dömts. Inte i något annat europeiskt land anmäls fler narkotikabrott än i Sverige. Så här kan det inte fortsätta. Flera av de dömda får en försämrad samhällssyn och anammar en kriminell livsstil. Det leder till samhälleliga problem som givetvis är allvarligare än förseelsen som ligger bakom kriminaliseringen.
Citera
2017-11-17, 20:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Så om man legaliserar narkotika så slutar folk att dö, kur kommer det sig då att folk super ihjäl sig när alkohol inte är olagligt? Slutar folk att knarka eller knarkar dom mer försiktigt om det blir lagligt?
Vart har jag skrivit att folk skulle sluta "knarka" eller att folk skulle sluta dö av narkotika om det blir legaliserat? Ingenstans och aldrig någonsin. Ingen åtgärd kommer att åstadkomma det, oavsett om man inför dödsstraff på grund av eget bruk eller legaliserar fullt ut.

Däremot flyttar man pengar som slängs bort på meningslösa insatser som förstör folks liv och skapar ett helt onödigt utanförskap (vilket modern forskning hävdar ökar risken för substansmissbruk, något som borde vara sunt förnuft), så att dessa kan användas inom t ex behandlingsvård. Och ja, evidensbaserad information istället för bisarr skräckpropaganda kan mycket väl bidra till att folk "knarkar" mer försiktigt. Den nuvarande situationen är snarare den motsatta - folk kan via några få knapptryckningar konfirmera att idiotpåståenden som att folk hoppar från hustak efter att ha rökt cannabis saknar faktisk grund och därmed tappar dessa förtroendet för den information som pumpas ut i samhället om alla typer av narkotika. Faktabaserad kunskap hur man undviker onödigt farligt bruk - det vill säga skademinimering - skulle kunna rädda liv, men nu föredrar man istället att "sända rätt signaler" dvs lägga locket på om skademinimerande tekniker.

Edit: teoriman lyfter fram flera andra faktorer i posten ovan. Just det faktum att man via rättslig hetsjakt skapar en "vi-mot-dem"-känsla hos brukare är något jag önskar skulle beaktas mer. Om en skötsam brukare (ja, de finns, endast en minoritet är substansmissbrukare i en medicinsk mening) utsätts för rättsliga påföljder, som kan inkludera regelrätta lögner i t ex rättshandlingar för att motivera de helt oproportionerliga påföljderna, så kan förtroendet för både rättssystemet och samhället i stort skadas. Polisiära trakasserier, som att utsätta kända "knarkare" för påtvingade, bevittnade provtagningar även när personen inte är synbart påverkad, förstärker "vi-mot-dem"-mentaliteten. Jag har svårt att tro att någon, oavsett vilken sida man tillhör i debatten, kan tycka att detta är önskvärt.
__________________
Senast redigerad av mand71 2017-11-17 kl. 21:35. Anledning: Hänvisning till posten ovan
Citera
2017-11-17, 23:09
  #29
Medlem
jamesdeans avatar
Då var voteringen avklarad och motionen om avkriminalisering avslogs.

Jag borde inte ha blivit förvånad, men efter att ha följt den föregående debatten blev jag trots allt lite förvånad när resultaten väl kom. Inför omröstningen gick många talare upp och argumenterade för och emot. Dels var de talare som var för avkriminalisering betydligt fler, dels hade de mycket bättre argument, och dels fick de betydligt större applåder från publiken än de som argumenterade emot. Baserat på framförallt publikreaktionerna fick jag faktiskt intrycket att avkriminaliserings-förespråkarna i salen var betydligt fler, men när det väl blev dags för votering blev förslaget nedröstat med "tydlig majoritet" enligt personen på scenen som räknade rösterna.

Rekommenderar att kolla debatten, man kan se den här: https://www.youtube.com/watch?v=KwjJLAl0Sn0
Citera
2017-11-18, 08:35
  #30
Medlem
Det var inte förvånande att motionen om avkriminalisering avslogs med ”tydlig” majoritet. När ett parti som nästan är lika konservativa som Moderaterna ska besluta om en liberal livsstilsfråga är utgången väntad.

Både (C) och (L) har avslagit motioner om att avkriminalisera bruket av narkotika. (V) förblir att vara enda riksdagsparti som har avkriminalisering i partiprogrammet. Nästa gång (C) och (L) kan besluta om avkriminalisering är på partistämmor om två år.

Den svenska narkotikapolitiken grundas på ideologi om ett utopiskt narkotikafritt samhälle och påverkas av känslor och rädslor. Så länge narkotikapolitiken är ideologisk och känslostyrd fortsätter lidande och slösande med resurser då samhället aldrig blir narkotikafritt. Narkotikaproblemen minskar inte med nuvarande restriktiva narkotikapolitik. Andra västeuropeiska länder bedriver skademinimerande narkotikapolitik framgångsrikt. Det borde påverka Sveriges narkotikapolitik så att även den inriktas på skademinimering istället för kriminalisering.

Politiker behöver fundera varför narkotika är skadligare och dödligare i Sverige än i övriga Europa. Förr eller senare blir det för dem uppenbart att det inte fungerar att kriminalisera sjuka människor för att minska narkotikaproblemen. Det blir nödvändigt att avkriminalisera bruket.

Det är allvarligt att hundratusentals invånare i Sverige kriminaliseras av en förseelse med fängelse i straffskalan, som tydligt saknar brottsoffer, inte var ett brott före 1988 och inte heller är det i flertalet europeiska länder. Många invånare i Sverige stigmatiseras och kriminaliseras pga. narkotikabruk. Det leder till utanförskap vilket förstås har påverkan på det demokratiska samhället. Politiker måste agera innan den negativa utvecklingen gått för långt.
Citera
2017-11-18, 13:48
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Då var voteringen avklarad och motionen om avkriminalisering avslogs.

Jag borde inte ha blivit förvånad, men efter att ha följt den föregående debatten blev jag trots allt lite förvånad när resultaten väl kom. Inför omröstningen gick många talare upp och argumenterade för och emot. Dels var de talare som var för avkriminalisering betydligt fler, dels hade de mycket bättre argument, och dels fick de betydligt större applåder från publiken än de som argumenterade emot. Baserat på framförallt publikreaktionerna fick jag faktiskt intrycket att avkriminaliserings-förespråkarna i salen var betydligt fler, men när det väl blev dags för votering blev förslaget nedröstat med "tydlig majoritet" enligt personen på scenen som räknade rösterna.

Rekommenderar att kolla debatten, man kan se den här: https://www.youtube.com/watch?v=KwjJLAl0Sn0
Jag har nu lyssnat på hälften och håller med dig, det hörs i publiken vilka förslag som är populärast, överlag positivt tycker jag, nu kan vi bara hoppas att detta blir en valfråga redan 2018.
Citera
2017-11-19, 09:27
  #32
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Då var voteringen avklarad och motionen om avkriminalisering avslogs.

Jag borde inte ha blivit förvånad, men efter att ha följt den föregående debatten blev jag trots allt lite förvånad när resultaten väl kom. Inför omröstningen gick många talare upp och argumenterade för och emot. Dels var de talare som var för avkriminalisering betydligt fler, dels hade de mycket bättre argument, och dels fick de betydligt större applåder från publiken än de som argumenterade emot. Baserat på framförallt publikreaktionerna fick jag faktiskt intrycket att avkriminaliserings-förespråkarna i salen var betydligt fler, men när det väl blev dags för votering blev förslaget nedröstat med "tydlig majoritet" enligt personen på scenen som räknade rösterna.

Rekommenderar att kolla debatten, man kan se den här: https://www.youtube.com/watch?v=KwjJLAl0Sn0
Räkna med att x antal lobbyister från t.ex Drogfritt och RNS ligger bakom. De har ju knappast suttit stilla de senaste veckorna. Tvärtom så har de arbetat tills svetten rinner, och batterierna i mobiltelefonerna kokar.

Underskatta inte deras övertygelse om nolltoleransen, ty den är på gränsen till mentalsjuk / religiös. En avkriminalisering skulle göra att hela deras världsbild brakar samman.

Nej, vi brukare måste fortsätta straffas och förföljas. Vårt urin och blod uttvingat och undersökt. Annars kan nolltoleranterna inte sova om nätterna.
__________________
Senast redigerad av Rufos 2017-11-19 kl. 09:38.
Citera
2017-11-27, 22:31
  #33
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Då var voteringen avklarad och motionen om avkriminalisering avslogs.

Jag borde inte ha blivit förvånad, men efter att ha följt den föregående debatten blev jag trots allt lite förvånad när resultaten väl kom. Inför omröstningen gick många talare upp och argumenterade för och emot. Dels var de talare som var för avkriminalisering betydligt fler, dels hade de mycket bättre argument, och dels fick de betydligt större applåder från publiken än de som argumenterade emot. Baserat på framförallt publikreaktionerna fick jag faktiskt intrycket att avkriminaliserings-förespråkarna i salen var betydligt fler, men när det väl blev dags för votering blev förslaget nedröstat med "tydlig majoritet" enligt personen på scenen som räknade rösterna.

Rekommenderar att kolla debatten, man kan se den här: https://www.youtube.com/watch?v=KwjJLAl0Sn0
Dom vågade kanske inte tro att det dom trodde på var det dom borde tycka.

Politiskt engagerade men inte samtidigt helt låsta av opinionssiffror har också svårt att ta obekväma beslut. Orkade dom vara ärliga mot sig själva när det kom till kritan?

Ibland kanske en del längtar för mycket att passa in i gemenskapen för sitt eget bästa?
Citera
2018-01-07, 19:58
  #34
Medlem
Jag ville bara hoppa in här med en sak som har lite erfarenhet av hanteringen, dagens drogpolitik runt cannabis får dig inte att må bättre.. för lite mer än ett år sedan åkte jag på en kontroll utanför bostaden (civil polisen) tyckte inte jag kunde korsa ögonen ordentligt, så fick åka på piss sedan husrannsakan där jag hade 45g för EGET bruk.
Sen den dagen har jag bådat haft oro/ångest depressions perioder som jag har kämpat med ett år nu, börjar bli bättre nu när allt är över. Tog ca 7 månader innan jag fick påbörja mitt straffarbete på 60 h bara det är kass.. sen körkortet är nog den största smällen behöva åka buss som snickare ute i små samhällen bor inte i en storstad annars hade det inte varit några problem..

för övrigt blev av med körkort, 5000kr fattigare, 60h samhällstjänst, 2 år villkorligt.

Tänk bara vad jag kostade staten (span?,pappersarbetet på 40 sidor, kriminalvården, polis/förhör,husrannsakan, borta från jobbet ett antal timmar för möten o dylikt då min lön kommer från skattepengar(snickare på ett sjukhus då), Tingsrätten, Transportstyrelsen? och övervakarna på samhällstjänsten. hade varit bättre dom pengarna gick till vård/sjukhus istället enligt mig hade både vart bättre för sverige och mig.

Dessutom pluggat gymnasiet började jobba direkt och jobbat sedan dess köpt mig en ny bil, köpt mig en bostadsrätt är mer än allmänt skötsam. men ändå ska man straffas för något som inte skadar någon annan än mig. men personer som säger att man INTE kan sköta sitt liv om man röker är på väldigt djupt hav och inkörsport??? ska vi inte ens tala om jag säger till folk som håller på med tyngre det är på något sett så mycket smutsigare, bara för man röker behöver man inte bli en idiot o ta heroin etc.
har flertal kompisar som är precis som mig. sköter allt snyggt.

Tog detta snacket med jobbet när jag blev av med körkortet då jag hade minimalt med thc i blodet..blev av med körkortet 1 år för detta.
dom satte mig på någon sorts missbrukar behandling där jag fick prata med psykolog och gå och pissa 1-2 gånger i månaden ett halvårs tid sedan skulle jag sköta mina tider bättre än bäst annars flyger jag med huvudet först u,. skrev kontrakt på det till och med.
samt en chef som tittat ner på en sedan dess så tog mitt pick o pack och börja plugga nu.
men sen är ju ständigt oron där om att polisen står runt hörnet hela tiden oavsett om jag är lagligast i världen just nu.

jag hoppas ni ser var jag vill komma en snabb sammanfattning av hur jag blev hanterad ingen vård fick man.. psykolog via jobbet är ju en annan femma men psykologen sa att jag är fullt frisk o det visste jag ju. så whats the deal?
Citera
2018-08-23, 19:19
  #35
Medlem
AgentAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Äsch låt folk få knarka sig fördärvade om dom vill det, varför lagstifta, cykelhjälm t,ex varför får man inte slå halvt ihjäl sig om man vill ta den risken. Oj hoppsan, det kostar pengar, nån måste betala för skadorna å det är vi skattebetalare (inklusive JAG), nu var det inte så kul längre Legalisera INTE.

Det roliga är ju att vi hade tjänat skattepengar på en legalisering, trots utgifter för eventuella skador.
Skador vi redan betalar med skattemedel eftersom folk redan "knarkar", + en polismyndighet som ständigt skjuter resurser för att jaga dom.

En inkomst som kriminella nätverk och gäng sitter och håvar in idag.
Colorados inkomst i skatt på cannabis år 2017 landade på cirkus 247 miljoner dollar
Beskattningen är 15 % på rekreation cannabis.

Sverige har cirkus colorados invånare x 2.
Så grovt hugget är det runt 4 miljarder sek som pumpas in i den kriminella delen av samhället varje år i sverige.

För att sätta det i kontrast med politiken som kostar jävligt mycket pengar, är det mer än dessa budget punkter.

5 Internationell samverkan
19 Regional tillväxt
21 Energi

Och en stor % del av många andra punkter, dags att börja fatta vilka summor dels privata aktörer, och vi skattebetalare går miste om, vita jobb, som vi till och med spenderar pengar på att få fatt i, utan framgång och varit så i 50 år.

Och vilken typ av cash det är dom kriminella rör sig med. Köper vapen, ammunition, expanderar.

Sedan handlar ju skademinimering om att hjälpa folk så dom inte knarkar ihjäl sig, någonting som knappt händer idag, lagstiftningen kriminaliserar personer, försätter dom i ekonomisk kris, utan jobb etc. Att dra parallell mellan cykelhjälm och bejerot-narkotikapolitiken hade varit mer relevant om varje cykelhjälm hade ett kg c4 i sig som självdetonerade så fort du tog av dig hjälmen.
__________________
Senast redigerad av AgentAschberg 2018-08-23 kl. 19:44.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback