Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 21:33
  #49
Medlem
Begntts avatar
Vända >3 papper i timmen räknas som att jobba hårt på kontoret.

__________________
Senast redigerad av Begntt 2018-07-19 kl. 21:36.
Citera
2018-07-20, 10:46
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Om man är vaktmästare och springer runt fort och flyttar tunga saker så kan jag förstå vad jobba hårt betyder, då jobbar man hårt fysiskt.

Men hur jobbar man hårt i ett stillasittande egentligen? Att koncentrera sig innebär ju inte att man gör någonting "hårt". Det enda jag kan tänka mig att "hårt" innebär i det sammanhanget är att folk är dumma och omedvetet "spänner sig" så att det känns som man jobbat hårt i kroppen efteråt.

Jag antar att du aldrig haft ett kontorsjobb?
Vaktmästarjobb, fabriksjobb kan absolut vara fysiskt krävande (vilket kontorsjobb sällan är). Men jag har sällan/aldrig känt mig så slut som på kontorsjobb där man jobbar hårt. T.ex. på det jag gör nu där jag administrerar personal, både genom att boka resurser, planera deras tid/uppgifter, kunddialog, fakturering, felsökning, projektledning m.m. Och jag arbetar i snitt betydligt mer än 100%. Jag kan förvänta mig att chefer/medarbetare/kund ringer om kvällar, helger, semestrar m.m. Jag har fått avbryta mina ledigheter gång på gång för att jag behövs på jobbet...
...jag har extremt tajta deadlines och har försäljningsmål som måste uppnås, där jag en gång i veckan kontrolleras på vad som gjorts (och jag får en rejäl känga om det INTE gjorts tillräckligt), samt en gång i månaden där jag värderas på hur mycket jag fakturerat. Hur mycket man än gör så är det inte tillräckligt, man ska alltid nå lite högre, lite bättre, lite snabbare. Det har hänt att jag kommit hem och bara vill sova/gråta för att tempot är så högt och att man är mentalt utpumpad.

Så kan det vara på ett stressigt kontorsjobb. Jag har aldrig upplevt den typen av press/känsla på ett fabriksjobb eller liknande.
Citera
2018-07-20, 11:38
  #51
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorwaerts
Har en vän som tryckte uppemot 400 timmar under en månad. Det skulle jag kalla att "jobba hårt" på kontor.

Att fakturera 400 timmar som konsult betyder inte att du jobbar särskilt hårt nödvändigtvis
Citera
2018-07-20, 13:54
  #52
Medlem
Citat:
Vad innebär att "jobba hårt" på kontorsjobb?
Det innebär 100% fokus på arbetsuppgifterna.
Inget privat prat under dagen.
Inget privat surfande eller titt i mobiltelefonen.
Att man springer iväg och köper mat och sitter och arbetar under lunchen.

Sedan får väl var och en grunna på om det låter jobbigt eller acceptabelt eller inte.
Men en del jobbar så. Sådana har jag att göra med på jobbet.
Citera
2018-07-20, 16:49
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Så kan det vara på ett stressigt kontorsjobb. Jag har aldrig upplevt den typen av press/känsla på ett fabriksjobb eller liknande.

Skojar du?
Jag har jobbat i fabrik i mina yngre år och jag kan säga dig att det både är tungt med både stress och press.
Ett exempel är att vissa månader får fabriken miljonordrar och samtidigt som vi är underbemannade, då handlar det om att jobba utan att ens hinna ta raster/pauser. Att ha en miljonbeställning till ett viss datum och du påminns konstant av den där högen av varor som måste göras klart innan ett viss datum.
Sen är det inte bara stress nej, grejerna måste lyftas, köras med truck, lastas på, lastas ur...

Du jobbar både i obekväma arbetstider och obekväma arbetsställningar. Och den stressen och pressen du får varje gång det kommer en miljonbeställning är inget att leka med.
Leverar du inte varorna/produkterna i tid får du även chefen flåsande bakom nacken.

Du slutar jobbet vid 5, men tänker redan nu att nästa dag som du kommer till jobbet så väntar ett tiotals pallar av varor som måste bearbetas.

Nu jobbar jag i kontor och har lämnat fabrikslivet bakom mig och jag kan allvarligt säga att det är det slappaste man kan jobba med.
Absolut, vi har våra deadlines. Men i deadlinen har de tagit hänsyn till att vi arbetar enbart 5 dagar i veckan och möjligtvis 8(inklusive lunch/raster/skitsnack) timmar per dag.

Det betyder att vi aldrig kommer att få problem att hinna till deadline om vi gör det vi ska och inte ta timlånga raster.
Just nu har vi 2x 30-40min raster plus 40-60min lunch varenda dag.
Såna långa raster kan man drömma om när man jobbar i fabrik.

Jobbar man i kontor och inte hinner bli klar med projekten i tid så borde man kanske skippa de extra minuterna på rasterna.
Istället för att snacka skit vid kaffeautomaterna så kanske man ska jobba nån extra minut varje dag så hålls deadlinen garanterat.

Jag har hört många på mitt jobb klagat att det är mycket att göra, men inte fan tycker jag att det är sant.
De tar långa raster, går runt och pratar med kollegorna i andra avdelningar om saker som inte har något med arbetet att göra, titt som tätt.

Ibland missar de deadline, men det är absolut deras egna fel. Och inte att det är en tajt deadline.

Ni som säger att all kontorsjobb är mycket jobbigare än fysiska arbeten har helt fel. Då har ni inte haft de där fysiska arbeten jag haft.
Citera
2018-07-20, 16:55
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det innebär 100% fokus på arbetsuppgifterna.
Inget privat prat under dagen.
Inget privat surfande eller titt i mobiltelefonen.
Att man springer iväg och köper mat och sitter och arbetar under lunchen.

Sedan får väl var och en grunna på om det låter jobbigt eller acceptabelt eller inte.
Men en del jobbar så. Sådana har jag att göra med på jobbet.

Fråga vem som helst, ingen människa jobbar till 100% på sitt arbete.
Att du säger att du dag efter dag jobbat till 100% så ljuger du eller den personen.

På alla ställen jag varit på, alla sitter med sina mobiler titt som tätt. Alla pratar om privatsaker så fort de har chansen, inte hela tiden men det händer flera gånger per dag och minst ett tiotalsminuter per dag.
Citera
2018-07-22, 15:29
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Fråga vem som helst, ingen människa jobbar till 100% på sitt arbete.
Att du säger att du dag efter dag jobbat till 100% så ljuger du eller den personen.

På alla ställen jag varit på, alla sitter med sina mobiler titt som tätt. Alla pratar om privatsaker så fort de har chansen, inte hela tiden men det händer flera gånger per dag och minst ett tiotalsminuter per dag.
Det jag talade om var vad som menades med att jobba hårt.

Vad du talar om är de som inte gör det. Att du rör dig i kretsar där folk slöar och därför har låga löner betyder inte att det inte finns folk som jobbar hårt. Borde gå att förstå.
Citera
2018-07-22, 16:11
  #56
Medlem
Typiskt lågutbildade som tror att man "sitter på röven" på kontoret.
Citera
2018-07-23, 10:07
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Skojar du?
Jag har jobbat i fabrik i mina yngre år och jag kan säga dig att det både är tungt med både stress och press.
Ett exempel är att vissa månader får fabriken miljonordrar och samtidigt som vi är underbemannade, då handlar det om att jobba utan att ens hinna ta raster/pauser. Att ha en miljonbeställning till ett viss datum och du påminns konstant av den där högen av varor som måste göras klart innan ett viss datum.
Sen är det inte bara stress nej, grejerna måste lyftas, köras med truck, lastas på, lastas ur...

Du jobbar både i obekväma arbetstider och obekväma arbetsställningar. Och den stressen och pressen du får varje gång det kommer en miljonbeställning är inget att leka med.
Leverar du inte varorna/produkterna i tid får du även chefen flåsande bakom nacken.

Nej, jag har inte upplevt samma typ av stress. Jag jobbat ett tag på en producent av modulhus - där jag stod på golvet. Där hade man hårda krav på hur många modulhus man skulle klämma ut per dag. Och visst fanns det en sådan press. Men det fanns å andra sidan en mentalitet om att man jobbar så hårt man kan och så snabbt man kan - men när klockan slår för rast eller hemgång så går man hem. Man har ju oftast en avtalad arbetstid på en sådan typ av arbetsplats (i alla fall på alla sådana jobb som jag haft). Är det så att man ska producera dygnet runt är det ofta så att ett skift tar slut och ett annat börjar. Ansvaret hamnar istället oftast på någon annan kring huruvida man ska beordra övertid, anställa fler eller liknande. Men att man låter folk jobba dygnet runt i all oändlighet... finns ju inte i regel på den typen av jobb.

Citat:
Du slutar jobbet vid 5, men tänker redan nu att nästa dag som du kommer till jobbet så väntar ett tiotals pallar av varor som måste bearbetas.

När jag var på det jobbet (eller något av mina andra industrijobb) tänkte jag inte alls, eller åtminstone extremt lite på vad som kom nästa dag. Jag minns att jag bara kom till jobbet och presterade. Det fanns inget som hette att jag behövde förbereda mig utanför arbetstid. Inte alls som på kontorsjobben jag haft sedan dess.

Citat:
Nu jobbar jag i kontor och har lämnat fabrikslivet bakom mig och jag kan allvarligt säga att det är det slappaste man kan jobba med.
Absolut, vi har våra deadlines. Men i deadlinen har de tagit hänsyn till att vi arbetar enbart 5 dagar i veckan och möjligtvis 8(inklusive lunch/raster/skitsnack) timmar per dag.

Det betyder att vi aldrig kommer att få problem att hinna till deadline om vi gör det vi ska och inte ta timlånga raster.
Just nu har vi 2x 30-40min raster plus 40-60min lunch varenda dag.
Såna långa raster kan man drömma om när man jobbar i fabrik.

Skönt att du har hittat ett slappt kontorsjobb. Det finns ju även sådana. Jag har haft några sådana också. Idag har jag inte ett sådant dock.

Citat:
Jobbar man i kontor och inte hinner bli klar med projekten i tid så borde man kanske skippa de extra minuterna på rasterna.
Istället för att snacka skit vid kaffeautomaterna så kanske man ska jobba nån extra minut varje dag så hålls deadlinen garanterat.

Låter som lite fördomar emot kontorsjobb här?

Jag har hört många på mitt jobb klagat att det är mycket att göra, men inte fan tycker jag att det är sant.
De tar långa raster, går runt och pratar med kollegorna i andra avdelningar om saker som inte har något med arbetet att göra, titt som tätt.

Ibland missar de deadline, men det är absolut deras egna fel. Och inte att det är en tajt deadline.

Ni som säger att all kontorsjobb är mycket jobbigare än fysiska arbeten har helt fel. Då har ni inte haft de där fysiska arbeten jag haft.[/quote]

Det finns slappa kontorsjobb också, och framförallt slappa människor. De kommer dock aldrig nå någon vart och har antagligen dåliga chefer som inte har koll på vad deras anställda gör (eller så har dem det, men ändå tolererar det - vilket gör dem till dåliga chefer)!
Citera
2018-07-24, 09:53
  #58
Medlem
Facades avatar
Jag har gjort både och. Men jobbar främst på kontor.

Fysiskt tunga arbeten är just det, tunga.
Det är inte glamoröst någonstans. Men det är bara att köra på.

Kontorsarbete är psykiskt tungt. Precis som många har skrivit i tråden.

Ett bra exempel var min förra kollega som var installatör.
Han förstod aldrig hur jag kunde vara så trött efter en arbetsdag, jag har ju inte gjort tunga lyft. Jag har bara sprungit runt med pärmen, suttit vid datorn m.m.
Så jag satte honom på en driftsättelse av en ganska enkel grej. För mig tar det 2 timmar cirka.
Han satt där och kom och frågade om vårt elschemat fanns, "Vet inte, Du får leta".
Det finns inget elschema, vad gör jag då?
Ja då får du luska reda på hur skåpet fungerar. Bara börja rycka i alla kablar, se vart dom går och bilda en uppfattning.
Han höll på hela dagen, Och gav sedan upp pga huvudvärk.
Han sa att han nu förstod varför jag var så trött utan att ens ha ansträngt mig fysiskt, Och klagade därmed inget mer på det.
Citera
2018-07-24, 10:56
  #59
Medlem
90taletskronas avatar
I vissa branscher betyder jobba hårt väldigt mycket obetald övertid.
Citera
2018-07-24, 14:01
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
I vissa branscher betyder jobba hårt väldigt mycket obetald övertid.
Det stämmer och får läggas till det jag skrev ovan.

Som kuriosa kan jag nämn att jag känner inte till någon som i privat sektor gjort karriär utan att ha jobbat hårt. De som ligger på en högre månadslön får lägga många fritidstimmar på arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback