Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-08, 13:44
  #1
Medlem
mormorstrosas avatar
Jag hade en diskussion med en vän häromdagen vad som skulle hända med de människor som lever på att sälja droger om staten tog över distribution och försäljning. Då menar jag inte tunga missbrukare som stjäl bilstereos och säljer receptbelagda grejer utanför submottagningen och ej heller de grovt kriminella som kanske också sysslar med utpressning, matchfixning och vapensmuggling. De jag åsyftar är de, ofta unga med invandrarbakgrund, som säljer gräs etc. till vanliga människor som köper för personligt bruk. Vanliga kranar helt enkelt. Kan man göra den här distinktionen? I så fall, hur många såna här personer finns det i Sverige?

Och till den andra frågan, vad skulle dessa personer göra om deras lukrativa inkomstkälla skulle försvinna. Kommer de plugga på komvux eller kanske börja jobba på lager? Är de helt körda i samhället och kommer vara bidragsberoende resten av livet?

Som en anekdot i sammanhanget så var en kran jag känner till trött på att sälja droger och leva utanför lagen och lyckades fixa praktik på en verkstad (ingen aning vad för verkstad). Efter ett tag tröttnade han på att gå upp tidigt varje dag och tjäna förhållandevis lite och började således sälja droger igen. Det var lätta pengar för lite ansträngning. Men om alternativet att gå tillbaka till att sälja droger igen hade han kanske haft ett hederligt jobb på en verkstad idag.

Den här tråden kanske passar lika bra i nationalekonomi-forat, men det känns som den skulle få lite vettigare svar här.
Citera
2017-11-08, 14:15
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Alltså. Weebolaget kommer ju att behöva kunnig personal om inget annat. Samma sak med odlingarna. Det är en ganska stor business vi pratar om.
Citera
2017-11-08, 17:53
  #3
Medlem
Skulle nog bli som med smuggelsprit tror jag, folk säljer ju det trots att det finns lagligt att köpa för att det helt enkelt är billigare.

Tror det skulle bli samma om tex gräs blir lagligt, staten kommer ta gött betalt för och vissa kommer leta efter billigare alternativ
Citera
2017-11-09, 20:29
  #4
Medlem
-spitzlix-s avatar
Om det skulle säljas som i te.x USA behövs ju kunnigt folk med gröna fingrar. Tror en del hade sökt jobb inom branschen rätt omgående.
Citera
2019-07-01, 18:17
  #5
Medlem
Vad menas med öppen narkotikahandel?

"Men både tullen och polisen som jobbar mot den öppna narkotikahandeln fick korn på honom."
Citera
2019-07-02, 06:58
  #6
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormorstrosa
Jag hade en diskussion med en vän häromdagen vad som skulle hända med de människor som lever på att sälja droger om staten tog över distribution och försäljning. Då menar jag inte tunga missbrukare som stjäl bilstereos och säljer receptbelagda grejer utanför submottagningen och ej heller de grovt kriminella som kanske också sysslar med utpressning, matchfixning och vapensmuggling. De jag åsyftar är de, ofta unga med invandrarbakgrund, som säljer gräs etc. till vanliga människor som köper för personligt bruk. Vanliga kranar helt enkelt. Kan man göra den här distinktionen? I så fall, hur många såna här personer finns det i Sverige?

Och till den andra frågan, vad skulle dessa personer göra om deras lukrativa inkomstkälla skulle försvinna. Kommer de plugga på komvux eller kanske börja jobba på lager? Är de helt körda i samhället och kommer vara bidragsberoende resten av livet?

Som en anekdot i sammanhanget så var en kran jag känner till trött på att sälja droger och leva utanför lagen och lyckades fixa praktik på en verkstad (ingen aning vad för verkstad). Efter ett tag tröttnade han på att gå upp tidigt varje dag och tjäna förhållandevis lite och började således sälja droger igen. Det var lätta pengar för lite ansträngning. Men om alternativet att gå tillbaka till att sälja droger igen hade han kanske haft ett hederligt jobb på en verkstad idag.

Den här tråden kanske passar lika bra i nationalekonomi-forat, men det känns som den skulle få lite vettigare svar här.

Omöjligt att säga i detalj såklart.
Men det är helt givet att ju lättare det är att tjäna enkla/stora pengar på försäljning av droger, desto fler kommer sysselsätta sig med detta. Ju större pengar desto mer anledning att ta till våld för att skydda sin marknad.
Den som inte vill fatta detta har ideologiska skyddslappar på sig ("knark är bajs").
Citera
2019-07-02, 09:13
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Omöjligt att säga i detalj såklart.
Men det är helt givet att ju lättare det är att tjäna enkla/stora pengar på försäljning av droger, desto fler kommer sysselsätta sig med detta. Ju större pengar desto mer anledning att ta till våld för att skydda sin marknad.
Den som inte vill fatta detta har ideologiska skyddslappar på sig ("knark är bajs").
Det är ett mycket starkt argument för legalisering, vilket vi borde lyfta mer.

Saken som komerm ske i en legalisering och en försäljning, det är många som pysslar med detta idag kommer förlora sin inkomst helt och hållet och inte få ta del av de nya arbeten.
Men det kommer definitivt skapas massa arbeten.

Sen kunskapen som man pratar om i odlingsled, känner jag inte kommer ha någon större påverkan.
Då det finns folk som har riktiga kunskaper om växter, hur de fungerar och liknande kunskaper.
Som med enkelhet trumfar dessa odlares, som har tvingats till en sorts odling och en väldigt nischad kunskap.
Dock är dom fantastiskt kunniga i sitt lilla område.(Men självklart kommer en del av dom söka sig till denna verksamhet och göra det bra).
Men jag tror som arbetsgivare, så man kanske initialt tar lite gamla odlare.
Men bredare kunskapar brukar premieras i längden och utbildning, de har mycket andra kunskaper, som tex kurering som ett stort plus
Kanske som chefer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback