Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-08, 04:51
  #1
Avstängd
Trump har en hård retorik mot Nordkorea. Det kan verka självklart när Nordkorea är hotfulla. Retoriken spar inte på orden utan är ganska kraftiga. Jämför man Sydkoreas och andra länders retorik så är den väldigt annorlunda.

Jag vet inte om man ska skylla på Trump här eller om det är en planerad retorik av USAs stab? Varför tror ni att USA väljer just den retoriken istället för en mer diplomatisk retorik?

Det kan låta sjukt att man skulle ha en diplomatisk retorik mot Kim Jong Un. Men kastar man inte eld på bensinen med den hårda retoriken?

Jämför också NK-USA retoriken med retoriken mellan USA och Ryssland under "krisen" med försvarsmissilerna i Rumänien. Putin går linjen att "vi hade förslagit att vi gör det här tillsammans.. vi tror inte att ni kommer att attackera oss men dock så har jag som plikt som president att säkra säkerheten av det ryska folket" samtidigt som han har en positiv retorik mot USA, kallar dem kollegor mm, men i övrigt men markerar "problem" på detta sätt. USA går samtidigt linjen att "vi är absolut inte ute efter Ryssland med detta" med ett ändå halvdiplomatisk retorik.

NK-USA är mer "jag dödar dig" som svaras med "nej, jag dödar dig". Andra länder är lite lugnare i sin retorik trots att de så att säga "menar samma sak". Och där tänker jag att den retoriken faktiskt kanske inte är nödvändig? Att Trump i onödan häller bensin på elden utan att kanske uppnå någonting eller göra någon skillnad egentligen?

Jag får lite bilden av att USA är den där pappan som skriker åt sina barn och kallar dem för skitungar medan världen istället skulle kunna vara den där pappan som ger dem utegångsförbud men uttrycker sig på ett uppfostrande sätt.

En konspirationsteori jag kommit på men själv inte tror på är att staben i USA med flit håller lågan igång för att helt förstöra möjligheterna till en mer diplomatisk och långsiktig lösning som kanske slutar gott istället?

Vad är era tankar kring USAs hårda retorik mot NK och hur skulle ni koppla det till USAs retorik i övrigt?
Citera
2017-11-08, 06:52
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Trump har en hård retorik mot Nordkorea. Det kan verka självklart när Nordkorea är hotfulla. Retoriken spar inte på orden utan är ganska kraftiga. Jämför man Sydkoreas och andra länders retorik så är den väldigt annorlunda.

Jag vet inte om man ska skylla på Trump här eller om det är en planerad retorik av USAs stab? Varför tror ni att USA väljer just den retoriken istället för en mer diplomatisk retorik?

Det kan låta sjukt att man skulle ha en diplomatisk retorik mot Kim Jong Un. Men kastar man inte eld på bensinen med den hårda retoriken?

Jämför också NK-USA retoriken med retoriken mellan USA och Ryssland under "krisen" med försvarsmissilerna i Rumänien. Putin går linjen att "vi hade förslagit att vi gör det här tillsammans.. vi tror inte att ni kommer att attackera oss men dock så har jag som plikt som president att säkra säkerheten av det ryska folket" samtidigt som han har en positiv retorik mot USA, kallar dem kollegor mm, men i övrigt men markerar "problem" på detta sätt. USA går samtidigt linjen att "vi är absolut inte ute efter Ryssland med detta" med ett ändå halvdiplomatisk retorik.

NK-USA är mer "jag dödar dig" som svaras med "nej, jag dödar dig". Andra länder är lite lugnare i sin retorik trots att de så att säga "menar samma sak". Och där tänker jag att den retoriken faktiskt kanske inte är nödvändig? Att Trump i onödan häller bensin på elden utan att kanske uppnå någonting eller göra någon skillnad egentligen?

Jag får lite bilden av att USA är den där pappan som skriker åt sina barn och kallar dem för skitungar medan världen istället skulle kunna vara den där pappan som ger dem utegångsförbud men uttrycker sig på ett uppfostrande sätt.

En konspirationsteori jag kommit på men själv inte tror på är att staben i USA med flit håller lågan igång för att helt förstöra möjligheterna till en mer diplomatisk och långsiktig lösning som kanske slutar gott istället?

Vad är era tankar kring USAs hårda retorik mot NK och hur skulle ni koppla det till USAs retorik i övrigt?

Vi ska skilja väldigt mycket mellan Donald Trump och USA som nation. Trump är grodornas kläckmaskin. Vad tidigare presidenter varsamt byggt upp raseras väldigt snabbt av Trump. Ingen tidigare president har gjort så många länder till USAs fiende, inklusive Nordkorea.

Vi ska också skilja på Trump privatpersonen från Trump presidenten. Bara så många gånger när Trump privatpersonen har tvittrar grodor har Vita Huset försökt korrigera och berätta vad presidenten borde ha menat.

Trump har lovat att 'make America great again'. Det kommer att ta lång tid för nästa president och presidenterna därefter att återställa America till tidigare storhet. Om det ens går. USA är inte ens inbjuden till kommande klimatmöte, det säger nåt.

Bye bye, USA. Good Morning, China!
Citera
2017-11-08, 06:57
  #3
Medlem
Trivselgruppens avatar
Vad i hela friden betyder "hård retorik"? I fallet USA - Nordkorea är det väl snarare budskapet som är hårt än förpackningen?
Citera
2017-11-08, 07:46
  #4
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Vad i hela friden betyder "hård retorik"? I fallet USA - Nordkorea är det väl snarare budskapet som är hårt än förpackningen?

Budskapet är "Bomba oss inte, bomba oss inte, snälla!"
Retoriken, 'förpackningen', är hård för att dölja skräcken för ett kärnvapenkrig. Att visa svaghet måste undvikas till varje pris.

Men egentligen är det bara ord, ord, ord...
Citera
2017-11-08, 09:12
  #5
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK

En konspirationsteori jag kommit på men själv inte tror på är att staben i USA med flit håller lågan igång för att helt förstöra möjligheterna till en mer diplomatisk och långsiktig lösning som kanske slutar gott istället?


Ja, vad är konspiratoriskt med det ?

Är inte det vad det ser ut som ?

Det är precis vad det rör sig om. Det skulle vara en politisk katastrof om Nordkorea öppnas upp eftersom Auschwitz-liknande monument skulle ploppa upp som svampar på hela den koreanska halvön.

Om någon nu tvivlar på att USA var djupt kristet imperialistiskt och rasistiskt land på 50-talet , läs på.

Koreaner är väl i amerikanska ögon då som nu kinesiska hedningar, till skillnad mot USAs främsta lydstat filipinerna med Duterte i spetsen.

Verkligheten kan vara precis så som den ser ut, med risk för att gott och ont suddas ut till något mer grått förstås.
Citera
2017-11-09, 13:03
  #6
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK

Vad är era tankar kring USAs hårda retorik mot NK och hur skulle ni koppla det till USAs retorik i övrigt?

Svaghetstecken, så som DFR Koreas utrikesminister sade om Trump då denna karaktäriserades som en ”barking dog”.

Kim Jong Un vet om att han har alla Trumpf på hand. De numera 50-100 kärnvapnen och ICBMs som är gömda under bergsmassiv, är helt enkelt inte åtkomliga för USAs krigsmakt, vilket gör att en vedergällningsattack på USA skulle leda till tiotalsmiljoner döda amerikaner – allt detta vet Kim Jong Un om.

Jag tror inte ens att Koreanerna är rädda för ett kärnvapenkrig. Norra Korea består i hög grad av bergsmassiv. Pyongyang har världens djupast liggande tunnelbanesystem och det finns fullkomliga städer föreberedda under jord och miltals med vägar och tunnlar som även leder in i södra Korea. Även om miljoner koreaner dör i kärnvapenkrig kommer än fler att dö i USA, som inte alls kan skydda sin befolkning i de större metroplerna. Detta gör att blott 50-100 koreanska kärnvapen är mycket mer effektiva än USAs ca 7000.
Citera
2018-03-21, 13:20
  #7
Medlem
whogivesafucks avatar
Återupptagandet av militärövningen med Sydkorea.
Hur kommer det att påverka hans polare Kim inför kommande möte?

Börjar cirkusen om igen när det varit lite väl tyst en period?
Kommer det bli några nya raketuppskjutningar som straff?

https://www.dn.se/nyheter/varlden/us...militarovning/
Citera
2018-03-21, 18:05
  #8
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Återupptagandet av militärövningen med Sydkorea.
Hur kommer det att påverka hans polare Kim inför kommande möte?

Eftersom USA halverade militärövningen efter att kamrat Kim Jong Un meddelade Trump vad som gäller, så är det nog lugnt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback