Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-08, 16:12
  #1
Medlem
DenStarkes avatar
Hej!
Jag har på senaste tiden intresserat mig för svarta hål. Jag tänkte att eftersom fotoner sugs in i svarta hål på grund av deras enorma densitet så undrar jag om det finns något annat som kan "suga in" eller påverka fotoners riktning än svarta hål? T.ex. neutronstjärnor. Finns det något som har en densitet mindre än svarta hål och större än neutronstjärnor?
Citera
2017-11-08, 16:25
  #2
Medlem
StenSaxPungs avatar
Kan inte låta bli att svara trots att jag mycket väl kan ha fel.

Men allt med massa, hur litet objektet än är påverkar väl fotonernas rikting. Även ett dammkorn har sin egen gravitation och påverkar därför sin omgivning, fast i väldigt liten utsträckning då såklart.

Inväntar proffsvetarnas intressanta svar.
Citera
2017-11-08, 16:33
  #3
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Kan inte låta bli att svara trots att jag mycket väl kan ha fel.

Men allt med massa, hur litet objektet än är påverkar väl fotonernas rikting. Även ett dammkorn har sin egen gravitation och påverkar därför sin omgivning, fast i väldigt liten utsträckning då såklart.

Inväntar proffsvetarnas intressanta svar.

Jo det är ju sant att allt påverkar fotonernas riktning men väldigt lite om det är någon vanlig planet eller stjärna. Men det jag undrar om det finns något objekt i rymden förutom svarta hål som påverkar fotonernas riktning märkbart. Jag tänker att det, runt objektet, ska se ut som det gör för svarta hål vid händelsehorisonten.
Citera
2017-11-08, 16:42
  #4
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Jo det är ju sant att allt påverkar fotonernas riktning men väldigt lite om det är någon vanlig planet eller stjärna. Men det jag undrar om det finns något objekt i rymden förutom svarta hål som påverkar fotonernas riktning märkbart. Jag tänker att det, runt objektet, ska se ut som det gör för svarta hål vid händelsehorisonten.

Okej, då får vi nog invänta att draken, skunken eller någon annan duktig kommer in och ger oss ett svar.
Citera
2017-11-08, 16:49
  #5
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Vsauce på Youtube har en del intressanta videor som kommer nära ämnet, t.ex:

Would Headlights Work at Light Speed?

Travel INSIDE a Black Hole

What Is The Speed of Dark?

Om du granskar beskrivningen för videorna finns drösvis med länkar i källhänvisningen som också "berör ämnet"

Förlåt för ett så indirekt svar men har begränsade möjligheter på jobbet.
Citera
2017-11-08, 16:51
  #6
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Vsauce på Youtube har en del intressanta videor som kommer nära ämnet, t.ex:

Would Headlights Work at Light Speed?

Travel INSIDE a Black Hole

What Is The Speed of Dark?

Om du granskar beskrivningen för videorna finns drösvis med länkar i källhänvisningen som också "berör ämnet"

Förlåt för ett så indirekt svar men har begränsade möjligheter på jobbet.
Tack! Har sett dem hans videos men ska kolla in källorna senare
Citera
2017-11-08, 16:56
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Här är en vild idé (som jag aldrig hört, eller läst :-)

Fotoner skall vara masslösa (men ändå inte... :-) Kanske fotoner påverkas av mediet dom färdas i? I detta fallet tom rymd? men den kanske inte är fullständigt tom? Har själv funderat lite angående ex. "fotoner"... Tänk om hela rymden egentligen består av "svarta" fotoner?
Citera
2017-11-08, 16:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Jo det är ju sant att allt påverkar fotonernas riktning men väldigt lite om det är någon vanlig planet eller stjärna. Men det jag undrar om det finns något objekt i rymden förutom svarta hål som påverkar fotonernas riktning märkbart. Jag tänker att det, runt objektet, ska se ut som det gör för svarta hål vid händelsehorisonten.
Första bekräftelsen av allmänna relativitetsteorin var när astronomen Arthur Eddington under en solförmörkelse 1919 visade att ljuset från stjärnor nära solen böjdes av som den teorin förutsade.

Idag använder man sig flitigt av gravitational lensing, att gravitationen från en galax böjer av ljuset från ett annat objekt bortom denna så att det förstoras. Det är bästa sättet att se väldigt avlägsna objekt. Nyligen såg man den hittills äldsta observerade spiralgalaxen på så sätt:
https://www.space.com/38690-oldest-s...-detected.html

Det är inte någon dramatisk effekt på samma sätt som vid ett svart hål, men även om avböjningen är liten är den nog så användbar.
Citera
2017-11-08, 17:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Här är en vild idé (som jag aldrig hört, eller läst :-)

Fotoner skall vara masslösa (men ändå inte... :-) Kanske fotoner påverkas av mediet dom färdas i? I detta fallet tom rymd? men den kanske inte är fullständigt tom? Har själv funderat lite angående ex. "fotoner"... Tänk om hela rymden egentligen består av "svarta" fotoner?
Enligt kvantmekaniken är vakuum inte helt tomt utan det skapas och förintas ständigt virtuella partiklar i det, och dessa påverkar egenskaperna hos de partiklar vi ser. Så din tanke är inte helt vild.
Citera
2017-11-08, 19:09
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Hej!
Jag har på senaste tiden intresserat mig för svarta hål. Jag tänkte att eftersom fotoner sugs in i svarta hål på grund av deras enorma densitet så undrar jag om det finns något annat som kan "suga in" eller påverka fotoners riktning än svarta hål? T.ex. neutronstjärnor. Finns det något som har en densitet mindre än svarta hål och större än neutronstjärnor?
Allt som har massa påverkar en foton.
Citera
2017-11-08, 19:17
  #11
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Allt som har massa påverkar en foton.
Aa jag vet men det syns ju inte att vår planet ändrar fotoners riktning. Jag vill veta om det är någon planet/stjärna förutom svarta hål som påverkar ljuset så pass mycket att det är märkbart.
Citera
2017-11-08, 19:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Aa jag vet men det syns ju inte att vår planet ändrar fotoners riktning. Jag vill veta om det är någon planet/stjärna förutom svarta hål som påverkar ljuset så pass mycket att det är märkbart.
Vår egen sol, se inlägg från Xenonen ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback