Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 10:40
  #1
Medlem
Hejsan har alltid varit rätt smal av mig 170 cm 55 kg typ . Senaste månaderna har jag ätit mer och mer Raw food och är nere på 47 kg . Ligger ändå på 2000-3000 kcal dagligen och är noga med protein och fet kolhydrater och får faktiskt i mig allt fast vegansk stil .

Runt omkring mig säger alla jag måste äta Pajer , ost , ägg sånt . Att vissa kroppar helt enkelt inte klarar av att äta Raw Food . Är det så ? Själv anser jag tvärt om det är mer logiskt vi ska äta denna typen av kost och jag som tidigare haft problem med psykos problematik och sånt det har försvunnit mer och mer av detta och känner mig renare i kroppen klarare i huvudet .

Vad är sanningen ? Vill äta Raw food fast vill väga mer ? Vissa säger jag ska äta upp mig och sedan börja tränar i med att min kropp tar enligt dem stryk av att väga så lite som jag gör . Kan jag börja träna styrke träning nu på min låga vikt så länge jag äter bra eller borde jag gå upp först ? Ligger kanske på 3-7 % kroppsfett . Visst äter jag inte jag inte 5-6 timmar blir jag yr och svag och tappar energie fast detta va exakt lika när jag åt kött blev lika yr då och svag i kroppen om jag inte åt .GIllar styrke träning och löpning och mår i nuläget skit av att vara stilla och försöka gå upp i vikt . Tappar jag inte muskler om jag bara är stilla ? Några tips hur ska jag göra ? Borde jag träna eller inte ? Är min kropp i fara ? Tar mina organ stryk av detta ?
Citera
2017-11-07, 10:50
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddlarforlife
Hejsan har alltid varit rätt smal av mig 170 cm 55 kg typ . Senaste månaderna har jag ätit mer och mer Raw food och är nere på 47 kg . Ligger ändå på 2000-3000 kcal dagligen och är noga med protein och fet kolhydrater och får faktiskt i mig allt fast vegansk stil .

Runt omkring mig säger alla jag måste äta Pajer , ost , ägg sånt . Att vissa kroppar helt enkelt inte klarar av att äta Raw Food . Är det så ? Själv anser jag tvärt om det är mer logiskt vi ska äta denna typen av kost och jag som tidigare haft problem med psykos problematik och sånt det har försvunnit mer och mer av detta och känner mig renare i kroppen klarare i huvudet .

Vad är sanningen ? Vill äta Raw food fast vill väga mer ? Vissa säger jag ska äta upp mig och sedan börja tränar i med att min kropp tar enligt dem stryk av att väga så lite som jag gör . Kan jag börja träna styrke träning nu på min låga vikt så länge jag äter bra eller borde jag gå upp först ? Ligger kanske på 3-7 % kroppsfett . Visst äter jag inte jag inte 5-6 timmar blir jag yr och svag och tappar energie fast detta va exakt lika när jag åt kött blev lika yr då och svag i kroppen om jag inte åt .GIllar styrke träning och löpning och mår i nuläget skit av att vara stilla och försöka gå upp i vikt . Tappar jag inte muskler om jag bara är stilla ? Några tips hur ska jag göra ? Borde jag träna eller inte ? Är min kropp i fara ? Tar mina organ stryk av detta ?

Du har på några månader gått ner från 55 till 47 kg? Du äter inga 3 000 kcal per dag, knappast ens 2 000 kcal. Det är mycket vanligt att felskatta antalet kalorier. Du är underviktigt och ska gå upp. runt 55 är en bra minimivikt för dig. Det är väl inget fel med rawfood om man vet att man får i sig protein, fett och vitaminer, men du klarar uppenbarligen inte att äta rawfood och samtidigt få i dig tillräckligt med kalorier. Överge rawfood, gå upp i vikt och börja träna när du är över 50. Fortsätt träna och gå upp till minst 55.
Citera
2017-11-07, 11:01
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddlarforlife
Hejsan har alltid varit rätt smal av mig 170 cm 55 kg typ . Senaste månaderna har jag ätit mer och mer Raw food och är nere på 47 kg . Ligger ändå på 2000-3000 kcal dagligen och är noga med protein och fet kolhydrater och får faktiskt i mig allt fast vegansk stil .

Runt omkring mig säger alla jag måste äta Pajer , ost , ägg sånt . Att vissa kroppar helt enkelt inte klarar av att äta Raw Food . Är det så ? Själv anser jag tvärt om det är mer logiskt vi ska äta denna typen av kost och jag som tidigare haft problem med psykos problematik och sånt det har försvunnit mer och mer av detta och känner mig renare i kroppen klarare i huvudet .

Vad är sanningen ? Vill äta Raw food fast vill väga mer ? Vissa säger jag ska äta upp mig och sedan börja tränar i med att min kropp tar enligt dem stryk av att väga så lite som jag gör . Kan jag börja träna styrke träning nu på min låga vikt så länge jag äter bra eller borde jag gå upp först ? Ligger kanske på 3-7 % kroppsfett . Visst äter jag inte jag inte 5-6 timmar blir jag yr och svag och tappar energie fast detta va exakt lika när jag åt kött blev lika yr då och svag i kroppen om jag inte åt .GIllar styrke träning och löpning och mår i nuläget skit av att vara stilla och försöka gå upp i vikt . Tappar jag inte muskler om jag bara är stilla ? Några tips hur ska jag göra ? Borde jag träna eller inte ? Är min kropp i fara ? Tar mina organ stryk av detta ?
Nja, några 3000 kcal/dag rör det sig troligtvis inte om. Även om du skulle äta den mängden betyder det inte att kroppen tar upp allt. Följer du Raw food är det väl bland annat en del nötter, vilket i vissa fall inte tas upp särskilt bra av kroppen, plus att det är en hel del fibrer i den kosthållningen. Om kroppen tar skada eller inte beror på hur väl/bra sammansatt din kost är. Nu har jag inte sett hur du ser ut, men jag är ganska säker på att det inte rör sig om så lågt som 3% kroppsfett, för att vara ärlig så finner jag det väldigt osannolikt. Styrketräning är ett måste för att behålla/öka muskelmassan, det blir framförallt viktigare med åldern med någon form av styrketräning för att minimera förlusten av muskelmassa, detta i kombination med ett något högre proteinintag.
Citera
2017-11-07, 14:01
  #4
Medlem
Börja räkna kalorier istället för att uppskatta dem så blir det bättre. Man går upp i vikt om man ligger på 3000 kcal så sikta mot det istället för 2000kcal eller vad du nu kör efter.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-11-07 kl. 14:12.
Citera
2017-11-07, 20:27
  #5
Medlem
weiskorvs avatar
Som föregående har skrivit så kan du omöjligt äta 2000-3000 kcal, då hade du inte tappat så mycket i vikt.

Se över kosten och se till att du vet vad och hur mycket du får i dig. Du väger väldigt lite så se till att du ligger på ett hyfsat stort överskott. Ang. rawfood eller inte spelar det inte så stor roll sålänge du får i dig en bra mix av fett/protein och kolhydrater, vitaminer och mineraler.

Träna på du. Om du känner att det blir för tungt, anpassa träningsmängd i förhållande till kaloriintag. Träna lite mindre och/eller ät lite mer.
__________________
Senast redigerad av weiskorv 2017-11-07 kl. 20:30.
Citera
2017-11-09, 00:39
  #6
Medlem
Roidberts avatar
47kg - känns som att du kan gå sönder när som helst . Visst kan du fortsätta med din specialkost och börja träna direkt, men det är viktigt att du faktiskt har koll på ditt näringsintag då så att du inte tappar ännu mer vikt.
Citera
2017-11-10, 12:41
  #7
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Som föregående har skrivit så kan du omöjligt äta 2000-3000 kcal, då hade du inte tappat så mycket i vikt.

Se över kosten och se till att du vet vad och hur mycket du får i dig. Du väger väldigt lite så se till att du ligger på ett hyfsat stort överskott. Ang. rawfood eller inte spelar det inte så stor roll sålänge du får i dig en bra mix av fett/protein och kolhydrater, vitaminer och mineraler.

Träna på du. Om du känner att det blir för tungt, anpassa träningsmängd i förhållande till kaloriintag. Träna lite mindre och/eller ät lite mer.

EDIT: Med träna mindre menar jag framförallt lägre intensitet, dvs sänk vikten.
Citera
2017-11-16, 00:02
  #8
Medlem
Queen-Obscences avatar
Myten som Freelee och många andra rawfood veganer sprider om att man kan äta obegränsat stämmer inte. Visst måste man smälla i sig väldigt mycket frukt och grönt för att komma upp i höga kalorivärden och oftast blir mat mätt av kvantiteten. Får i mig omkring 2000 kcal som vegan själv och har samtidigt aktivt jobb och tränar och rasar inte i vikt så länge jag håller mig någorlunda stabil även om jag under perioder ätit mycket raw.
Du äter för lite helt enkelt, jag tror absolut att man kan vara hälsosam med raw food (åtminstone att köra raw en del och inkorporera lagade måltider åtminstone då och då) Men då måste man vara påläst och se till att man får i sig ordentligt. Låter med tanke på ditt viktras TS som du inte alls har de kunskaperna och överskattar hur mycket du faktiskt äter.
Säger inte att jag är expert men du kanske borde lära dig uppskatta hur mycket du äter och är det svårt så ta kontakt med kostrådgivare.

Vad gäller träningen så låter jag de som kommenterat tidigare stå för det.
__________________
Senast redigerad av Queen-Obscence 2017-11-16 kl. 00:06.
Citera
2017-11-16, 06:18
  #9
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
EDIT: Med träna mindre menar jag framförallt lägre intensitet, dvs sänk vikten.


Tyngre vikter få reps(4-8) är vad jag har hört om man ligger på underskott kalorier. Men kvittar kanske här då TS ska kolla efter och ligga på överskott nu.
Citera
2017-11-16, 21:38
  #10
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Tyngre vikter få reps(4-8) är vad jag har hört om man ligger på underskott kalorier. Men kvittar kanske här då TS ska kolla efter och ligga på överskott nu.

Låter rimligt om vi snackar deff. Då vill man ju behålla så mycket muskelmassa som möjligt, att då ha fokus på låga vikter och behålla styrkan låter vettigt. Tänker att fortfarande stark = fortfarande muskler kvar.
Någon med mer kunskap får gärna rätta mig om jag har fel

Men som du säger, inte så relevant vad gäller TS. Hon (gissar att det är en tjej) ska framförallt se till att äta mer.
Citera
2017-11-16, 21:45
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Låter rimligt om vi snackar deff. Då vill man ju behålla så mycket muskelmassa som möjligt, att då ha fokus på låga vikter och behålla styrkan låter vettigt. Tänker att fortfarande stark = fortfarande muskler kvar.
Någon med mer kunskap får gärna rätta mig om jag har fel

Men som du säger, inte så relevant vad gäller TS. Hon (gissar att det är en tjej) ska framförallt se till att äta mer.

Man behöver inte ändra själva träningsupplägget under en deff. Vad man däremot kan ha i åtanke är att återhämtningen kan bli lite sämre, pga kaloriunderskottet. Här kan man läsa mer om man är intresserad: https://traningslara.se/hur-man-deffar/

Citat:
Styrketräning är som sagt det allra viktigaste under en deff. Målet med styrketräningen är att du ska försöka stimulera proteinsyntesen så mycket som möjligt för att undvika att proteinbalansen blir negativ, alltså att du får en större proteinnedbrytning jämfört med proteinsyntes.

Citat:
Det som skiljer styrketräningen under deff från den vanliga styrketräningen är i princip bara att din återhämtningsförmåga troligen kommer att bli nedsatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback