Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 01:54
  #1525
Medlem
Jag gillar Dan Eriksson, otroligt driftig och med ett smart tänk när det gäller affärer.

Däremot så ser jag med oro på det här huset. Det skulle inte förvåna mig om verkligheten gör sig påmind (mer om det nedan) och det slutar med att husfonden bekostar en villa åt Dan istället.

Det har skrivits förr i tråden men jag ger mina två cent kring det här. Man samlar in pengar från hela Sverige till ett hus som ska ligga någonstans i Sverige, okänt var. Detta betyder att de flesta aldrig ens kommer att kunna besöka huset när det väl finns. Är det dessutom på en liten ort, där fastighetspriserna är lägre, så är det bara de som bor runt den lilla orten som kommer kunna nyttja huset. Om man köper en villa i någon av storstadsregionerna Stockholm, Göteborg eller Malmös villaförorter så får man ändå räkna med minst 5-6 miljoner i pris.

Det är helt enkelt oerhört svårt att se att det här projektet kommer att genomföras. För även om pengarna samlas ihop och villan köps så kommer oerhört få människor kunna besöka den.

Visst, köper man en stor fastighet i Göteborgs innerstad eller Stockholms innerstad så talar vi en helt annan prisbild...vad kostar en sådan fastighet? 40-50 miljoner minst. I en sådan finns naturligtvis hyreslägenheter och lokaler som man kan hyra ut och det går naturligtvis att ta lån för att finansiera ett sådant affärsprojekt - men det är väl inte det man talat om. Kanske är blir det Dans nästa steg när villan blir ett fiasko?

Det har funnits lokaler tidigare. NSFs famösa gård (som brändes ner) i obygden fyllde en funktion som samlingslokal men det var också allt, i övrigt stod den tom. Vad DFS talar om här är något helt annat. Kanske slutar det hela med att de köper en lokal i någon större stad och kallar det för "Svenskarnas Hus".
__________________
Senast redigerad av DoktorPest 2018-04-15 kl. 02:47.
Citera
2018-04-15, 06:00
  #1526
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Rent officiellt så är det väl inte så?

Att det är den ideella föreningen dfs-svegot som driver tidningen svegot är officiellt. Att de köper poddar/artiklar/avlönar skribenter/poddare har jag läst i denna tråd i ungefär tre månader.
Citera
2018-04-15, 06:03
  #1527
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Var ser du på Detfriasverige.se att man med ett medlemskap i DFS finansierar Svegot? Visa mig en källa! Det är ju på SveGoT.se man ska bli medlem om man vill finansiera Svegot, ditt mongo. Eller varför tror du att de har olika medlemskap? Man får ju inte ens tillgång till SveGoT Premium om man bara är DFS-medlem. Svegot nämns ju inte ens på DFSs hemsida! Men om det är som du säger, att pengarna oavkortat skyfflas vidare någon annanstans, så måste detta vara ett solklart fall för marknadsföringsdomstolen att utreda.

Du är ju lika sinnessjuk som offervilja. Du har ju själv skrivit i denna tråd flera gånger att svegot dränerar dfs på pengar.
Citera
2018-04-15, 06:33
  #1528
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felfiol
Du är ju lika sinnessjuk som offervilja. Du har ju själv skrivit i denna tråd flera gånger att svegot dränerar dfs på pengar.
Det är en slutsats jag själv dragit. Men jag vill ge Dan och föreningen en chans. Jag hittar ingenstans på DFS att pengarna skulle gå till SveGoT — SveGoT nämns inte ens. Det måste därmed betyda att alla inkomster går till huset, som jag vill ska byggas. Jag måste lita på Dan. Annars skulle ju DFS vara en schimär som marknadsföringsdomstolen skulle finna kriminell.
Citera
2018-04-15, 10:08
  #1529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felfiol
Att det är den ideella föreningen dfs-svegot som driver tidningen svegot är officiellt. Att de köper poddar/artiklar/avlönar skribenter/poddare har jag läst i denna tråd i ungefär tre månader.
Dom två är menade att vara helt separata från varandra.

Som jag har förstått det.
Citera
2018-04-15, 15:33
  #1530
Medlem
Kattenxs avatar
Dags för sammanfattning:
Dan och Magnus går ihop med Conrad och Ingrid. De lägger ner motgift. Startar en förening för ett svenskarnas hus. Alla pengar skall gå till ett svenskarnas hus. Efter någon månad lanserar de en ny "alternativmedia" sida som är kopplad till DFS. Nu tar de pengarna de har fått in från Svenskarnas hus och investerar i sitt nya företag genom att föreningen köper motgifts gamla grejer och finansierar Dans flytt till Sverige. DFS medlemmar får inte tillgång till den nya mediasidan utan då måste man teckna ett nytt avtal om någon hundring i månaden. Det nya "mediaföretaget" skall köpa tjänster av det gamla nedlagda motgiftgänget.

Så det finns alltså en förening som investerar i ett företag med medlemspengar som föreningens medlemmar inte har tillgång till. Pengar och resurser som föreningen har används av det nya mediaföretaget.

Är det nåt jag har missat?
Citera
2018-04-16, 05:19
  #1531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felfiol
Men snälla Landos. Hur många av dfs potentiella donatorer/medlemmar tror du går in och läser Afas info?
Denna tråd däremot....

Du har en poäng, MEN jag menade mest vanligt folk som sitter "on the fence" och kan tänka sig donera till bra projekt i framtiden (när kollapsen eskalerat, kanske efter en bostadskrasch).

Jag är tyvärr helt övertygad om att AFA via sina nätverk och kopplingar in i MSM etc når ut långt mycket längre än denna tråd och vår lilla bubbla.

Det som smärtar mig mest är ju att de har rätt i mycket de skriver, för en gångs skull behöver de inte fabricera massa skit att slänga på folk då det mesta faktiskt stämmer. Det är inte bra.

Nu skiter jag fullständigt i vad dessa terrorister tycker, men sanningen är att de har tentakler som går in i MSM, public service etc. via t.ex. Expo som ofta citeras i MSM.

Problemet i framtiden är när någon gammal sosse som skall ta klivit över till nationalismen börjar söka infomration.
Han läser om Dans och styrelsens mygel och drar öronen åt sig direkt.

AFA är nobodys i det stora hela, men man skall inte underskatta deras förmåga att sprida sin dynga ut till gemene man då de är accepterade i public service och MSM.

Ursäkta om jag var otydlig.

Var mest chockad över att han kört precis samma upplägg med Oophie.
Jag trodde det var någon facebook-klon de jobbade med på sidan, inte att de sålde supporter medlemskap för 1000-tals kronor...sedan bara la ner skiten.
Citera
2018-04-16, 05:26
  #1532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Dags för sammanfattning:
Dan och Magnus går ihop med Conrad och Ingrid. De lägger ner motgift. Startar en förening för ett svenskarnas hus. Alla pengar skall gå till ett svenskarnas hus. Efter någon månad lanserar de en ny "alternativmedia" sida som är kopplad till DFS. Nu tar de pengarna de har fått in från Svenskarnas hus och investerar i sitt nya företag genom att föreningen köper motgifts gamla grejer och finansierar Dans flytt till Sverige. DFS medlemmar får inte tillgång till den nya mediasidan utan då måste man teckna ett nytt avtal om någon hundring i månaden. Det nya "mediaföretaget" skall köpa tjänster av det gamla nedlagda motgiftgänget.

Så det finns alltså en förening som investerar i ett företag med medlemspengar som föreningens medlemmar inte har tillgång till. Pengar och resurser som föreningen har används av det nya mediaföretaget.

Är det nåt jag har missat?


Du har rätt i det mesta, det var en bra nedkokning.
Man blev lovad att huset var prio ett och att detta inte var något nytt mediaprojekt.

1000 pers gick med, och sedan skulle man donera extra för huset det ingick inte i avgiften.
De pengarna gick istället till det där nya mediaprojketet det absolut inte skulle handla om...
Det skall man betla ytterligare en medlemsavgift för...trots att det finansieras från DFS.

Kapital från DFS slussas in i SveGot, sedan ut till styrelsen som ospeccade arvoden och fakturor från Dan och Ingrids bolag.

Klassiskt bolagsskojeri med andra ord.

Samtidigt har man inte lagt en krona på det där huset. Det får man tydligen donera extra för på sidan av om det ens skall bli av. Man har skjutit upp det till 2019....
Gäsp
Citera
2018-04-16, 05:36
  #1533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Visst, köper man en stor fastighet i Göteborgs innerstad eller Stockholms innerstad så talar vi en helt annan prisbild...vad kostar en sådan fastighet? 40-50 miljoner minst. I en sådan finns naturligtvis hyreslägenheter och lokaler som man kan hyra ut och det går naturligtvis att ta lån för att finansiera ett sådant affärsprojekt - men det är väl inte det man talat om. Kanske är blir det Dans nästa steg när villan blir ett fiasko?

Du har helt rätt i det du skriver.

Prisbilden är oerhört naiv, speciellt för det man utlovat.
Det fick mig att dra öronen åt mig direkt.

Huset måste ligga någonstans där det faktiskt är någorlunda tillgänglig.
För cafe, gym, förskola, socialverksamhet, studio (!!), konferensmöjligheter etc. behövs en stor fastighet.
Även med 5 miljoner i budgeten hade det varit svårt att leva upp till det men utlovat, speciellt med alla löpande kostnader.

Om huset var prio ett så skulle man satt målet högre, och haft öppna detaljdiskutioner om vad som behövs i huset, storlek, läge, löpande kostnader etc. Istället blir det bara flum och luddigt allting så man slipper stå till svars i framtiden.

En miljoner är löjligt lågt för detta projekt, det är jag överygad om att Dan vet. Han skjuter det därför framför sig ytterligare ett år och lägger pengarna på SveGot (sig själv).

Dan är ingen dumstrut, men extremt intelligent skulle jag inte kalla honom. Däremot är han jävligt drifit och ettrig. Säljare, no doubt.

Detta bolagsskojeri är dock på det mest basala planet. Det är verkligen inget nytt under solen, jag har sett det mängder med gånger förut av folk som tror att de skall "lura systemet" och sina finansiärer.

Fakturor som studsar fram och tillbaka mellan bolag och föreningar man själv kontrollerar.
Mygel.
Citera
2018-04-19, 23:59
  #1534
Medlem
xmzs avatar
Hur går det med Björkqvist och The Golden One i DFS? Varit väldans tyst om dem i tråden. Är de engagerade, eller dragit sig bort?
Citera
2018-04-20, 07:09
  #1535
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Hur går det med Björkqvist och The Golden One i DFS? Varit väldans tyst om dem i tråden. Är de engagerade, eller dragit sig bort?
Marcus Follin har väl aldrig varit aktiv i DFS. Han var konferencier under presskonferensen, men utöver det har jag inte sett eller hört honom ha något med DFS att göra. Han är vän med Motgift-gänget, men det är väl där deras relation stannar.
Citera
2018-04-20, 11:06
  #1536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Du har helt rätt i det du skriver.

Prisbilden är oerhört naiv, speciellt för det man utlovat.
Det fick mig att dra öronen åt mig direkt.

Huset måste ligga någonstans där det faktiskt är någorlunda tillgänglig.
För cafe, gym, förskola, socialverksamhet, studio (!!), konferensmöjligheter etc. behövs en stor fastighet.
Även med 5 miljoner i budgeten hade det varit svårt att leva upp till det men utlovat, speciellt med alla löpande kostnader.
Jag fattar inte vad de ska göra med en miljon kronor. Man kan få en större villa i ödemarken i norra Sverige för de pengarna, möjligen. I de större städerna räcker det inte ens till en etta med kokvrå. Och de talar inte om en lokal i ödemarken som de ska äga för events utan det ska vara ett "socialt center" där det ska finnas cafe, bibliotek, förskoleverksamhet, socialhjälp, dataspelshall, konferensrum och gym. För en miljon kronor.

Det är just den orealistiska summan som får mig att dra öronen åt mig och tro att det här helt enkelt är en bluff, Dan är smartare än att tro att en miljon kronor (eller ens flera) kommer räcka någonstans. Det måste finnas en annan agenda men ingen blir gladare än jag om jag skulle ha fel.

EDIT: Läste nu på deras hemsida. Det står inget där om att en miljon kronor ska användas till ett Svenskarnas Hus. Allt det står är att föreningen organiseras och blir vad den är genom medlemmarna och att det är medlemmarnas ansvar att förverkliga visionerna. Man skulle därför kunna se det som att vad Dan & Co strävat efter är en miljon kronor i startkapital för DFS men det där med att starta Svenskarnas Hus på olika platser är medlemmarnas ansvar. På den engelska versionen hittar jag dock:
Citat:
An initial goal for the association is to fundraise in order to purchase a large property – a property with enough space for a hall where we can organize regular meetings, lectures and conferences. If we find a large enough space there would also be a café, a gym, a playground and entertainment for the youngest Swedes. And last, but not least, we very much hope for a studio where we can produce radio- and video shows with which we can spread our message.
__________________
Senast redigerad av DoktorPest 2018-04-20 kl. 11:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback