Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 02:36
  #325
Moderator
Eerieyes avatar
Om det nu är han så beror säkert det hela på att han är helt övertygad om sin egen storhet och absoluta ofelbarhet. Plus att han tror att ingen vågar göra honom något.
Citera
2017-11-24, 02:37
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om det nu är han så beror säkert det hela på att han är helt övertygad om sin egen storhet och absoluta ofelbarhet. Plus att han tror att ingen vågar göra honom något.

Det är väl därför han är här och inte i sitt skitland Frankrike.
Citera
2017-11-24, 03:57
  #327
Medlem
careers avatar
Angående Jean Claude Arnault och Forum på Sigtunagatan 14, vilket startades 1989.

När det var vernissage i oktober 89 på Sigtunagatan - H.H. Lim, "Totem" - var det på Forum Arnault-Lagercrantz.

Före det, i april 1989: Arnault & Lagercrantz - vernissage, Gianne Harper.
Lokalen var då på Riddargatan på Östermalm.
Citera
2017-11-24, 04:17
  #328
Medlem
Uppbär Jean-Kladd svensk pension eller fransk med tanke på att han är fyllda folkpensionär ?

Något nytt i frågan om han måste lämna tillbaka medaljen ?
__________________
Senast redigerad av Delaroche 2017-11-24 kl. 04:18. Anledning: Edit
Citera
2017-11-24, 04:47
  #329
Medlem
careers avatar
Per Wästberg

I oktober 2005 i SvD (Kulturguiden) intervjuades Per Wästberg med anledning av att han var berättare under en helkväll på Forum i ämnet "Ebb och flod - en kväll med Virginia Woolf". (Bl.a. spelade Staffan Scheja musik i Woolfs anda samma kväll på Forum.)

Wästberg fick frågor av SvD och svarade så här på Varför ställer du upp i detta arrangemang?:
Citat:
Jag ställer upp på allt som Forum och Jean Claude Arnault ber mig om.
Verksamheten är så viktig och får skamligt lite stöd av stad och kulturråd. Han gör en sådan insats för att sprida det bästa av litteratur och musik på högsta nivå i denna enkla källarlokal.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Wästberg lär dessutom ha lobbat för att J-C skulle få medalj tidigare. Men då handlade det om Illis Quorum.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
När man läser "rekommendationsbrevet" Per Wästberg skickade till riksmarskalken Svante Lindqvist så undrar man vad för slags skuld Per har till Jean Kladd.
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Nu dras akademiledamoten Per Wästberg in i denna affären.
https://www.dn.se/kultur-noje/han-re...kunglig-orden/
Citera
2017-11-24, 06:49
  #330
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Danius är bra,hon tar kraftigt avstånd från de uppgifter hon hört,frågan är om hon internt inom akademin har det stödet?

Vad är det som är bra? För det första har Danius harvat omkring på Forum i decennier utan att öppna käften. Och nu har hon förvandlat Akademien till en "modern" organisation. Som betyder att den är "mediemedveten" - dvs gör som journalister som Björne Wiman kräver i ifantila krönikor.

Akademien ska så klart inte dela ut förmåner till husjudar. Men inte heller göra några som helst politiska, sexuella eller feministiska ställningstaganden överhuvudtaget.

Vi lever i en mycket efterbliven värld där folk tror att det är bra när makthavare kryper till korset och gör läpparnas bekännelser efter pressens instruktioner.

Akademien skapades med endast ett uppdrag och ska givetvis hålla sig till detta. Men i framtiden kommer naturligtvis konstnärlighet att villkoras utifrån önskvärt beteende. Kan bli intressant att se om vi kanske kan ta ifrån några prisvinnare deras pris posthumt pga de betett sig som svin. Jag föreslår då att vi börjar med Sartre och ger det priset till hans döda hustru posthumt. Kanske man även kan gå tillbaka och ändra i artiklar och böcker och minnesplacketter och dylikt så att vi rättar till felet helt och hållet för all framtid. Något som de gamla romarna och egyptierna också sysselsatte sig med.

/Johan
Citera
2017-11-24, 07:00
  #331
Medlem
prettyinpurples avatar
Det är tragiskt att SA tar rollen som ett offer och att precis som kvinnorna - har de utsatts för den här kulturprofilen. Jag hade uppskattat om SA kom med ett uttalande med mer kraft riktat mot just kärnan av problemet - att JCA har kunnat agera på detta vis under 30 år utan konsekvenser.

Jag hade i min naivitet hopp om att Sara Danius med SA och framförallt som kulturöverhuvud skulle göra ett kraftfullare uttalande istället för att söka sympati. Uttalandet fick mig även att tro att SA's genuina intresse att bearbeta de bakomliggande problemen inte är så stort utan SA's intresse ligger i att komma ur mediastormen med hedern i behåll.
Citera
2017-11-24, 07:34
  #332
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av career
Angående Jean Claude Arnault och Forum på Sigtunagatan 14, vilket startades 1989.

När det var vernissage i oktober 89 på Sigtunagatan - H.H. Lim, "Totem" - var det på Forum Arnault-Lagercrantz.

Före det, i april 1989: Arnault & Lagercrantz - vernissage, Gianne Harper.
Lokalen var då på Riddargatan på Östermalm.

Vilken Lagercrantz handlade det om?
Citera
2017-11-24, 08:06
  #333
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Uppbär Jean-Kladd svensk pension eller fransk med tanke på att han är fyllda folkpensionär ?

Något nytt i frågan om han måste lämna tillbaka medaljen ?
Han har ingen medalj att lämna tillbaka, däremot har han fått en slags orden.
Citera
2017-11-24, 08:07
  #334
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av career
Angående Jean Claude Arnault och Forum på Sigtunagatan 14, vilket startades 1989.

När det var vernissage i oktober 89 på Sigtunagatan - H.H. Lim, "Totem" - var det på Forum Arnault-Lagercrantz.

Före det, i april 1989: Arnault & Lagercrantz - vernissage, Gianne Harper.
Lokalen var då på Riddargatan på Östermalm.
Vet du vilken av alla Lagercrantz det rör sig om?
Citera
2017-11-24, 08:28
  #335
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Nej, Horace var på sin höjd "självskriven" enligt sin egen åsikt.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg i tråden var han tvärtom otänkbar för ett flertal, helt enkelt pga lättviktighet och begränsade meriter. Skicklig lansering, tur, tunga ledamöters långtidsfrånvaro, frånfälle i något fall samt åldersskröplighet/ointresse hos andra gjorde till slut att det uppstod en majoritet för hans inval.

Detta har jag fått berättat för mig av initierad källa men man kan naturligtvis tro vad man vill om den saken.

Jag har också från säkra källor att inte alla akademiledamöter var förtjusta i invalet av Horace. Men på ett ställe som Akademien, där ledamöterna är invalda på livstid, finns det stora möjligheter för de mer pigga och alterta att kuppa in sina favoriter, helt enkelt för att det av naturliga skäl alltid finns några ledamöter som är för gamla, skruttiga och rent av senila för att i praktiken ha så mycket med verksamheten att skaffa.
Citera
2017-11-24, 08:31
  #336
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det är tyvärr mitt intryck också. Danius meriter var/är heller inte särskilt tunga.

Där har du fel - hon hade tunga meriter och hade skrivit i exakt rätt "ämnen" (döda vita utrikiska män med tung cred, som Proust och Balzac) för att komma ifråga för inval.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback