Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-08, 21:40
  #13
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det ni föreslår är verkligen att snobba till det i onödan.

Du kanske har den uppfattningen, men vi har rätt.
Citera
2017-11-08, 21:49
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Men om det gäller väldigt rött eller helt genomstekt kött så är mitt råd att rådfråga personalen på Systembolaget. De är utbildade i vad som passar till vilka maträtter, man kan få riktigt bra råd av dem.

Finns det folk som genomsteker oxfile' medvetet ? Huga.. Men som du skriver så är ett lite strävare vin ett bra val..
Citera
2017-11-09, 05:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guttazz
Terre du Mistral 2014 (2167), Côtes du Rhône, Frankrike, 79 kr

Ett ekologiskt rött vin med bra pris. Fruktigt och kryddigt rött vin med smak av mörka bär, lagerblad och lakrits. Passar bra till smakrika rätter med nötkött och även till alla höstens köttgrytor.

Den testa frugan o jag förra helgen.Är nog en dom bästa man har testa i år.
Citera
2017-11-09, 07:48
  #16
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det ni föreslår är verkligen att snobba till det i onödan. Jag har ätit ute och fått perfekta vin till maträtterna serverade otaliga gånger. Samma sak då jag ätit middag hos folk och känt att vinet verkligen gift sig med smaken på maten.
Men när det kommer till rött kött så är zinfandel oslagbart på grund av att det passar både mer rött och mer helstekt rött kött. Därför är det ett idiotsäkert val.

Och Systembolagets personal är visst väldigt kunniga. Okej om man själv vet mer för att man har snöat in på en viss vinsort eller prisklass men generellt är de väldigt kunniga och duger gott åt oss som bara vill äta och dricka gott.

Att du tycker att något som smakar jäst, flytande hallonsylt är perfekt till oxfilé får stå för dig, men att dricka en söt fruktbomb som i princip helt saknar tannin- och syrastruktur till rött kött går emot de flesta konventioner. Det finns bra Zinfandel som duger gott åt en bit grillat, men då får man lägga lite mer. Personligen föredrar jag Seghesios zinfandelviner.

Och återigen, nej. Majoriteten av Systembolagets personal kan inte ett piss om vin utöver var i butiken man kan hitta en viss vara. För en helt okunnig person kanske de kan komma med viss input, men är din kunskapsnivå högre än att du kan skilja på rött och vitt vin så kommer du snabbt att begränsa din kontakt med personalen till att be dem hämta den där lådan du beställt från BS. Nivån är stundtals så usel att man t.ex. kan komma in och be om en Barolo och bli rekommenderad en Amarone eftersom "det är ju populärt"... Det finns oftast någon i varje butik som kan lite mer, men chansen att stöta på den personen är ju ca. 1 på 15 om det är en medelstor butik. Endast vinkällarbutikerna har generellt personal som har lite mera koll. Jag har dessutom "inserinformation" från fyra olika butiker, utöver alla oräkneliga SB-butiker jag varit kund hos.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2017-11-09 kl. 07:52.
Citera
2017-11-09, 08:33
  #17
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Finns det folk som genomsteker oxfile' medvetet ? Huga.. Men som du skriver så är ett lite strävare vin ett bra val..

Det är sannolikt samma kategori folk som tycker att syltig lågpris-Zinfandel på box är "jättegott" och "passar finfint till köttet".
Citera
2017-11-09, 08:40
  #18
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guttazz
Terre du Mistral 2014 (2167), Côtes du Rhône, Frankrike, 79 kr

Ett ekologiskt rött vin med bra pris. Fruktigt och kryddigt rött vin med smak av mörka bär, lagerblad och lakrits. Passar bra till smakrika rätter med nötkött och även till alla höstens köttgrytor.

Kostar 89 kr numera, årgång -16. Lägg på några tior och köp något från Domaine Santa Duc (73018 eller 99092) istället, klart bättre kvalitet. Jag har försökt mig på Terre du Mistral några gånger men det har slutat med att innehållet i flaskan blivit sås eller komplettering i en gryta, vilket det funkar utmärkt till.
Citera
2017-11-09, 08:55
  #19
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
Ska tillagas en riktigt fin och toppklass oxfilé ikväll, rött vin är för oss att föredra. Vilket skulle rekommenderas? Tack på förhand!

Om man gillar rök; Kevin Arnold Shiraz (215 kr)
Om man gillar klassisk Bx; La Dame de Malescot (300 kr)
Om man gillar körsbärskärnor; Poliziano Vino Nobile (helst den riktiga för 200 kr)
Om man gillar mynta; Clonakilla Hilltops Shiraz, (250 kr)
Om man gillar rosor och nypon; Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba (250 kr)
Om man gillar extra-allt-cabernet-från-USA; Black Stallion (230 kr)
Om man gillar syltig zinfandel; Segheiso Old Vine Zinfandel (300 kr) eller till nöds deras enklare Sonoma Zinfandel (210 kr).

Så vad blev det?
Citera
2017-11-09, 14:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Om man gillar rök; Kevin Arnold Shiraz (215 kr)
Om man gillar klassisk Bx; La Dame de Malescot (300 kr)
Om man gillar körsbärskärnor; Poliziano Vino Nobile (helst den riktiga för 200 kr)
Om man gillar mynta; Clonakilla Hilltops Shiraz, (250 kr)
Om man gillar rosor och nypon; Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba (250 kr)
Om man gillar extra-allt-cabernet-från-USA; Black Stallion (230 kr)
Om man gillar syltig zinfandel; Segheiso Old Vine Zinfandel (300 kr) eller till nöds deras enklare Sonoma Zinfandel (210 kr).

Så vad blev det?

Segheiso Old Vine Zinfandel, blev jag t.o.m rekommenderad. Mycket trevlig smakupplevelse. Duktiga finsmakare vi har här, tack för hjälpen!
Citera
2017-11-09, 14:17
  #21
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
Segheiso Old Vine Zinfandel, blev jag t.o.m rekommenderad. Mycket trevlig smakupplevelse. Duktiga finsmakare vi har här, tack för hjälpen!

Bra där att du gick på Old Vine, den är rätt mycket vassare än den vanliga Sonoma.

När man matchat flask- eller literpriset på vinet med kilopriset på råvaran finns en annan bra tumregel; glaset som vinet serveras i bör kosta lika mycket som vinflaskan (och dessutom vara gjord för att dricka vin ur. Kosta Boda Chateau går mao helt bort.). Men det är en annan historia.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback