Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-08, 11:37
  #13
Medlem
Därför att m90 är anpassat för svenska skogar och slätter. Försvarsmaktens fordon är numera inte tänkta att användas i Sverige.
Citera
2017-11-08, 11:56
  #14
Medlem
corsair556s avatar
Som tidigare nämnt så tror jag främst det är en kostnadsfråga.

Har även hört att nuvarande mönstermålade fordon även skall målas om till slät mörkgrön.
Citera
2017-11-08, 18:14
  #15
Medlem
FOA gjorde en mycket gediget genomförd utredning åt FMV och försvarsmakten under tidigt 80-tal om kamouflering lämplig för Sverige och typisk svensk terräng, ljus och årstider och svaret var entydigt: allra bäst för alla terränger utom kalfjäll på vintern (stad var ingen stor grej på den tiden) var enfärgat i en dovhjortsbrun variant. Problemet var att soldaterna upplevde sig inte som kamouflerade och stridsmoralen sjönk under försöken. Det såg helt enkelt löjligt ut och färgen upplevdes som bajsbrun, enligt intervjuer med försökssoldaterna (det var nere på dåvarande INFSS), så det blev ett mer traditionellt kamouflage som vi idag känner igen så väl från 90-systemet. Jag ska se om jag kan leta upp referensen igen.

Det samma gäller för fordon, enfärgat gråbrunt är bäst, men i och med moderna sikten och radar som inte är beroende av synligt ljus så är den frågan mindre viktig. Flerfärgskamouflage tar en massa tid och tillför väldigt lite. Det har också mätts och undersökt väldigt noga av FOA och FOI.
Citera
2017-11-08, 22:26
  #16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
FOA gjorde en mycket gediget genomförd utredning åt FMV och försvarsmakten under tidigt 80-tal om kamouflering lämplig för Sverige och typisk svensk terräng, ljus och årstider och svaret var entydigt: allra bäst för alla terränger utom kalfjäll på vintern (stad var ingen stor grej på den tiden) var enfärgat i en dovhjortsbrun variant. Problemet var att soldaterna upplevde sig inte som kamouflerade och stridsmoralen sjönk under försöken. Det såg helt enkelt löjligt ut och färgen upplevdes som bajsbrun, enligt intervjuer med försökssoldaterna (det var nere på dåvarande INFSS), så det blev ett mer traditionellt kamouflage som vi idag känner igen så väl från 90-systemet. Jag ska se om jag kan leta upp referensen igen.

Det samma gäller för fordon, enfärgat gråbrunt är bäst, men i och med moderna sikten och radar som inte är beroende av synligt ljus så är den frågan mindre viktig. Flerfärgskamouflage tar en massa tid och tillför väldigt lite. Det har också mätts och undersökt väldigt noga av FOA och FOI.
Vid försök med M90 så testade man samma olivgröna som M59 och i dagens mönster, någon skillnad i upptäckbarhet fann man inte. Men precis som du skrev så kände sig soldaterna tuffare i cammomönster kontra olivgrönt.

Givetvis har nya sikten minskat vikten av nedtonade färger, men alla observationer kommer inte ske med IR eller bildförstärkare, att kunna bryta mönster och smälta in är fortfarande viktigt.
Citera
2017-11-08, 22:50
  #17
Medlem
longbow4ys avatar
Kriget i Kosovo och nu i Syrien har visat att attrapper och skenmål fortfarande är mycket verkningsfulla.
Citat:
Serberna var duktiga på att undgå förluster genom att använda sig av skenmål, utspridning, maskering och rörlighet,

https://www.dn.se/arkiv/utland/kosov...morklaggas-av/

Är det kanske därför fordonen inte mönstermålas längre för att kunna gömma sig bland andra fordon.
Speciellt om strid förväntas ske i tättbebyggda områden och inte i en öde skog.

Det blir liksom inget maskering om de militära fordonen har en unik färg jämfört med andra fordon.
Citera
2017-11-14, 11:39
  #18
Avstängd
Detta har jag tänkt på. Israels uniformer är och har alltid varit olivgröna. Inget camo. USA verkar byta camo en gång omm året som nån slags modehus nästan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback