Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 17:55
  #1
Medlem
Jag väger 87kg 178cm lång.
Jag vill gå ner till 78 kg.
Hur går man ner samtidigt som man bygger muskler. Hur ofta ska jag äta? Och vad för mat bör man undvika? Kan man lyckas gå ner så mycket utan att behöva svälta sig?
Citera
2017-11-07, 18:00
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Finns redan en uppsjö av liknande trådar. Kaloriunderskott, styrketräning och proteinrik kost. Du behöver inte "undvika" någon mat, det är en fråga om mängd, även om det givetvis är en fördel att äta så näringsrikt som möjligt. Hur ofta eller sällan du äter spelar ingen roll, du behöver inte svälta dig. Kosten är individuell så hitta det som funkar för dig, alternativt ta kontakt med någon kunnig som hjälper dig med kostschema.
Citera
2017-11-07, 21:59
  #3
Medlem
Ja du kan gå ner utan att svälta, gör man det rätt kan det vara ganska behagligt eller så är det jag som haft tur med generna.. Men jag tycker deff-perioderna är lättare än bulk perioderna. Kosten alltså, träningen är mycket jobbigare under deffen.

Satsa på 500kcal underskott per vecka, då är du där på 4-5 månader och du kan bibehålla ganska mycket muskler. Stirra dig inte blind på kcal dock, börja med att räkna ut vad du tror är ett sånt underskott. Du bör då gå ner ca 0,5kg/vecka och gör du inte det får du minska i mat, går du ner mer får du kanske äta lite mer igen men kom ihåg att den initiala nergången kommer vara kraftigare pga att maten i omlopp minskar och att du tappar "vattenvikt". Det betyder inte nödvändigtvis att du äter för lite.
Citera
2017-11-07, 22:52
  #4
Medlem
Man kan inte gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler, bygger du muskler går du ju upp i vikt.
Citera
2017-11-07, 22:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wanheden
Man kan inte gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler, bygger du muskler går du ju upp i vikt.

Det är inte omöjligt men väldigt svårt och jag gissar nu men man måste väl då börja på en ganska hög fettprocent och ganska låg muskelmassa. Men teoretiskt så går det ju att ha negativ fettinlagring -
fettoxidation samtidigt som man har positiv proteinsyntes - muskelnedbrytning. Inser nu att detta inte räcker, dessutom ska minskningen av fettmassa vara större än ökningen av muskelmassa, för annars har du rätt i att man går ner i vikt. Men o andra sidan ser jag inget problem i att väga 85kg som 178cm lång om man har mycket muskelmassa. Min målvikt är 85kg (jag är på väg upp) men är visserligen några cm längre.
Citera
2017-11-08, 10:18
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wanheden
Man kan inte gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler, bygger du muskler går du ju upp i vikt.

Det går visst, är man nybörjare på gymmet är det dessutom skitlätt. Seglivad myt.
Citera
2017-11-08, 10:24
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det går utmärkt att gå ned i vikt samtidigt som man ökar muskelmassan, man bör åtminstone behålla den man redan har. En viktnedgång utan styrketräning resulterar i förlust av både muskel-och fettmassa (hur stor del av varje beror på), med styrketräning under viktnedgången minimerar man förlusten av muskelmassa, vilket gör att viktnedgången till stor del består av endast fettmassa. Vilket är önskvärt för bland annat kroppssammansättningen.
Citera
2017-12-14, 20:07
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Ja du kan gå ner utan att svälta, gör man det rätt kan det vara ganska behagligt eller så är det jag som haft tur med generna.. Men jag tycker deff-perioderna är lättare än bulk perioderna. Kosten alltså, träningen är mycket jobbigare under deffen.

Satsa på 500kcal underskott per vecka, då är du där på 4-5 månader och du kan bibehålla ganska mycket muskler. Stirra dig inte blind på kcal dock, börja med att räkna ut vad du tror är ett sånt underskott. Du bör då gå ner ca 0,5kg/vecka och gör du inte det får du minska i mat, går du ner mer får du kanske äta lite mer igen men kom ihåg att den initiala nergången kommer vara kraftigare pga att maten i omlopp minskar och att du tappar "vattenvikt". Det betyder inte nödvändigtvis att du äter för lite.

Bra tips!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback