Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 04:01
  #1
Medlem
CannabisPillrets avatar
Hade det varit lagligt om jag började sälja mitt snus jag gör hemma, för typ 7kr/dosa på tex olika köp/sälj grupper på facebook? Känns ändå som att det skulle kunna gå, med tanke på hur lata folk är.
Citera
2017-11-07, 04:38
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannabisPillret
Hade det varit lagligt om jag började sälja mitt snus jag gör hemma, för typ 7kr/dosa på tex olika köp/sälj grupper på facebook? Känns ändå som att det skulle kunna gå, med tanke på hur lata folk är.
Nej, det hade det inte varit, långt ifrån.

Tänk lite själv för en gångs skull, livet blir så mycket enklare då.

http://lawline.se/answers/far-man-sa...utan-tillstand
Citera
2017-11-07, 06:22
  #3
Medlem
Banangurkazzs avatar
om du har ett företag så ja, annars kan det vara tveksamt. Det är inte olagligt att sälja enstaka saker. Men kanske man inte får sälja mat eller annat som man förtär?
Citera
2017-11-07, 06:23
  #4
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, det hade det inte varit, långt ifrån.

Tänk lite själv för en gångs skull, livet blir så mycket enklare då.

http://lawline.se/answers/far-man-sa...utan-tillstand
Ja och du tänkte jättemycket själv eftersom du googlat och slänger upp en länk? Hur vet vi att den källan är tillförlitligt?
Citera
2017-11-07, 09:34
  #5
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Ja och du tänkte jättemycket själv eftersom du googlat och slänger upp en länk? Hur vet vi att den källan är tillförlitligt?
Det vet man om man kontaktat skatteverket (då de kommer att ge dig ett liknande svar). Om du sedan kontaktat livsmedelsverket så kommer dom att förklara dina skyldigheter att hålla nere " oönskade skadliga ämnen" och vilka prover du måste låta tobaken gå igenom. Så att 7kr kommer att bli en omöjlighet. Du har ju bland annat missat den lilla detaljen att du ska betala en punktskatt för Snus (idag ligger den på 435kr/kg snus). Det är exempelvis på grund av den som portionsatserna är dyrare per kg än lössnus satserna.. Exempelvis coobra & Prillan betalar nämligen den punktskatten för dom men inte den malda tobaken i lössnus satserna..
Citera
2017-11-07, 09:44
  #6
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannabisPillret
Hade det varit lagligt om jag började sälja mitt snus jag gör hemma, för typ 7kr/dosa på tex olika köp/sälj grupper på facebook? Känns ändå som att det skulle kunna gå, med tanke på hur lata folk är.

Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Det vet man om man kontaktat skatteverket (då de kommer att ge dig ett liknande svar). Om du sedan kontaktat livsmedelsverket så kommer dom att förklara dina skyldigheter att hålla nere " oönskade skadliga ämnen" och vilka prover du måste låta tobaken gå igenom. Så att 7kr kommer att bli en omöjlighet. Du har ju bland annat missat den lilla detaljen att du ska betala en punktskatt för Snus (idag ligger den på 435kr/kg snus). Det är exempelvis på grund av den som portionsatserna är dyrare per kg än lössnus satserna.. Exempelvis coobra & Prillan betalar nämligen den punktskatten för dom men inte den malda tobaken i lössnus satserna..
Dessutom så har exempelvis merparten av Facebook grupperna en policy att inte acceptera någon handel med tobak. Jag har exempelvis försökt sälja tobaksfröer i en grupp. Jag förklarade dessutom hur Nicotiana släktet fungerar och att fröerna innehåller så lite Nikotin att det knappt går att mäta. Men iaf två grupper tackade mig för att jag KONTAKTADE DEM INNAN. Men berättade även att dom inte på något sätt vill bidra till tobakshandel.
Citera
2017-11-07, 10:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannabisPillret
Hade det varit lagligt om jag började sälja mitt snus jag gör hemma, för typ 7kr/dosa på tex olika köp/sälj grupper på facebook? Känns ändå som att det skulle kunna gå, med tanke på hur lata folk är.

Här i Svedala är det nog kört, men kollar man på tex Finska grupper så handlas det i ofattbar mängd
Citera
2017-11-07, 16:39
  #8
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Ja och du tänkte jättemycket själv eftersom du googlat och slänger upp en länk? Hur vet vi att den källan är tillförlitligt?
Om du kollar länken så är lawline pålitligt.
Citera
2017-11-07, 17:17
  #9
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Ja och du tänkte jättemycket själv eftersom du googlat och slänger upp en länk? Hur vet vi att den källan är tillförlitligt?

Ja, det gjorde jag eftersom jag VET att det stämmer då jag är en självtänkande människa som förstår att staten aldrig skulle tillåta privatpersoner sälja snus, som går under livsmedelslagen och kräver en hel del kontroller bland annat och till råga på allt skulle du snuva staten på skatteinkomster, vilket är totalförbjudet.

Detta hade du också VETAT om du inte varit en så korkad imbecill som inte kunde tänka själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback