Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 23:33
  #37
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
jag tanka häromdagen och då låg priset på under 15kr, närmare bestämt 14.90.

Talas mycket om hur dyr bensinen är men det talas lite om hur priset förändrats över längre tid på bensin och andra varor, vet inte om det stämmer men påstås att om bensinen hade ökat lika mycket i pris som bröd gjort sen 80-talet så hade bensinen kostat 30kr per liter.
Det är lite intressant. Man hör ju inte sällan om hur dyrt det är med fordon men Far min räknade ut att billigast att äga och köpa bensin är nuförtiden. På 80-talet fck man jobba längre för att tjäna ihop en liter bensin. Snackade med en engelsman, och han tyckte min hel försäkring på 12k om året var jävligt billigt! Så vart har vi fått ifrån att det har blivit så dyrt att äga och köra bil i Sverige?
Citera
2018-04-23, 00:32
  #38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är lite intressant. Man hör ju inte sällan om hur dyrt det är med fordon men Far min räknade ut att billigast att äga och köpa bensin är nuförtiden. På 80-talet fck man jobba längre för att tjäna ihop en liter bensin. Snackade med en engelsman, och han tyckte min hel försäkring på 12k om året var jävligt billigt! Så vart har vi fått ifrån att det har blivit så dyrt att äga och köra bil i Sverige?

Exakt!

Det är svindyrt att ha bil i de flesta andra västeuropeiska länder, vi kan ta danmark tex där nya bilar i snitt är dubbelt så dyra jämfört med sverige, dettapga av att danskarna har en form av lyxskatt på 100% på bilar som kostar över 120.000:-.....

Eller ett annat exempel är Österrike där man har infört ett co2 baserat bonus-malus system, en ny Volvo V90 T6 AWD med ett co2 utsläpp på 169g får en påställningsavgift/straffavgift på c.a 75.000 kronor.
Den årliga bilskatten är också betydligt dyrare, en merca som min ( E klass diesel från 2010) kostar i österrike c.a 10.000 kronor i skatt, i sverige kostar den 2.875 kronor!

Eller de enormt höga försäkringskostnaderna i länder som Frankrike och Italien, där kan gammal fiat uno kosta 25.000 kronor i trafikförsäkring om året om du ung och inte har samlat på dig någon bra bonus etc.

Så egentligen är sverige ett paradis för bilägare, finns ingen anledning att klaga om man ska vara ärlig!
Citera
2018-04-23, 06:38
  #39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är lite intressant. Man hör ju inte sällan om hur dyrt det är med fordon men Far min räknade ut att billigast att äga och köpa bensin är nuförtiden. På 80-talet fck man jobba längre för att tjäna ihop en liter bensin. Snackade med en engelsman, och han tyckte min hel försäkring på 12k om året var jävligt billigt! Så vart har vi fått ifrån att det har blivit så dyrt att äga och köra bil i Sverige?
Det är en väldigt komplex fråga men en orsak är till exempel att boendekostnader ökar=mindre pengar över till bilen, sverige har också långa avstånd 10mil uppe i norrland är granngårds typ.
Citera
2018-04-23, 20:47
  #40
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför? Byt till en bränslesnålare bil om du tycker det är ett problem. kanske inte lika kul att köra men då får du välja vad du vill prioritera.

Varför? Vad fan är felet med dig är ju nästa fråga...

Jag prioriterar lägre skatt på bränslet, punkt.
Citera
2018-05-15, 10:36
  #41
Medlem
Jag upptäckte för över 15 år sedan hur de svenska politikerna manipulerade svenska folket för att få mer skatter, till bl.a sin mass-invandringspolitik. Man fick folk att gladeligen betala sin skatt genom lögnerna.

"Miljö" är i själva verket bara ett finare ord för skatt. Sätt "miljö" framför skatt, bränsleskatt blir miljöskatt, energi skatt blir "miljöskatt" mm. Samtidigt fick man folk att knäböjja i sin nya religion, framför sina återvinningsstationer med sin lilla flaska , eller pappersbit i handen. I själva verket till ber man alltså S och MP och tackar för att man blivit dubbel fuckad.
Citera
2018-05-15, 14:01
  #42
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är lite intressant. Man hör ju inte sällan om hur dyrt det är med fordon men Far min räknade ut att billigast att äga och köpa bensin är nuförtiden. På 80-talet fck man jobba längre för att tjäna ihop en liter bensin. Snackade med en engelsman, och han tyckte min hel försäkring på 12k om året var jävligt billigt! Så vart har vi fått ifrån att det har blivit så dyrt att äga och köra bil i Sverige?
Människor arbetade också betydligt långsamare på 80-talet. Så det är klart det tog längre tid att arbeta ihop till bensin. Det normala är att saker blir billigare och går skabbare att producera, kallas ekonomisk tillväxt.

Sedan är olja något av ett undantagsfall då ökade priser gör att man borrar på mer och mer besvärliga ställen.
Citera
2018-05-15, 16:16
  #43
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Människor arbetade också betydligt långsamare på 80-talet. Så det är klart det tog längre tid att arbeta ihop till bensin. Det normala är att saker blir billigare och går skabbare att producera, kallas ekonomisk tillväxt.

Sedan är olja något av ett undantagsfall då ökade priser gör att man borrar på mer och mer besvärliga ställen.
Sedan när är arbetstempot avgörande för det så länge man inte har ackordslön?
En vanlig knegare inom träindustrin hade ca 38 kronor i timmen i början av 80-talet.
En liter bensin kostade 3,85.
Bensinen har ökat 3,8 ggr i pris, lönen 3,9.
Alltså är bensinen marginellt billigare nu iaf.
Citera
2018-05-15, 17:10
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Finns inget att demonstrera mot.
Det svenska bensinpriset ligger på samma nivå som i de flesta andra västeuropeiska länder, och i danmark och holland är det till och med betydligt dyrare.

Dessutom kör man ju billigare idag än förr, i alla fall gör jag det!
För 10 år sedan körde jag en Mercedes E 240 med en V6 motor, den drog i snitt 1,1 - 1,5 liter milen.
Idag har jag två bilar, en Mercedes E 200 diesel som drar mellan 0,48-0,68 liter milen.
Och en VW up med en trecylindrig bensinmotor som drar mellan 0,36-0,58 liter milen.

Hur jäkla segt måste man köra för att komma ner i dom talen? Kan inte va nån autobahn-körning direkt. Särskilt att man kommer så lågt med en bensinbil också
- för dom brukar "dricka" betydligt mer när man gasar, jämfört med diesel. Min erfarenhet med även nyare bensinbilar är att ska man under ca 0,7-0,8 liter/mil får man ge upp allt vad körglädje heter.
Sen dom siffror som tillverkarna anger är ju alltid glädjesiffror (även dom som kör extrem eco driving har svårt att komma ner i dom värdena).
Men visst har det blivit bättre på nyare bilar jämfört med äldre (ifall man jämför 2 likvärdiga körningar med varandra drar den äldre bilen alltid åtminstone lite mer)

Det är dock idioti att jämföra sig med dom som har det sämre. Bara för att det finns länder som är ännu värre, så betyder väl inte det att vad miljöpartiet håller på med är ok? Samma diskussion ser man när dom höjer skatten på elpriset "vi har ändå billig el i Sverige jämfört med övriga Europa". Det stämmer ju förvisso - men det beror på bra naturtillgångar för vattenkraft mm och inte på att vi har låga skatter.
Är det ett ok argument att vi ska höja skatten istället så det blir lika dyrt här som dom dyra länderna? Ska alla ha det lika dåligt? Det är fortfarande runt 50% i skatt vi betalar på det miljövänligaste energislaget som det är nu också. Detta är helt åt helvete för mycket och visar att det hela inte har särskilt mycket med miljö att göra egentligen. Det är bara ett svepskäl, då många accepterar att bli "rånade" i den heliga miljöns namn.
Sen kanske detta var dåligt exempel i fallet bilar - eftersom en sån bil kostar mindre än 1/5 mot en bensinbil att köra, med nuvarande el och bensinpriser (där är det ju inköpspriset som är problemet för dom flesta istället).
Men diskussionen kommer ju upp även när det gäller att t ex värma upp hus - vilket kräver mer energi än bilkörning med en elbil (iaf med dom årliga körsträckor som är aktuella för dom flesta) och är en stor del av mångas "vardagsutgifter".
Citera
2018-05-15, 19:20
  #45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hur jäkla segt måste man köra för att komma ner i dom talen? Kan inte va nån autobahn-körning direkt. Särskilt att man kommer så lågt med en bensinbil också
- för dom brukar "dricka" betydligt mer när man gasar, jämfört med diesel. Min erfarenhet med även nyare bensinbilar är att ska man under ca 0,7-0,8 liter/mil får man ge upp allt vad körglädje heter.
Sen dom siffror som tillverkarna anger är ju alltid glädjesiffror (även dom som kör extrem eco driving har svårt att komma ner i dom värdena).
Men visst har det blivit bättre på nyare bilar jämfört med äldre (ifall man jämför 2 likvärdiga körningar med varandra drar den äldre bilen alltid åtminstone lite mer)

Det är dock idioti att jämföra sig med dom som har det sämre. Bara för att det finns länder som är ännu värre, så betyder väl inte det att vad miljöpartiet håller på med är ok? Samma diskussion ser man när dom höjer skatten på elpriset "vi har ändå billig el i Sverige jämfört med övriga Europa". Det stämmer ju förvisso - men det beror på bra naturtillgångar för vattenkraft mm och inte på att vi har låga skatter.
Är det ett ok argument att vi ska höja skatten istället så det blir lika dyrt här som dom dyra länderna? Ska alla ha det lika dåligt? Det är fortfarande runt 50% i skatt vi betalar på det miljövänligaste energislaget som det är nu också. Detta är helt åt helvete för mycket och visar att det hela inte har särskilt mycket med miljö att göra egentligen. Det är bara ett svepskäl, då många accepterar att bli "rånade" i den heliga miljöns namn.
Sen kanske detta var dåligt exempel i fallet bilar - eftersom en sån bil kostar mindre än 1/5 mot en bensinbil att köra, med nuvarande el och bensinpriser (där är det ju inköpspriset som är problemet för dom flesta istället).
Men diskussionen kommer ju upp även när det gäller att t ex värma upp hus - vilket kräver mer energi än bilkörning med en elbil (iaf med dom årliga körsträckor som är aktuella för dom flesta) och är en stor del av mångas "vardagsutgifter".

De förbrukningssiffrorna jag anger är mina verkliga siffror och jag är aldrig ett trafikhinder på vägarna vill jag också tillägga.

Jag köper specifikt bilar som är billiga i drift och som har en låg bränsleförbrukning, detta eftersom jag kör mellan 6000-8000 mil per år, det handlar alltså om stora summor pengar jag tjänar på att min bil har en låg förbrukning.

Därför har jag nu beställt en ny elbil, en renault zoe som ska ersätta min vw up.
Min Mercedes E klass behåller jag.
Med så många mil per år vill jag fördela milen på två bilar, dock kommer mercan att rulla betydligt mindre framöver, då jag kommer få väldigt billiga mil med Renaulten!

Men även min vw up är en snål bil, men förbrukningen stiger en del när man ligger över 120 km/h pga av den lilla bensinmotorn, men en snittförbrukning över 0,6 har jag aldrig haft.
På landväg, i stan, samt allmänt i hastigheter under 100 km/h är up:en oerhört snål, den kör man lätt på runt 0,40-0,45 om man vill.

Mercedesen är törstigast i storstadstrafik, men även i stan kan jag köra på runt 0,7 om jag kör defensivt.
På landsväg kan jag lätt köra min E klass på under 0,5!
På motorväg ligger förbrukningen alltid på mellan 0,48 - 0,58 beroende på hastighet, trafik och väder, - brukar dock aldrig köra fortare än 130 km/h verklig hastighet vilket på min merca innebär 133 på mätaren.

Att jämföra med andra jämförbara länder som Danmark eller Nederländerna är väl helt ok tycker jag.

Man ser ofta i kommentarna här på flashback att folk är hemmablinda.
- om man vet att det är betydligt värre och dyrare att ha bil i andra västeuropeiska länder så finns det ju ingen anledning att gnälla så som många gör här på forumet.
Istället borde man tänka efter lite, och se till fakta.
Och fakta är att det är jäkligt fördelaktigt och rent av billigt att äga bil och köra bil i sverige jämfört med andra jämförbara västeuropeiska länder.

Och naturligtvis måste jämförelsen ske mot länder som är jämförbara med Sverige, och då handlar det om länder i västeuropa: Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Frankrike etc.

Vi ska inte jämföra oss med diverse öststater eller med USA.
Citera
2018-05-15, 21:18
  #46
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Sedan när är arbetstempot avgörande för det så länge man inte har ackordslön?
En vanlig knegare inom träindustrin hade ca 38 kronor i timmen i början av 80-talet.
En liter bensin kostade 3,85.
Bensinen har ökat 3,8 ggr i pris, lönen 3,9.
Alltså är bensinen marginellt billigare nu iaf.
På 80-talet byggde du en bil/vecka. Nu bygger du 2 bilar/vecka. Dagens löner motsvarar alltså ett betydligt högre värde.

Priset på råvaror ska altså sjunka sett mot lönen inte ligga stilla eller stiga.
Citera
2018-05-15, 21:44
  #47
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
På 80-talet byggde du en bil/vecka. Nu bygger du 2 bilar/vecka. Dagens löner motsvarar alltså ett betydligt högre värde.

Priset på råvaror ska altså sjunka sett mot lönen inte ligga stilla eller stiga.
Det gör det väl inte i plånboken? Timlön vs bränslepris är i stort sett detsamma.
Att bilfabrikanten tjänar dubbelt påverkar inte löntagarens köpkraft.
Citera
2018-05-17, 13:23
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De förbrukningssiffrorna jag anger är mina verkliga siffror och jag är aldrig ett trafikhinder på vägarna vill jag också tillägga.

Jag köper specifikt bilar som är billiga i drift och som har en låg bränsleförbrukning, detta eftersom jag kör mellan 6000-8000 mil per år, det handlar alltså om stora summor pengar jag tjänar på att min bil har en låg förbrukning.

Därför har jag nu beställt en ny elbil, en renault zoe som ska ersätta min vw up.
Min Mercedes E klass behåller jag.
Med så många mil per år vill jag fördela milen på två bilar, dock kommer mercan att rulla betydligt mindre framöver, då jag kommer få väldigt billiga mil med Renaulten!

Men även min vw up är en snål bil, men förbrukningen stiger en del när man ligger över 120 km/h pga av den lilla bensinmotorn, men en snittförbrukning över 0,6 har jag aldrig haft.
På landväg, i stan, samt allmänt i hastigheter under 100 km/h är up:en oerhört snål, den kör man lätt på runt 0,40-0,45 om man vill.


Mercedesen är törstigast i storstadstrafik, men även i stan kan jag köra på runt 0,7 om jag kör defensivt.
På landsväg kan jag lätt köra min E klass på under 0,5!
På motorväg ligger förbrukningen alltid på mellan 0,48 - 0,58 beroende på hastighet, trafik och väder, - brukar dock aldrig köra fortare än 130 km/h verklig hastighet vilket på min merca innebär 133 på mätaren.

Att jämföra med andra jämförbara länder som Danmark eller Nederländerna är väl helt ok tycker jag.

Man ser ofta i kommentarna här på flashback att folk är hemmablinda.
- om man vet att det är betydligt värre och dyrare att ha bil i andra västeuropeiska länder så finns det ju ingen anledning att gnälla så som många gör här på forumet.
Istället borde man tänka efter lite, och se till fakta.
Och fakta är att det är jäkligt fördelaktigt och rent av billigt att äga bil och köra bil i sverige jämfört med andra jämförbara västeuropeiska länder.

Och naturligtvis måste jämförelsen ske mot länder som är jämförbara med Sverige, och då handlar det om länder i västeuropa: Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Frankrike etc.

Vi ska inte jämföra oss med diverse öststater eller med USA.

I och med att du snackat mycket om Tyskland fick man ju intrycket av att du gillar att åka på en del. Men så som du beskriver, så går det ju såklart att köra ganska snålt även med bensinbilar. Det är ju dock inte riktigt min definition på körglädje (t ex nästan ända gångerna jag kör under 100 är på gator mitt i stan, bostadsområden och liknande, samt om jag blir nersölad av annan trafik som jag inte kommer om
- och 130 är ju inte heller särskilt snabbt på motorväg)

Även om jag tycker det är riktigt schysst med elbilar så skulle jag inte köpa en Renault Zoe
- alldeles för slö (förmodligen för litet batteri) och räckvidden är ju inte heller lysande (av samma anledning). Än så länge är det ju bara Tesla som är riktigt bra, men t ex Huondai Ioniq är ju iallafall lite bättre än Renault Zoe och Nissan Leaf och inte överjävligt dyr att köpa till skillnad mot Tesla.

Men det är klart om man nu måste köra så mycket som du gör, så har man ju inte så mycket annat val än att åka billigast möjliga, om man inte är rik - och värre kommer det bli, ju dyrare det blir att köra. För mig är ju bilåkning lite mer som lyx/nöje (då jag inte har så mycket pengar) och då vill jag verkligen kunna njuta av det. Om jag bara behöver en ren transport från a till b, så blir det oftast gratis med kollektivtrafiken (jag brukar planka, haha).
Jag är ändå en av dom som avskyr att skatterna höjs, för det gör att jag inte har råd att köra lika ofta.

Och varför skulle vi inte kunna jämföra oss med USA? Dom är väl ganska likvärdiga när det gäller levnadsstandard (ja om man bortser från sånt som sjukvård osv - men det är väl inte bilarna som ska betala det, eller?). Ok, nu kommer väl argumentet med kollektivtrafiken - men det beror ju på vart man bor dom sagt.
Jag bor i Stockholmsområdet, men det finns ju många delar av landet där dom har det betydligt sämre och dessutom långa avstånd (som är riktigt jobbigt när soppan är svindyr) - t ex Norrland
__________________
Senast redigerad av C20 2018-05-17 kl. 13:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback