Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-08, 18:49
  #1
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Nomineringar till idrottsgalan 2018. Utöver dessa priser ska även sportspegelnpriset, nån slags hederspris och framförallt Jerringpriset delas ut. Vi kan även diskutera bragddguldet här som delas ut i början av december

Årets kvinnliga idrottare:

Tove Alexandersson, orientering/skidorientering
Anna Nordqvist, golf
Sandra Näslund, skicross
Sarah Sjöström, simning

Årets manliga idrottare:

Peder Fredricson, ridsport (hoppning)
Badou Jack, boxning
Zebastian Modin, längdskidor (parasport)
Daniel Ståhl, friidrott (diskus)

Årets prestation:

Tove Alexandersson, orientering
Sarah Sjöström, simning
Victor Öhling Norberg, skicross
Östersunds FK, fotboll

Årets nykomling:

Armand Duplantis, friidrott (stavhopp)
Oskar Rozenberg Hallberg, skateboard
William Nylander, ishockey
Hanna Öberg, skidskytte

Årets lag:

Damstafettlaget, orientering
Lag Edin, curling
Herrlandslaget, bandy
Tre Kronor, ishockey

Årets ledare:

Vésteinn Hafsteinsson, friidrott
Håkan Carlsson, orientering
Rikard Grönborg, ishockey
Graham Potter, fotboll
Citera
2017-11-08, 18:55
  #2
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Mina vinnare

Årets kvinnliga idrottare:
Den bästa kategorin med den bästa vinnaren, Sarah Sjöström

Årets manliga idrottare:
Ståhl hade varit given med VM-guld, nu missar han nog med 2 cm. Boxning har jag alltid så svårt att värdera så jag väljer Fredricsson med EM-guld på hemmaplan.

Årets prestation:
Sarah hade varit given om hon tagit alla gulden. Nu finns en öppning för övriga. Väljer ändå Sarah

Årets nykomling:
Duplantis och Nylander är klart före Öberg. Rozenberg vet jag inte vem det. Väljer Duplantis.

Årets lag:
Borde bli Tre Kronor. Inte för att de vann, utan för att de lyckades göra hockey-VM hett igen. Och lite för att de vann.

Årets ledare:
Potter är den som trollat ihop mest av minst.
Citera
2017-11-08, 21:12
  #3
Medlem
Stefan4s avatar
Mina vinnare:

Årets kvinnliga: Sarah Sjöström - Europas och kanske världens bästa kvinnliga idrottare i år, så inget snack.
Årets manliga: Badou Jack - Världsmästare i två viktklasser, men sättet han lekte med Nathan Cleverly avgjorde.
Årets prestation: Sarah Sjöström - Tre guld och ett silver på sprintdistanser i ett och samma globala långbanemästerskap har bara överträffats av Kristin Otto (DDR) under OS 1988.
Årets nykomling: Armand Duplantis - Juniorvärldsrekord, världsetta i tolv veckor, VM-final och svenskt seniorrekord under en säsong talar sitt tydliga språk.
Årets lag: Tre Kronor - Besegrade ett stjärnspäckat Kanada i VM-finalen. Henrik Lundqvist blev stor matchhjälte i straffläggningen - blir inte större än så.
Årets tränare: Graham Potter - Har på bara sex år förvandlat ett division 2 lag till ett lag som tar hem svenska cupen och vinner matcher i Europa League.

Jerringpris/Bragdguld: Sarah Sjöström - Tre VM-guld, sex världsrekord, samt vinst i den totala världscupen. Utsedd till VMs bästa simmare, samt till årets idrottskvinna i Europa.
Citera
2017-11-09, 08:58
  #4
Medlem
[quote=R.O.S.H|62282410]

Årets prestation:

Tove Alexandersson, orientering
Sarah Sjöström, simning
Victor Öhling Norberg, skicross
Östersunds FK, fotboll


Årets lag:

Damstafettlaget, orientering
Lag Edin, curling
Herrlandslaget, bandy
Tre Kronor, ishockey

Logiskt. Östersund kan vinna årets prestation, men är inte nominerade till årets lag
Citera
2017-11-09, 11:46
  #5
Medlem
Marquesos avatar
Årets kvinnliga idrottare: Sarah Sjöström, simning
Helt solklart. Hade gärna sett Stina Nilsson nominerad över Nordqvist, men då hade det tagit hus i helvete efter Stensons utmärkelser och blivit en jämställdhetsfråga.

Årets manliga idrottare: Peder Fredricson, ridsport (hoppning)
Här hejar jag på Ståhl, men vem som helst av Fredricson, Ståhl och Jack kan vinna.

Årets prestation: Sarah Sjöström, simning
Håller på ÖFK, men tveksamt om Sjöström kan förlora en enda kategori efter den fantastiska säsong hon har haft. Lite tråkigt med samma vinnare i många kategorier tycker jag, får flashbacks till damstafettlaget i skidor för ett par år sedan.

Årets nykomling: William Nylander, ishockey
Dött lopp mellan Duplantis och Nylander. Jag gissar Nylander eftersom att han var en så viktig kugge i VM och har haft en fin säsong i NHL.

Årets lag: Tre Kronor, ishockey
VM-guld i hockey är alltid stort, och särskilt nu när det var en så stjärnspäckad turnering. Laget levde upp till alla förväntningar som ställdes inför.

Årets ledare: Håkan Carlsson, orientering
Orienteringen vinner väl i princip aldrig pris, nu är det ett gyllene läge för det.

Jerringpriset går till Sjöström eller Fredricson, känns omöjligt att någon annan skulle vinna. Bradguldet vet man aldrig med, men det lär bli Sarah igen.
Citera
2017-11-22, 19:27
  #6
Medlem
Jerringpriset:
Herrlandslaget i fotboll
Daniel Ståhl, diskus (friidrott)
Sandra Näslund, skicross
Anna Nordqvist, golf
Stefan Olsson, paratennis
Peder Fredricson, ridsport
Tove Alexandersson, orientering
Badou Jack, boxning
Tre Kronor, ishockey
Johan Kristoffersson, motorsport
Sarah Sjöström, simning
Max Salminen, segling
Sofia Olofsson, thaiboxning
Victor Öhlin Norberg, skicross
Citera
2017-11-29, 06:43
  #7
Medlem
Hunden007s avatar
hoppas inte peder vinner jerringpriset. är de bara ridfolket som röstar btw?

hoppas Anna Holmlund vinner de där sportspegelnspris. vore passande tycker jag.
Citera
2017-12-05, 13:30
  #8
Medlem
Kanske fel tråd men jag hittar ingen annan befintlig så jag skriver här. Sarah Sjöström har redan blivit tilldelad bragdguldet. Mycket välförtjänt måste jag säga.
Citera
2017-12-05, 14:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kanske fel tråd men jag hittar ingen annan befintlig så jag skriver här. Sarah Sjöström har redan blivit tilldelad bragdguldet. Mycket välförtjänt måste jag säga.

Mycket välförtjänt, synd bara att hon inte kan vinna fler gånger nu. Låt säga 2020 om hon tar 2-3 OS-guld.

Extra roligt att se icke sportintresserade fotbollsnördar förbannade. Fotbollen är ju alltid störst!
Citera
2017-12-05, 14:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mycket välförtjänt, synd bara att hon inte kan vinna fler gånger nu. Låt säga 2020 om hon tar 2-3 OS-guld.

Extra roligt att se icke sportintresserade fotbollsnördar förbannade. Fotbollen är ju alltid störst!
Olof Lundh grina typ som en barnunge efter att hon hade vunnit. Men knappast någon tar väl honom på allvar?

Sarah är helt klart värd det. Nog för att hon är bäst i världen men en bragd är en bragd oavsett om det är väntat eller inte.
Citera
2017-12-05, 14:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Olof Lundh grina typ som en barnunge efter att hon hade vunnit. Men knappast någon tar väl honom på allvar?

Sarah är helt klart värd det. Nog för att hon är bäst i världen men en bragd är en bragd oavsett om det är väntat eller inte.

Ett VM-brons i fotboll är väl ett gyllene undantag, i övrigt tycker jag att ett lag ska vinna något. Det är en angelägenhet för alla att kvala in till ett VM men så stort är det inte att bara kvala in. Herregud, vi har ju med oss både Island och Danmark dit.
Citera
2017-12-05, 15:15
  #12
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mycket välförtjänt, synd bara att hon inte kan vinna fler gånger nu. Låt säga 2020 om hon tar 2-3 OS-guld.

Extra roligt att se icke sportintresserade fotbollsnördar förbannade. Fotbollen är ju alltid störst!
Det ska man inte vara så säker på, tydligen.
Citat:
Vi pratade om det innan, hon lär ju tävla i två OS till och det är ju konstigt om hon vinner fyra OS-guld men inte får något bragdguld, så det där får vi ju se över, säger Lindblad.
Jag tänkte att juryn möjligtvis skulle ställa ännu högre krav för ett andra bragdguld, att de kanske skulle ha något slags OS-framtidstänk.

Jag säger inte att det är ett dåligt val, men när SvD ägnar en vecka åt att skriva om hur bragder kan se så olika ut, för att sedan prisa den utövare som norpar åt sig flest medaljer och rekord kan jag förstå varför det sticker i ögonen hos dessa icke sportintresserade fotbollsnördar som du beskriver. När det jämförs simning med skidor låter det ofta "simning är en enorm sport, skidor är en spott i havet", men låt oss häckla den som jämför simning med världens största sport, eller?

Återigen, Sarah har gjort sig förtjänt av både ett och två bragdguld, det tycker jag verkligen. Men hon, och simningen, har samtidigt snuvat fotbollen på både ett och två bragdguld. Simningen som dessutom har ytterligare två vinster sedan fotbollens senaste. Så märkligt är det inte att sportjournalisterna/fotbollsfanatikerna blir förbryllade/upprörda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback