Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 19:34
  #1
Medlem
Hejhej,

Har blivit tvingad till att trappa ner på benzo samt noll tolerans på alkohol pga jobbet nu.

Min psykatriker har skrivit ut Stesolid så jag ska ta 20 mg i 3 dagar, sen sänka 5 mg var tredje dag eller något liknande sen försöka fasa ut. Jag har gått på höga doser Stesolid innan och äxen Xanor men dom har jag lyckats trappa ut på väldigt lätt tack vare Stesoliden.

Frågan jag har är egentligen om jag måste trappa ner långsamt, eller är det bättre om jag t.ex försöker ta Diazepam varannan dag eller liknande? Som till exempel idag känner jag inget behov av att ta Stesolid, men imorgon kanske jag känner att jag måste? Min företagsläkare sa att det inte var bra att jag "hoppade över dagar" på nedtrappningsschemat nämligen.

Sen undrar jag också hur många dagar det tar innan man är ren i urinet efter 2-3 års dagligt bruk av Diazepam och senaste året Xanor.

Än så länge har nedtrappningen gått superbra, är nere på 15 mg om dagen nu utan problem. Men frågan är hur det kommer kännas när jag trappat ner till 0 mg. Har tränat hårt minst 1 gång om dagen och ätit ordentligt vilket har hjälpt sjukt mycket. Är sjukskriven just nu pga nedtrappning och måste ha <0.05 PETh-värde i blodet innan jag får arbeta igen.

Någon mer som håller på/försöker att trappa ner på benzo?
Citera
2017-11-07, 19:47
  #2
Medlem
Har själv varit ren 2 och en halv vecka från xanoren nu efter 6 månaders bruk! gick på 1mg per dag sista tiden och kan säga att när jag gick ner till 0 hade jag ett helvete med att sova första veckan även blivit mindre social och små ångest attacker men det blir bättre och bättre!

Har idag tagit 5mg stess vilket jag ångrar starkt men hade grov ångest så det hjälpte lite och skall försöka att inte ta något mer nu framöver!

Mitt tips till dig! Ta när du verkligen känner att du behöver det och känner du inte imorgon att du behöver ta då ingen! som det låter har du lyckats väldigt bra fram till nu! fortsätt så och lycka till!!
Citera
2017-11-07, 19:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyshitonly
Har själv varit ren 2 och en halv vecka från xanoren nu efter 6 månaders bruk! gick på 1mg per dag sista tiden och kan säga att när jag gick ner till 0 hade jag ett helvete med att sova första veckan även blivit mindre social och små ångest attacker men det blir bättre och bättre!

Har idag tagit 5mg stess vilket jag ångrar starkt men hade grov ångest så det hjälpte lite och skall försöka att inte ta något mer nu framöver!

Mitt tips till dig! Ta när du verkligen känner att du behöver det och känner du inte imorgon att du behöver ta då ingen! som det låter har du lyckats väldigt bra fram till nu! fortsätt så och lycka till!!

Härligt att höra, bara hålla dig borta från Xanor. Tur ändå att Stesolid finns vid behov.

Ja sömnen påverkas så klart, har dock Quetiapine som hjälper till där. Håller med om att man blir lite mindre social, har mest legat i soffan och kollat serier och inte orkat hänga med några vänner eller träffat någon knappt. Men det går förhoppningsvis över med tiden.

Tack och lycka till själv
Citera
2017-11-07, 20:56
  #4
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuTangCamber
Härligt att höra, bara hålla dig borta från Xanor. Tur ändå att Stesolid finns vid behov.

Ja sömnen påverkas så klart, har dock Quetiapine som hjälper till där. Håller med om att man blir lite mindre social, har mest legat i soffan och kollat serier och inte orkat hänga med några vänner eller träffat någon knappt. Men det går förhoppningsvis över med tiden.

Tack och lycka till själv

Den där "hopplöshetskänslan", att man inte vill umgås med någon osv, kommer du känna hur du än gör. Tanken med nedtrappning är ju att vänja av kroppen från substansen för att motverka eventuella epilepsi-anfall och få en mildare krash gentemot psyket.

Efter att ha stimulerat dina GABAa-receptorer en så lång tid, så har kroppen nedreglerat sin egen produktion av GABA.
Tills det att kroppen själv har börjat producera och stimulera dina receptorer igen kommer du tyvärr känna dig lite nervös, tillbakadragen och obekväm.
Talar av egen erfarenhet.. Det är nu först efter 3 månader som jag börjar hitta tillbaka i mitt mående, efter 10 års missbruk av benso (först & främst Alprazolam)

Angående spårtiden i urin så varierar detta självklart, men av egen erfarenhet så blev jag ren från Alprazolam på 1,5 - 2 veckor.
Diazepam sitter betydligt längre och kan ofta detekteras över 3 veckor.

Ett tips om Quietiapin, byt ut dessa om du kan, tillexempel mot Lergigan eller liknande, då neuroleptika har sjukt mycket biverkningar och är verkligen inte värt att stoppa i sig sålänge man inte har en psykotisk episod eller liknande.

Lycka till med nedtrappningen och hoppas du håller dig ifrån rävgiftet i fortsättningen
__________________
Senast redigerad av kattvalp 2017-11-07 kl. 21:04.
Citera
2017-11-07, 21:12
  #5
Medlem
uh-huhs avatar
Gått på 1-2mg xanor i 1-2 år,slutade för 10 dagar sen och min aptit försvann med benson vilket va de absolut jobbigaste.
Att trappa ner med stesolid är skitbra och kommer hjälpa dig jättemycket.
Lycka till!
Citera
2017-11-16, 16:02
  #6
Medlem
Att trappa ned genom att ta varannan dag ger bara "kindlingeffekt", och gör att du hela tiden står på ruta ett. Den allmänna regeln är ju att sänka 5-10% var 14:e dag. Du kan stanna kvar på samma dos några dagar till om du inte känner dig stabiliserad, men höj aldrig dosen. Har läst på Benzobuddie att Sobril är ännu bättre att gå över till, men många har skrivit att de blir mycket sämre av dessa, men det är väl individuellt. I allra värsta fall kan man köra med titrering i slutänden om man känner att det känns helt omöjligt att hoppa. Men jag själv tycker nog att det är bara att förlänga eländet, så det är nog bättre att låta bli. Hoppas att det går bra för dig!

Edit: Under denna tid, och ett tag framöver, så bör du undvika alkohol då det går på samma receptorer och retar läkningen. Samma sak gäller för nikotin, socker, Valerina och lakrits.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-11-16 kl. 16:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback