Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-08, 22:23
  #1
Medlem
Mogna-Meloners avatar
De nordiska språken, dvs svenska, danska, norska, isländska och färöiska, är ju som de flesta vet släkt med varandra. Vi delar fortfarande många ord. Men ett språk består av mer än bara just ord. Det borde rimligtvis finnas gemensamma uttryck, talesätt, ordspråk som antingen levt kvar genom alla århundraden eller delats mellan länderna under åren. Det kan vara ordspråk och ordstäv som är ganska exakt likadana i många av språken eller som anpassats till landets särprägel och språkbruk, men ändå tydligt liknar ett ordspråk och uttryck som finns i ett annat nordiskt land.

Dessvärre vet jag själv inte om ordspråk som är genuint nordiska och som genomsyrar de andra språken, men jag tänkte att här i språkforumet finns det säkert experter på nordiska språk och såna som talar andra nordiska språk än svenska antingen hemma, på jobbet eller bland släktingar. Så hjälp mig reda ut vad vi i Norden delar i form av ordspråk, talesätt etc.
Citera
2017-11-08, 22:34
  #2
Medlem
HerrGickhans avatar
Det blir ikke mer gøy enn du gjør det til selv - Man har aldrig roligare än man gör sig.
Citera
2017-11-08, 22:46
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det blir ikke mer gøy enn du gjør det til selv - Man har aldrig roligare än man gör sig.

Ett av mina favoritordspråk och ett mantra jag burit genom livet. Ännu vackrare på danska. Finns det någon källa som säger hur gammalt det är?
Citera
2017-11-09, 05:59
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ett av mina favoritordspråk och ett mantra jag burit genom livet. Ännu vackrare på danska. Finns det någon källa som säger hur gammalt det är?

Ingen källa jag direkt kan plocka fram. Här finns kanske något intressant:

https://www.sprakochfolkminnen.se/do...g%C3%A5tor.pdf
Citera
2017-11-09, 08:49
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ingen källa jag direkt kan plocka fram. Här finns kanske något intressant:

https://www.sprakochfolkminnen.se/do...g%C3%A5tor.pdf

Oj, tack! Fantastiskt intressant. Det där ska jag läsa när snön faller och vinden viner. Såg som hastigast att vi fått en del ordspråk från danskan som i sin tur fått dessa från tyskan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback