Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-16, 10:30
  #37
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nu är det på tiden att du drar ett exempel istället och klargör vad du menar.
och nej, uppenbarligen är ju folk INTE överrens angående genustrams. Så hur har du tänkt lösa det utan en seriös debatt som drar ner byxorna på de som helt enkelt HAR FEL?

En ärlig debatt är något mycket komplicerat att hålla. Båda sidor måste i förväg sätta sig in i motståndarnas argument. Man kan inte tillåta data utan källhänvisning och man får inte åberopa källor som inte i förhand kunnat granskas av motståndarsidan.

Det behövs klara regler för när var och hur man får tala. Det behövs moderatorer som är neutrala till ämnet och som skickligt ser till att reglerna hålls.

Vidare krävs en publik som är tillräckligt insatt i ämne och källor för att ha något utbyte.

Och sist men inte minst folk måste ha möjligheten att prata länge så att deras argument kan utvecklas till fullo.

Det finns en anledning till att sådana debatter är ovanliga utanför vissa akademiska kretsar.
Citera
2017-11-16, 10:38
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
En ärlig debatt är något mycket komplicerat att hålla. Båda sidor måste i förväg sätta sig in i motståndarnas argument. Man kan inte tillåta data utan källhänvisning och man får inte åberopa källor som inte i förhand kunnat granskas av motståndarsidan.

Det behövs klara regler för när var och hur man får tala. Det behövs moderatorer som är neutrala till ämnet och som skickligt ser till att reglerna hålls.

Vidare krävs en publik som är tillräckligt insatt i ämne och källor för att ha något utbyte.

Och sist men inte minst folk måste ha möjligheten att prata länge så att deras argument kan utvecklas till fullo.

Det finns en anledning till att sådana debatter är ovanliga utanför vissa akademiska kretsar.

Ok, det där köper jag, men nog sjutton kan man göra bättre än t ex svensk dagspress nuförtiden. Du behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden så tog journalister faktiskt någon form av ansvar för sanning och även i viss mån för att belysa olika sidor.
Citera
2017-11-16, 11:07
  #39
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ok, det där köper jag, men nog sjutton kan man göra bättre än t ex svensk dagspress nuförtiden. Du behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden så tog journalister faktiskt någon form av ansvar för sanning och även i viss mån för att belysa olika sidor.

Idag finns de vetenskapliga texterna i sig tillgängliga på nätet och allt fler har en akademisk erfarenhet.

Kvällspressen har inte längre högutbildade som en del av sin målgrupp.
Citera
2017-11-16, 11:12
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Idag finns de vetenskapliga texterna i sig tillgängliga på nätet och allt fler har en akademisk erfarenhet.

Kvällspressen har inte längre högutbildade som en del av sin målgrupp.

Alla med rösträtt bör ha tillgång till en seriös debatt. Den behöver inte nå akademisk nivå. Det gäller att kunna reda ut röran i skallen för vanliga Svenssons. Sverige är ett skämt!
Citera
2017-11-16, 11:18
  #41
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Alla med rösträtt bör ha tillgång till en seriös debatt. Sverige är ett skämt!

Om alla i Sverige är intresserad av sanningen finns som sagt redan alla vetenskapliga studier tillgängliga online.

1. Googla.
2. Klicka.
3. Läs.

Det är vad de som är intresserade och besitter de mentala verktygen att ta till sig sanningen redan gör.

De övriga som misslyckas med att följa den listan utgör majoriteten som styr vårat demokratiska lilla paradis.

Du kommer aldrig få din ärliga debatt.

EDIT: Det jag citerat är det jag besvarat. De redigeringar som i efterhand gjorts till inlägget jag citerade gör att det ser lite intellektuellt oärligt ut i mitt svar. Lev med det.
__________________
Senast redigerad av Ratoz 2017-11-16 kl. 11:21.
Citera
2017-11-16, 11:27
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om alla i Sverige är intresserad av sanningen finns som sagt redan alla vetenskapliga studier tillgängliga online.

1. Googla.
2. Klicka.
3. Läs.

Det är vad de som är intresserade och besitter de mentala verktygen att ta till sig sanningen redan gör.

De övriga som misslyckas med att följa den listan utgör majoriteten som styr vårat demokratiska lilla paradis.

Du kommer aldrig få din ärliga debatt.

Jag vet inte det. Tycker det blir bättre hela tiden. Snart kanske man till och med kan kalla en spade för en spade. Vem vet? Egentligen ser jag ärlighet och "ärlighet varar längst" som något väldigt svenskt. Kan vi hitta tillbaka dit? Kan vi delvis tvinga dit våra politiker?
Citera
2017-11-16, 11:33
  #43
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag vet inte det. Tycker det blir bättre hela tiden. Snart kanske man till och med kan kalla en spade för en spade. Vem vet? Egentligen ser jag ärlighet och "ärlighet varar längst" som något väldigt svenskt. Kan vi hitta tillbaka dit? Kan vi delvis tvinga dit våra politiker?

Ja fast du har också en konstig syn på sanning där den kan förenklas utan att förlora i sanningshalt.

Förenklar man en sanning tillräckligt för att minst halva befolkningen ska kunna förstå den så minskar sanningshalten i det man säger oftast så mycket att man bara har kvar, vad som i praktiken är, en lögn.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback