Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-09, 02:21
  #1
Medlem
trattfans avatar
Tjenare.
Befinner mig just nu i USA och behövde flyga hem tidigare än planerat, min mor betalade därför flygbiljetten genom sina SAS-poäng.

Det jag undrar nu är.

Jag själv är SAS Eurobonus Silver-medlem, vilket innebär att jag får ha 2x 23kg väskor. På biljetten som morsan bokade står det standard 1x 23kg.

Hur funkar det, kan jag komma till flygplatsen, visa upp att jag är silver och checka in en väska utan kostnad? Eller måste jag även ha bokat biljetten själv?
Citera
2017-11-09, 04:37
  #2
Avstängd
MetalBears avatar
Du måste ha bokat biljetten!
Citera
2017-11-09, 06:36
  #3
Medlem
Bokade plåtar. Annars lär de blir krux
Citera
2017-11-09, 10:53
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Även om du hade bokat själv, och då upplyst om att du är Silver, så hade det bara stått "1 väska" på biljetten. Själva grejen med bonusgrejer är ju att det ska vara smidigt, och att kräva att resenären redan vid bokning vet att en extraväska ska medfölja är inte alls smidigt.

Men jag vill vara tydlig med att jag inte har kollat vad bolagets villkor säger eller någonsin testat att checka in en bonusväska.
Citera
2017-11-09, 19:49
  #5
Medlem
WLHSs avatar
Ja du kan fortfarande ha två väskor i din bokning om du nu reser i Go och är Silver. Det du ska göra är att be agenten vid incheckningen lägga till ditt Eurobonusnummer. Vips så kan du resa med två väskor. Dock kan det krävas att du har ett fysiskt kort med dig om agenten är kinkig.
Citera
2017-11-09, 20:34
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Ja du kan fortfarande ha två väskor i din bokning om du nu reser i Go och är Silver. Det du ska göra är att be agenten vid incheckningen lägga till ditt Eurobonusnummer. Vips så kan du resa med två väskor. Dock kan det krävas att du har ett fysiskt kort med dig om agenten är kinkig.
Även om agenten är kinky så ska väl telefon med tillhörande app räcka?
Citera
2017-11-15, 14:24
  #7
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Även om agenten är kinky så ska väl telefon med tillhörande app räcka?

I praktiken så borde det ju räcka. Men jag har varit med om att agenter vid ett flertal tillfällen krävt det fysiska kortet. Både vid incheckning och loungebesök, därav skrev jag att det kan vara kinkigt. Men i värsta fall så är det bara att betala för det extra bagaget och sen kräva tillbaka pengarna från SAS samt en kompensation i poäng.
Citera
2017-11-15, 14:30
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
I praktiken så borde det ju räcka. Men jag har varit med om att agenter vid ett flertal tillfällen krävt det fysiska kortet. Både vid incheckning och loungebesök, därav skrev jag att det kan vara kinkigt. Men i värsta fall så är det bara att betala för det extra bagaget och sen kräva tillbaka pengarna från SAS samt en kompensation i poäng.
Loungebesök, menar du även i SAS egna lounger? Där ska det det väl räcka att du du blippar ett behörigt boardingcard?
Citera
2017-11-15, 20:31
  #9
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Loungebesök, menar du även i SAS egna lounger? Där ska det det väl räcka att du du blippar ett behörigt boardingcard?

I deras egna lounger så är det som sagt bara att blippa ett behörigt boardingkort vid spärren. Eller visa upp boardingkortet för agenten. När jag läste din fråga så kom jag på att silver inte ens har behörighet till andra lounger än SAS egna under perioderna (8 jul–20 aug) och jul (16 dec–7 jan) som kortet ger loungetillträde.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2888605

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback