Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 23:24
  #1
Medlem
hallå där,

har en Honda cr 250. Det är en Keihin förgasare för att vara exakt.
Hojen vägrar gå på tomgång, man måste hela tiden hålla igång crossen och gasa, annars lägger den av.
Men drar man upp choken så går den galant på tomgång då är det inga problem.

Jag har skruvat på luftskruven som ställer in luft och bensin flöde men det påverkar inte tomgången överhuvudtaget. Jag har googlat runt hur mycket som helst, om det inte funkar att skruva på luftskruven så ska man köpa nytt munstycke för att förgasaren får för lite bensin tydligen.

Men botten på tändstiftet är helt svart pga det kommer för mycket bensin..
Finns det någon kunnig där ute som kan det här`?
Citera
2017-11-08, 09:53
  #2
Medlem
paerras avatar
Har du ingen tomgångsskruv?
Citera
2017-11-08, 17:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Har du ingen tomgångsskruv?

Nej det finns endast två skruvar. Luftskruven, och choken som man kan skruva på, men den ska alltid vara på "stock setting" har jag läst iaf..
Citera
2017-11-08, 20:55
  #4
Medlem
LembitARTs avatar
Rengör förgasaren, blås rent med tryckluft för lågfartsdelen fungerar inte pga smuts.
Citera
2017-11-08, 23:40
  #5
Medlem
runkstrumpas avatar
På vissa förgasare ställer man tomgången genom att skruva på chokereglaget, alt skruva på plastbrickan som sitter innanför/nedanför reglaget, kolla det!

Annars kan det vara så att den drar tjuvluft, antingen via insugsgummit eller packboxen till vevaxeln (innanför svänghjulet)
Fast vid tjuvluft brukar det snarare vara så att tomgången stegrar sig.
Går hur som helst att kolla genom att spreja misstänkta områden med startgas medans motorn är igång.

Är det någon skillnad på tomgången vid kall eller varm motor?

Mvh
Citera
2017-11-09, 16:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
På vissa förgasare ställer man tomgången genom att skruva på chokereglaget, alt skruva på plastbrickan som sitter innanför/nedanför reglaget, kolla det!

Annars kan det vara så att den drar tjuvluft, antingen via insugsgummit eller packboxen till vevaxeln (innanför svänghjulet)
Fast vid tjuvluft brukar det snarare vara så att tomgången stegrar sig.
Går hur som helst att kolla genom att spreja misstänkta områden med startgas medans motorn är igång.

Är det någon skillnad på tomgången vid kall eller varm motor?

Mvh
det är ingen skillnad på tomgången när den är kall elr varm,
Jag har bytt slangklämmor runt insugsgummit så att det inte ska dra tjuvluft för dem gamla klämmorna var skrot. Men jag har inte provat om det funkar än.
Citera
2017-11-09, 19:42
  #7
Medlem
Chronicals avatar
Som ngn annan skrev, igensatt lågfartsmunstycke. Du behöver inte kolla vidare ens. Bonustips, sätt dit ett soppafilter sen.
Citera
2017-11-10, 17:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Som ngn annan skrev, igensatt lågfartsmunstycke. Du behöver inte kolla vidare ens. Bonustips, sätt dit ett soppafilter sen.

det har jag gjort nu, lågfartsmunstycket var inte igensatt, det var helt rent.
Citera
2017-11-10, 23:54
  #9
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nubasdyolo111
det har jag gjort nu, lågfartsmunstycket var inte igensatt, det var helt rent.

Du har fortfarande skit i förgasaren, du skrev att tändstiftet var svart och det beror förmodligen på att någon innan har försökt att vidga bredbandet som huvudmunstycket har och satt på ett för stort, då går den att köra men har ingen tomgång....

Är förgasaren ren så ska den gå på tomgång, har du kollat övriga delar i förgasaren om de är ok?
Googla och kolla om ditt huvudmunstycke verkar vara rätt för din motor men jag tror inte det.
__________________
Senast redigerad av LembitART 2017-11-10 kl. 23:57.
Citera
2017-11-11, 14:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Du har fortfarande skit i förgasaren, du skrev att tändstiftet var svart och det beror förmodligen på att någon innan har försökt att vidga bredbandet som huvudmunstycket har och satt på ett för stort, då går den att köra men har ingen tomgång....

Är förgasaren ren så ska den gå på tomgång, har du kollat övriga delar i förgasaren om de är ok?
Googla och kolla om ditt huvudmunstycke verkar vara rätt för din motor men jag tror inte det.

förra ägaren har bytt ut original kröken mot nå jävla trimrör, de är ett gold series fmf.
det kan vara så att original munstycken sitter i och dem är för små för trimröret? kan det stämma?
Citera
2017-11-13, 22:10
  #11
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nubasdyolo111
förra ägaren har bytt ut original kröken mot nå jävla trimrör, de är ett gold series fmf.
det kan vara så att original munstycken sitter i och dem är för små för trimröret? kan det stämma?

Nä, för huvudmunstycket i en förgasare hanterar inte tomgången överhuvudtaget, du kan nästan köra utan avgasrör och tomgången ska ändå fungera.
Även om du flyttar upp trottelnålen ska ska den innan kunna gå på tomgång, du kan pröva men det är en ful lösning.
Citera
2017-11-13, 22:12
  #12
Medlem
LembitARTs avatar
dubbelpost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback