Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 22:52
  #1
Medlem
Vet inte om detta är korrekt forumdel att posta på så om det är fel får en moderator gärna flytta tråden så den hamnar på rätt plats.

Hej,

Jag har sedan barnsben alltid varit intresserad av USA och när jag som tonåring åkte dit för första gången så blev jag förälskad i Californien. Har efter detta drömmen om att permanent bo och arbeta där.

Som ni alla säkert vet så blir det inte alltid som man först tänkt sig då man tvingas göra många val i livet och alla val blir inte bra, trots att man trodde det när valen gjordes. Livet bjuder också på både med- och motgångar.

Jag valde dumt nog kärleken som ung framför möjligheten att åka till USA och studera på stipendium som jag blev erbjuden och när den kärleken tog slut efter några år så så hittade jag en annan och jag bodde några år i Portugal men den kärleken rann också ut i sanden efter något år. Valde efter det att flytta hem till Sverige igen.

Väl hemma så bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på att kunna flytta till USA så jag började arbeta på en arbetsplats där chansen fanns att man får arbeta utomlands, bl.a. i USA, då företaget är internationellt men åren gick och jag fick "bara" chansen att arbeta i Hong Kong under 2 års tid vilket visserligen var fantastiskt och jag lärde mig mycket om kinesisk kultur men det var inte dit jag ville utan till USA.

Arbetade kvar på företaget och fortsatte hoppas på att få in en fot i USA när jag av en slump började läsa på om börs- och värdepappershandel så efter någon månad så började jag spekulera på börsen lite smått och efter ett halvår så valde jag att använda alla mina sparpengar samt diverse arv från far- och morföräldrar till att spekulera på börsen och med värdepapper.

Nu har jag efter många års spekulerande lyckats få ihop en hel del pengar så jag har nu råd att lagligt "köpa mig in" i USA genom att ansöka om ett EB-5 visa där jag investerar $500,000 (4.2 miljoner kr) i ett projekt eller företag som skapar 10 nya arbetstillfällen under minst 2 år i ett område med hög arbetslöshet eller på landsbygden (detta är oberoende på vart man själv vill bo i landet). Tyvärr stannar inte kostnaden där för jag får också stå för kostnaden för administrativa, statliga samt juridiska avgifter som kan uppgå till så mycket som $100,000 (840,000 kr).

Har tittat på lite olika alternativ och det verkar vara vanligt att investerare investerar i nybyggnation av bostäder.

Det är en stor kostnad för att kunna leva och bo i USA permanent men jag anser att den är värd det för detta är min dröm. Jag kan också ansöka om amerikanskt medborgarskap lite längre fram men jag har inte riktigt bestämt mig för hur det blir med den saken. Sverige är ju alltid Sverige.

Det är en relativt lång process innan man får sitt permanenta Green Card. Först ska man välja vart man vill investera, sedan skicka in papper om taxering, pengarnas ursprung minst 7 år tillbaka etc vilket tar tar 2-3 månader. Först efter detta så kommer informationen in i systemet (USCIS/DOS) och det tar allt mellan 8-18 månader innan man får komma till intervju på den amerikanska ambassaden (15 mån handläggningstid verkar det vara just nu). Efter det blir det resa till USA med dokumenten som jag lämnar över så jag får mitt tillfälliga Green Card så jag kan leva och bo i USA under 2 år. Efter dessa 2 åren ska man fylla i dokument för att få sitt permanenta Green Card så man kan bo och arbeta i USA permanent. Det enda man måste göra sedan är att förnya sitt Green Card vart 10:e år. Investeringen brukar man som regel få ha i projektet under ca 5 år och det är ingen garanti att man får tillbaka sin investering alls. Är beredd på detta även om det skulle svida rejält.

Så, till min frågeställning efter mycket irrelevant text. Har någon här gått igenom denna process? Om ja, vänligen berätta lite om hur det gick till och hur lång tid det tog. Hur står sig din investering i dag? Vad arbetar du med och vart valde du att flytta?

Mvh
JNYC
Citera
2017-11-08, 06:53
  #2
Medlem
Bravess avatar
Jag vet inte alls hur det fungerar med just detta visum men jag vill iaf önska dig lycka till, det låter som att du verkligen planerat och läst på ordentligt, vilket är en frisk fläkt till skillnad från de flesta andra som har en dröm om USA här på FB.

Och så vill jag tillägga att ja, Sverige är ju alltid Sverige, men du kan ha både svenskt och amerikanskt medborgarskap samtidigt. Så du behöver iaf inte välja. Fördelarna är många, en av de få nackdelarna är att oavsett vart i världen du bosätter dig måste du alltid deklarera i USA om du är medborgare (vilket du enkelt kan bli efter 5 år som legal permanent resident).

Igen, lycka till! Jag hoppas verkligen att din dröm går i uppfyllelse!
Citera
2018-01-13, 01:03
  #3
Medlem
WordWarriors avatar
Hej. Har fått nog av Sverige, dess höga skatter och brist på yttrandefrihet. Sedan gillar jag en liberal vapenpolitik för att kunna försvara mig själv och familjen.

EB-5, att investera 4 MKR i ett utanförskapsområde i USA och anställa ett visst antal personer. Jag har råd med detta, och dessutom att försörja mig själv.

Någon som har erfarenhet av detta? Av naturliga skäl är det ovanligt med ett EB-5, men finns det någon som har det här på Flashback?
Citera
2018-01-14, 12:34
  #4
Medlem
Nog best att du kontaktar en immigrationsadvokat eftersom dom lär nog veta bäst och man ska nog inte lita alltför mycket på det man läser här..
Citera
2018-01-14, 19:01
  #5
Medlem
Big Bosss avatar
Hade jag blivit lotterimiljonär hade jag nog gjort detta. Sverige hör jag inte hemma i.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2888234

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback