2024-10-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Det var väl i och för sig rätt väntat att Dan och Magnus skulle lägga ner DFS och föra över tillgångarna till ett Aktiebolag ägt av dom själva. Fanns ju en sån paragraf i stadgarna var det någon som skrev. Bra jobbat Dan får man säga. Hur många miljoner kan det röra sig om, huset inräknat?
Ja dom har alltid haft någon paragraf i stadgarna som säger att om DFS lägger ner så ska pengarna investeras i något annat nationellt projekt osv men det är jävligt oklart vad de menar med det och de pengarna hamnar väl automatiskt i ett bolag som Dan förfogar över så det bådar ju inte gott för alla som har spenderat stora summor pengar på DFS projektet och herr D skrattar hela vägen till banken 🤣

Frågan är om deras pressmeddelande eller vad vi ska kalla det är seriöst eller om det är Dan och Magnus exit scam eller om det är ett sätt att göra sig kvitt DFS Skåne via en omstrukturering.

En liten fågel kvittrade i mitt öra vilka som bla är engagerade där och det är personer som Dan och Magnus definitivt inte kan kontrollera eller styra och ställa med hur mycket de än skulle vilja och det här kan ju vara ett ypperligt exempel på hur man gör en lite mer raffinerad Jimmie Å och gör sig av med misshagliga element (läs folk som inte är totala ja sägare utan kör över både Dan och Magnus på fem minuter om de känner för det).

Alternativ två är troligast men eftersom att hela DFS drivs som en förening som jag förstår det så är inte alternativ tre helt otänkbart om man är rädda för att bli bortkuppade och tappa kontrollen över sitt lilla dagis och födkrok.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-10-22 kl. 16:10.
Citera
2024-10-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Magnus Söderman har skrivit en ny bok. "Sista chansen svenskar" heter den och släpps den 1 november.

Hur många böcker har Magnus skrivit?
Ingen aning men åtminstone skriften "Till värn för norden" samt ytterligare ett verk med kortare noveller varav en är en erotisk novell som är lite halvsuspekt minst sagt dvs novellsamlingen "Glimtar av liv".

Han kan ha skrivit fler men det är de som jag hittade i bokhyllan efter en snabbkoll.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-10-22 kl. 16:09.
Citera
2024-10-22, 19:31
Avstängd
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ingen aning men åtminstone skriften "Till värn för norden" samt ytterligare ett verk med kortare noveller varav en är en erotisk novell som är lite halvsuspekt minst sagt dvs novellsamlingen "Glimtar av liv".

Han kan ha skrivit fler men det är de som jag hittade i bokhyllan efter en snabbkoll.
Ja, han har skrivit väldigt många fler, men hur många har jag ingen koll på. Den enda som jag har läst är "Glimtar av liv".

Här är några av Magnus Södermans böcker:

Till värn för Norden
Odalfolket och mannaförbunden
Svensk ungdom - Sveriges framtid
Uppmarsch mot ragnarök
Den offrade
Den trotsiga
Glimtar av liv
Hell seger!
Rasist, javisst?
Sista chansen svenskar
Citera
2024-10-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Ja, han har skrivit väldigt många fler, men hur många har jag ingen koll på. Den enda som jag har läst är "Glimtar av liv".

Här är några av Magnus Södermans böcker:

Till värn för Norden
Odalfolket och mannaförbunden
Svensk ungdom - Sveriges framtid
Uppmarsch mot ragnarök
Den offrade
Den trotsiga
Glimtar av liv
Hell seger!
Rasist, javisst?
Sista chansen svenskar
Ja just det ja "Rasist, javisst ?" har jag någonstans i samlingen också även om jag inte lyckades lokalisera den pga för mycket böcker i bokhyllan när jag kollade runt lite snabbt men den finns här någonstans.
Citera
2024-10-22, 22:36
Medlem
Under extra årsmötet nu i kväll röstades propositionen igenom och det innebär att Det fria Sveriges tillgångar kommer att skänkas till JWMS AB, som ägs av Dan Eriksson och Magnus Söderman. Min vän som är medlem och närvarade vid onlinemötet berättade att propositionen röstades igenom med överväldigande majoritet. Flera medlemmar anmälde avvikande uppfattningar och föreslog andra lösningar, men vann uppenbarligen inga sympatier. Beslut om nedläggning av föreningen måste enligt stadgarna beslutas av två möten, varav bara det ena behöver vara årsmöte eller extra årsmöte. Möte nummer två kommer alltså att vara ett styrelsemöte som fattar det slutgiltiga beslutet om nedläggning. Det här har inte skett på rätt sätt och många av medlemmarna i Det fria Sverige har för mycket av sektmentalitet för att våga ifrågasätta något.
Citera
2024-10-22, 22:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Sternaca
Under extra årsmötet nu i kväll röstades propositionen igenom och det innebär att Det fria Sveriges tillgångar kommer att skänkas till JWMS AB, som ägs av Dan Eriksson och Magnus Söderman. Min vän som är medlem och närvarade vid onlinemötet berättade att propositionen röstades igenom med överväldigande majoritet. Flera medlemmar anmälde avvikande uppfattningar och föreslog andra lösningar, men vann uppenbarligen inga sympatier. Beslut om nedläggning av föreningen måste enligt stadgarna beslutas av två möten, varav bara det ena behöver vara årsmöte eller extra årsmöte. Möte nummer två kommer alltså att vara ett styrelsemöte som fattar det slutgiltiga beslutet om nedläggning. Det här har inte skett på rätt sätt och många av medlemmarna i Det fria Sverige har för mycket av sektmentalitet för att våga ifrågasätta något.
Sa man något om hur det går med alla statyer och oljemålningar av de allra givmildaste donatorerna till föreningen?
Citera
2024-10-22, 23:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Hahaha. Världens minst överraskande händelseutveckling. Skojare och bedragare som livnär sig på idioter.
Citera
2024-10-23, 00:16
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:

Om detta var sant så skulle det vara en väldig uppståndelse i deras chatt nu på Telegram, vilket det inte är, det är lika lugnt som vanligt. Dock så tar jag det inte för osannolikt då Dan & Magnus idag är den nationella rörelsens största skojare. Dan kommer sticka en vacker dag och då kommer Svammelman stå där ensam och inkompetent då vi vet att han enbart tar rygg på Dan då han inte kan starta och driva företag för egen maskin. Ingen kommer heller vilja ha med Svammelman att göra vid en sådan eventuell utveckling.
Citera
2024-10-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är inte så svårt, det är bara att lägga upp en plan så fixar det sig. Han behöver göra sig av med medlemmarna först. Han kan höja avgifterna för medlemskapet och minska förmånerna med att bli medlem, då kanske de flesta nöjer sig med att bara betala för prenumerationerna på podcasten. Kanske införa något förmånligt erbjudande om att konvertera medlemskapet till ett livstidskonto på podcasten kväll med svegot.

När nästan alla medlemmar är borta ser man till att genomföra ett stämmobeslut på att föreningen skall upplösas och alla tillgångar därför skall skänkas till en ny juridisk person som givetvis ägs av Domändanne själv. Här finns det finurliga i att ha lokalen borta i tjottahejti då det finns ett inbyggt motstånd mot att åka ända dit för att delta i omröstning.

Detta skrev jag 2020. Har det inträffat nu alltså?
Citera
2024-10-23, 12:59
Medlem
-Hengpung-s avatar
Det bör verkligen ligga i medlemmarnas intresse att ta sitt förnuft till fånga vid nästa årsmöte och rösta om en ny sammanställning av styrelsen. Det kan inte vara rimligt att Dan och Svammelman som är bästa kompisar och är en majoritet i styrelsen, som för övrigt bara har en (1) till ledamot, kan se på DFS som sin personliga lekstuga.

Medlemmarna bör, och ska, begära att denna frågan finns med på dagordningen vid nästa årsmöte och att mötet är stagdeenligt. Detta bör vara en principfråga för medlemmarna och tjänar också till att ta Dan och Svammelman på pulsen lite. Om mannen blir utesluten för att vilja ha med frågan och votera om den så bevisar det med all tydlighet att de ej vill ha någon konkurrens om ordförandeskapet och att den ideella föreningen i realiteten är Dan och Svammelmans privata företag.
Citera
2024-10-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Det bör verkligen ligga i medlemmarnas intresse att ta sitt förnuft till fånga vid nästa årsmöte och rösta om en ny sammanställning av styrelsen. Det kan inte vara rimligt att Dan och Svammelman som är bästa kompisar och är en majoritet i styrelsen, som för övrigt bara har en (1) till ledamot, kan se på DFS som sin personliga lekstuga.

Medlemmarna bör, och ska, begära att denna frågan finns med på dagordningen vid nästa årsmöte och att mötet är stagdeenligt. Detta bör vara en principfråga för medlemmarna och tjänar också till att ta Dan och Svammelman på pulsen lite. Om mannen blir utesluten för att vilja ha med frågan och votera om den så bevisar det med all tydlighet att de ej vill ha någon konkurrens om ordförandeskapet och att den ideella föreningen i realiteten är Dan och Svammelmans privata företag.

Föreningen har hela tiden fungerat som deras privata företag. Bara att läsa vad de registrerat hos Bolagsverket vad föreningens syfte är:

Föreningens ändamål är försäljning av böcker, profilprodukter samt digitala tjänster och produkter som e-böcker och webinars. Anordnande av konferenser, evenemang och övriga tillställningar.

Hur tänker alla de som ställt upp med hundratals timmar av ideellt arbete? Ni har arbetat gratis för att någon annan ska tjäna pengar. Hur tänker ni som har donerat pengar till huset? Ni har gett bort ett hus till Dan.

Hur länge till kommer de ens ha kvar huset?
Citera
2024-10-23, 13:48
Medlem
Citat:
Om detta var sant så skulle det vara en väldig uppståndelse i deras chatt nu på Telegram, vilket det inte är, det är lika lugnt som vanligt.

För DFS-medlemmar finns sedan i somras en ny plattform för diskussioner på friasvenskar.se. Det är därför ingen eller få chattar i Telegramgruppen. Allt det jag skrivit är info direkt från en medlem. Det här beslutet är givetvis inte något som kommer att slås upp som en stor nyhet i DFS olika informationskanaler. Det är förändring som sker i det tysta - även mot medlemmarna. Men fler uppgifter om detta kommer säkerligen att krypa ut framöver.

Citat:
Det bör verkligen ligga i medlemmarnas intresse att ta sitt förnuft till fånga vid nästa årsmöte och rösta om en ny sammanställning av styrelsen.

Det kommer inte att vara något fler årsmöte. Som jag skrev i tidigare inlägg så beslutas nedläggningen först av extra årsmötet igår och därefter av ett styrelsemöte. Helt enligt stadgarna.

Det här röstades igenom med en överväldigande majoritet och det är möjligt att några av de blinda följarna kommer att ångre sin röst senare, men då är det för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in