Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 18:51
  #1
Medlem
Hej!

Jag skaffade en nymfkakadua som är 2,5 månader gammal från en uppfödare. Det var 2,5 vecka sedan och den är förvånadsvis passiv. Den håller sig nästan enbart till matskålen. Ingen lust att utforska buren med leksaker eller komma till hirschen. Den är inte rädd av sig när man kommer nära buren dock. Jag kan få den att äta ur min hand och jag har haft den utanför buren och kliat den runt nacken och den vilar gärna i min hand/axel. Men den tar nästan inga initiativ till nåt. Bara hört den ropa till 1 gång vilket var när jag tog matskålen ifrån honom för att fylla på men sen har han inte gjort det.

Den äter och bajsar regelbundet. Avföringen ser normal ut. Jag har vägt den och den väger 92 gram.

Vad ska jag göra med honom? Köpa en till fågel för han kanske är ensam?

Tacksam för svar!

MvH
Citera
2017-11-07, 19:11
  #2
Medlem
Dorniers avatar
Köp en fågel till, det är nog det bästa.

Kolla på Blocket, en del tröttnar tyvärr på sina djur och vill bli av med dem.
Citera
2017-11-07, 19:23
  #3
Medlem
Dorniers avatar
Jag har flera fåglar, bl.a nymfkakaduor, många köpta på Blocket.

Fåglar är sociala och trivs nog inte så bra om de är ensamma, såvida de inte är väldigt tajta med sin ägare.

Just nymfkakaduor är dock svåra att få riktigt tama enligt min erfarenhet.
Citera
2017-11-07, 19:42
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Större bur, lite sällskap och levande växter så blir den glad.

Det som är naturligt för den här pippin är just att de lever i par eller mindre flockar så den är nog med all säkerhet bara ensam som Dornier påpekar
Citera
2017-11-07, 21:33
  #5
Medlem
Du har nog fått rätt svar. Fåglar är även mitt önskedjur. Men när jag läste om hur beroende de är av att vara sociala - blev jag tveksam.
Som du läst av dom som svarat och själva har nymfkakaduor - så är dom inte som andra papegojor.
Man kan inte lämna en fågel ensam någon längre tid.
Och skaffar du en kompis till honom, så slutar han intressera sig för människor.
Var man än läser om att ha en fågel så skriver dom om hur viktigt det är med social kontakt. (och det är väl därför de flesta skaffar ett husdjur)

https://www.youtube.com/watch?v=ipKzLnk82l4
Citera
2017-11-07, 21:52
  #6
Medlem
Jag tänker också det att fågeln behöver sällskap men att han inte söker min närvaro för det är för tillfället det enda han har innan jag skaffar en till? Jag hade nymfkakaduor för många år sedan och min första var mycket glad varje gång jag kom in i rummet :-/
Citera
2017-11-07, 22:04
  #7
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt85
Jag hade nymfkakaduor för många år sedan och min första var mycket glad varje gång jag kom in i rummet :-/

De kan ju ha lite olika personlighet bara, fågeln du har nu verkar ju inte vara sjuk iallafall.

Sen kan de fortfarande vara lite tama även om man skaffar en fågel till, de blir inte så att de helt ignorerar människor.
Citera
2017-11-07, 22:09
  #8
Medlem
En fågel till
Citera
2017-11-07, 23:04
  #9
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har haft cirka 10 nymfparakiter (samt minst 10 andra fåglar) så jag vill påstå att jag har erfarenhet av dem.

Faktiskt så har de väldigt olika personligheter. Jag har haft ett par stycken som absolut inte har kunnat bo med andra nymfer och ett par som bara mådde bra i sällskap av andra. Du har en så pass ung nymf att du faktiskt inte borde ha den ensam. Samtidigt är det inte fel att ha den ensam tills att den är handtam på riktigt. Då/om du skaffar en till så kommer det vara betydligt svårare att tämja den och/eller att behålla den handtam.

Ett alternativ är att skaffa en undulat som kompis. Dock så är min erfarenhet att de kan vara ännu mer våldsamma. Det bästa är en annan nymfparakit. Om du försöker träna dem att bli handtama så kan du ha dem i två burar som står bredvid varandra under en period.
__________________
Senast redigerad av SkepticalHippo 2017-11-08 kl. 03:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback