Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-16, 10:07
  #13
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Åkersberga ligger långt utanför stan och avsides.

Skarpnäck mycket bättre läge sydöst om stan.

Kolla annars gröna linjen vid Alvik/Brommaplan om du fortfarande kan hitta något för det priset. Man bygger nytt centrum i området så värdeökningen har varit ändå uppe i 20% på ett år.

Samt kolla röda linjen från Aspudden och en bit förbi Telefonplan.

Förmodligen räcker inte 2M på mållinjen men värt att fortfarande kolla dessa områden.

Sumpan (Sundbyberg) är annars ytterligare ett område som är populärt och legat i dessa prispengar. Men det blir blå linje där vilket inte är helt toppen.

Varför är inte blå linjen "inte helt toppen" ?
(bara undrar då jag funderat på Sundbyberg).

Och vad tycker ni om Råsunda - Solna?
Citera
2017-11-16, 10:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Varför är inte blå linjen "inte helt toppen" ?
(bara undrar då jag funderat på Sundbyberg).

Och vad tycker ni om Råsunda - Solna?

Well svårt att förklara utan risk för att låta som en rasist. Men det stinker verkligen från vagnarna. Och på helgerna om du skall ta tbanan in till stan är det helt bananas och stora horder av fjortisinvandrare som driver runt inne i vagnarna och skriker, leker och försöker visa sig balla.

Bodde 2 år efter den linjen och aldrig aldrig mer. Nu när jag kliver på blå linjen tänker jag alltid "Hur fan kunde jag stå ut med den här dyngan i 2år".

Blå linjen splittas i två delar. Båda slutar i enorma getton såsom Rinkeby, Tensta, Husby och Akalla.

Sundbyberg och de stationerna som ligger ännu närmare centralen är rätt nära stan dock. Och populära bland vissa svenskar just för det. Men det svärtas ner enormt mycket om du måste åka t-banan och inte har bil.
Citera
2017-11-16, 14:43
  #15
Medlem
Bor längs blåa linjen och har tidigare bott längs gröna linjen. Att det skulle vara sådant kaos på tunnelbanan känns överdrivet, dock kliver jag av så pass tidigt så det kanske märks mer när man närmar sig slutstationerna? När jag bodde längs gröna i Råcksta så var det en hel del folk från Vällingby/Hässelby som härjade. Sumpan är väldigt trevligt, dock blir det nog de nordvästra delarna om du ska klara dig på 2 millar.
Skarpnäck är säkert ett bra val om man tycker avståndet in till stan känns okej, inga direkta problemställen på den linjen jämfört med de flesta andra linjer.
Sumpan/Solna är dock mer levande vilket jag föredrar då man inte behöver bege sig in till stan om man vill göra något.
Citera
2017-11-16, 16:42
  #16
Medlem
zerokei64s avatar
TS och ni som bumpat, berätta mer om er själva. Var pluggar/jobbar ni? Hur lång tid kan ni tänka er pendla? Antar att ni inte har bil? Ska det vara till 1 person och hur litet kan ni tänka er?

Skulle rekommendera en mindre 2a som första lägenhet om man jobbar. Oftast billigare per kvm och man kan ha kvar den om man flyttar ihop med nån. Men å andra sidan är det svårt att hitta för under 2 miljoner i närförort.

Vill man ha lugn och ro skulle jag rekommendera norrort, Danderyd, Täby, Vallentuna, Åkersberga (Österåker). Försök hitta längs med Roslagsbanan så tar man sig lätt till stan. Bussnätverket är också ok i norrort och allt matas in till röda linjens Danderyds sjukhus.

Någon nämnde Norrtälje vilket är en bit bort men mycket mer prisvärt än nära stan. Tar ett tag in till stan men en skön dubbeldäckarbuss med gratis WiFi, AC, fällbara stolar etc går typ var 10 minut i rusning.

Upplands väsby ska också vara prisvärt och ligger strategiskt mellan Uppsala-Arlanda och Stockholm. Osäker på hur områdena kring stationen är dock. Pendeltågen krånglar mindre nuförtiden så det ska inte vara något problem.

Skulle också undvika blåa linjen om jag kunde, men ett tips är annars att provåka under de tider man tänkt pendla så ser man vad det är för klientel. Sundbyberg har ju förutom blåa, även pendel och tvärbana. Nära stan och trevligt i sig självt med uteställen och affärer. Tror dock inte 2 miljoner räcker där även om priserna fallit lite.
Citera
2017-11-16, 16:45
  #17
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns nu massor av smålägenheter för under två mille i förorter nära stan. Det gick knappt att hitta för ett år sen. Ett prisras har verkligen skett. Vänta lite till för priserna går nog ner ännu mer!

okej, hur många procent till tror du priserna sjunker och
varför tror du det?
Citera
2017-11-18, 02:43
  #18
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
TS och ni som bumpat, berätta mer om er själva. Var pluggar/jobbar ni? Hur lång tid kan ni tänka er pendla? Antar att ni inte har bil? Ska det vara till 1 person och hur litet kan ni tänka er?

Tjabba. Hör jättegärna dina tips.

Jag vill köpa en första-lägenhet i snar framtid.
Max för lägenheten skulle helst vara 2 miljoner. 1-1,5 miljoner vore jag jätteglad, om det gick...

Jobbar norr om Sthlm mot Märsta hållet.

Jag vill ha bra kommunikation till Stockholms innerstad för det sociala, ev. jobb i framtiden.
Samtidigt inte bo i ett ghetto-område.
Gärna nära till centrum, affärer osv.

En etta funkar helt klart, men hade ju hoppats på en tvåa.

Jag har tänkt, Råsunda - Solna och Sundbyberg. Men det är rätt så höga priser ändå för ettor.
Undrar hur Knivsta skulle vara?
Citera
2017-11-19, 16:07
  #19
Medlem
Jag ( TS ) är inte i behov av tunnelbana. Har bil och körkort och kommer alltid ha det. Är ej i behov av andra transportmedel. Har dock fortfarande inte hittat någon lägenhet. Åkersberga känns ändå relativt bra.
Citera
2017-12-31, 17:13
  #20
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Tjabba. Hör jättegärna dina tips.

Jag vill köpa en första-lägenhet i snar framtid.
Max för lägenheten skulle helst vara 2 miljoner. 1-1,5 miljoner vore jag jätteglad, om det gick...

Jobbar norr om Sthlm mot Märsta hållet.

Jag vill ha bra kommunikation till Stockholms innerstad för det sociala, ev. jobb i framtiden.
Samtidigt inte bo i ett ghetto-område.
Gärna nära till centrum, affärer osv.

En etta funkar helt klart, men hade ju hoppats på en tvåa.

Jag har tänkt, Råsunda - Solna och Sundbyberg. Men det är rätt så höga priser ändå för ettor.
Undrar hur Knivsta skulle vara?

Solna har jag inte så bra koll på men Sundbyberg kan jag rekommendera. Många gillar Sumpan för att det är nära in till stan (både T-bana och pendel) samt har relativt bra uteliv och affärer.
Båda ställena är nog lite över din budget om du vill ha en 2a. Men priserna sjunker nu så det kan vara värt att hålla koll på slutpriserna på de objekt som kommer ut. Men jobbar du mot Märsta-hållet blir det ett byte om du bor i Sumpan.

Knivsta är absolut intressant. Problemet är väl att det är dåligt utbud på mindre lägenheter inom gångavstånd till stationen, vilket gör att det inte är så billigt.

Skulle främst rekommendera Upplands Väsby, men du kan ju kolla hela pendeltågslinjen norrut.
Citera
2017-12-31, 17:14
  #21
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubazlol
Jag ( TS ) är inte i behov av tunnelbana. Har bil och körkort och kommer alltid ha det. Är ej i behov av andra transportmedel. Har dock fortfarande inte hittat någon lägenhet. Åkersberga känns ändå relativt bra.

Om du har bil handlar det väl mest om var ditt jobb är och vilka tider du pendlar men Åkersberga och Gillinge (även Brottby och Vallentuna) är bra då du kan ta både E18 in mot stan och Norrortsleden (väg 265) bort mot E4 och den vägen in mot stan (eller norrut mot Arlanda). I framtiden kommer även norrortsleden ansluta till förbifart Sthlm i Häggvik och det blir lätt att ta sig till Kungens kurva utan att åka igenom hela stan. Men som sagt beror på var du jobbar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback