Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 23:40
  #1
Avstängd
Varför ska företag som Facebook och Nike etablerade i Sverige, eller annars vilket helsvenskt företag som helst, betala skatt? Eller varför ska en VD ensam betala skatt för 10-20 personer?

Är det rättvist?
Citera
2017-11-06, 23:51
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Varför ska företag som Facebook och Nike etablerade i Sverige, eller annars vilket helsvenskt företag som helst, betala skatt? Eller varför ska en VD ensam betala skatt för 10-20 personer?

Är det rättvist?

Är du efterbliven?
Varför ska någon betala skatt? Varför ska jag, som privatperson, lägga nästan hela min min lön på skatt, moms och andra påtvingade avgifter?
Vore det inte bättre om låginkomsttagare <35000/mån slapp betala skatt istället?
Det vore ju lite mer rättvist, då de får lägga större del av sin låga lön på skatt än någon som tjänar 500 000 i månaden.
Citera
2017-11-07, 00:14
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Är du efterbliven?
Varför ska någon betala skatt? Varför ska jag, som privatperson, lägga nästan hela min min lön på skatt, moms och andra påtvingade avgifter?
Vore det inte bättre om låginkomsttagare <35000/mån slapp betala skatt istället?
Det vore ju lite mer rättvist, då de får lägga större del av sin låga lön på skatt än någon som tjänar 500 000 i månaden.

Om staten hade varit 100% effektiv och gjort 100% i allt så hade jag nog tyckt att vi inte skulle ha något monetärt ekonomiskt system alls. Men verklighet och önsketänkande är olika saker. Så nu är saker som de är och man kan ställa sig frågan vad som är rättvist. Jag tycker inte att frågan är lätt besvarat särskilt då folk har olika uppfattningar av vad som är rättvist.

Själv tycker jag att skatt ska betalas så att alla får samma ärliga chans i livet att utvecklas. Men att de som inte utvecklas inte ska bestraffas för det. Men det lägger en större börda på de som lyckas ekonomiskt.

Samtidigt så tjänar de rika pengar på människor som samhället betalat för. Skola, infrastruktur, fungerande miljö, sjukvård, polis mm.

Jag tycker är frågan är svår och komplicerad. Att det finns många saker att ta hänsyn till som inte leder till ett enkelt och ensidigt svar.

Jag förstår att tankeprocessen hos en del otänkande individer bara består av känslan av att det är orättvist och då misstolkar det som självklart och genomtänkt. För att allt ska bli så bra som möjligt behöver man se problemet ur flera perspektiv och erfarenheter. Det kanske känns rimligt att alla rika ska betala mer skatt, men då drar de kanske offshore istället eller säljer bolagen vilket gör att man får in ännu mindre skatt än vad man hade kunnat få. Nu kanske det inte går till just på det sättet, men det är ett "räknexempel" som det heter.

Jag håller med om att vissa saker känns orättvist, men vill gärna att vi går in djupare på problemet för att se vad som är bra och dåligt. Att vi helt enkelt tittar på konsekvenserna. När vi vet vad konsekvenserna är så kan vi bättre värdera.
__________________
Senast redigerad av nAJaSSmaSKaRkuK 2017-11-07 kl. 00:21.
Citera
2017-11-07, 02:10
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Väldigt svårt att hävda att det finns en objektiv nivå som är "rättvis".

De flesta som talar om "rättvisa" brukar mest vara intresserade av att någon annan skall betala mer och de själva mindre oberoende om de är fattiga som kyrkråttor eller rika som troll.

Själv kan jag väl egentlige bara se tre nivåer som kan anses rättvisa på något sätt som kan argumenteras för:

1. Alla anses vara en del av ett kollektiv och rättvist är att alla delar lika, dvs skatten är 100% och sedan fördelas pengarna helt jämt till alla. Råkommunism alltså.

2. Alla betalar en fast avgift för samhällsservice. Något slags ultraliberalism.

3. Man ser skatten som en slags hyra för att få verka i ett fungerande land. Man beskattas då på samma sätt som affärer i ett köpcenter. Ju större affärsyta man har desto mer betalar man. Det blir allltså en fast procentsats på inkomsterna men ingen progressivitet.


Min personliga moraliska preferens är nr 3 men jag kan inte säga att de som förordar 1 eller 2 har objektivt "fel".
Däremot tror jag att deras modeller båda har praktiska effekter som gör att sådana samhällen fungerar mycket dåligt.
Citera
2017-11-07, 07:38
  #5
Medlem
Jag betalar 0% skatt, bor i top världens säkraste och modernaste stad. Dock inga bidrag här och man blir deporterad om man inte kan försörja sig själv. Sedan tas inte emot flyktingar.

Enda rättvisa är betala för dig själv, klarar du inte betala för vård eller försäkring helt rimligt du får dö om ingen frivilligt vill betala.
Citera
2017-11-07, 08:32
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag betalar 0% skatt, bor i top världens säkraste och modernaste stad. Dock inga bidrag här och man blir deporterad om man inte kan försörja sig själv. Sedan tas inte emot flyktingar.

Enda rättvisa är betala för dig själv, klarar du inte betala för vård eller försäkring helt rimligt du får dö om ingen frivilligt vill betala.

Du bor var? Jag misstänker, när jag hör hur det låter, att sjukvården där är skit även om man har pengar och att man vid nödfall ringer till världens sämsta ambulanser... och att vägarna är skit och matsäkerheten anus. Utan skatt blir landet rövigt om inte alla som bor där är skatteflyktingar.
Citera
2017-11-07, 09:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Du bor var? Jag misstänker, när jag hör hur det låter, att sjukvården där är skit även om man har pengar och att man vid nödfall ringer till världens sämsta ambulanser... och att vägarna är skit och matsäkerheten anus. Utan skatt blir landet rövigt om inte alla som bor där är skatteflyktingar.

Dubai, extrem bra privatsjukhus även många internationella skolor.

Världens modernaste infrastruktur, stora vägar med 6 filer på varje sida. Kommer bli först med hyperloop och drönartaxi.

Men finns så klart vägtullar etc men i princip gratis ändå även bensin samma sak.

Ingen rättighetet få vård eller skola om man inte kan betala så. Och även brott ha skulder man inte kan betala, fängelse brott.
Citera
2017-11-10, 14:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Dubai, extrem bra privatsjukhus även många internationella skolor.

Världens modernaste infrastruktur, stora vägar med 6 filer på varje sida. Kommer bli först med hyperloop och drönartaxi.

Men finns så klart vägtullar etc men i princip gratis ändå även bensin samma sak.

Ingen rättighetet få vård eller skola om man inte kan betala så. Och även brott ha skulder man inte kan betala, fängelse brott.

Om t.ex. nätverket av infrastruktur är mer eller mindre gratis att använda så är det ju någonting som subventionerar de här infrastrukturprojekten. När subventionerna inte längre finns, det är då denna typ av samhällsbyggen prövas på allvar. Enda lösningen då är ju att just införa någon form av beskattning alternativt låta saker och ting förfalla.

Jag ska tillägga att jag inte kan något om Dubai i stort sett och att det var mer ett generellt uttalande utifrån informationen som givits här hittills. Det kan mycket väl finnas en förklaring till hur detta går runt ekonomiskt.
Citera
2017-11-10, 19:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Om t.ex. nätverket av infrastruktur är mer eller mindre gratis att använda så är det ju någonting som subventionerar de här infrastrukturprojekten. När subventionerna inte längre finns, det är då denna typ av samhällsbyggen prövas på allvar. Enda lösningen då är ju att just införa någon form av beskattning alternativt låta saker och ting förfalla.

Jag ska tillägga att jag inte kan något om Dubai i stort sett och att det var mer ett generellt uttalande utifrån informationen som givits här hittills. Det kan mycket väl finnas en förklaring till hur detta går runt ekonomiskt.

Vägtullar finns, infrastruktur är även långsiktiga investeringar. Även vanligt med helt privata vägar i vissa länder.

Ingen större skillnad med vägar eller bygga helt mobilnät i ett land, båda är långsiktigt men kommer gå med vinst i slutändan.

Infrastruktur ger avkastning men bistånd, bidrag och flyktingar är bara förlust. Så skillnad välja satsa pengar på.

Sedan är det fri marknad i mycket, du vet i många länder får folk jobba 12h 7 dagar i veckan för några tusenlappar. Utbud och efterfrågan med marknadspris.
Citera
2017-11-11, 21:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vägtullar finns, infrastruktur är även långsiktiga investeringar. Även vanligt med helt privata vägar i vissa länder.

Ingen större skillnad med vägar eller bygga helt mobilnät i ett land, båda är långsiktigt men kommer gå med vinst i slutändan.

Infrastruktur ger avkastning men bistånd, bidrag och flyktingar är bara förlust. Så skillnad välja satsa pengar på.

Sedan är det fri marknad i mycket, du vet i många länder får folk jobba 12h 7 dagar i veckan för några tusenlappar. Utbud och efterfrågan med marknadspris.

Cirka tre fjärdedelar av emiratets befolkning är gästarbetare från Syd- och Sydostasien, och hela ekonomi bygger på handel och fastigheter, vilket snabbt kan bli en bubbla, som hände när finanskrisen slog till 2009. Dubai är ett muslimskt emirat, som tillämpar sharialagar, så det är ju osäkert vad som sker i framtiden, det sägs att släkten är värst, kanske blir det som i Saudiarabien.
Citera
2017-11-12, 07:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Cirka tre fjärdedelar av emiratets befolkning är gästarbetare från Syd- och Sydostasien, och hela ekonomi bygger på handel och fastigheter, vilket snabbt kan bli en bubbla, som hände när finanskrisen slog till 2009. Dubai är ett muslimskt emirat, som tillämpar sharialagar, så det är ju osäkert vad som sker i framtiden, det sägs att släkten är värst, kanske blir det som i Saudiarabien.

Knappast både alkohol och horor flödar här i stora mängder. Flera frizoner har egna domstolar med med common law.

Så tror inte på sådan förändring, och inom 5-10 år tror jag Emirati befolkningen minskat till under 10% av befolkningen.

Prisfall redan börjat på bostäder senaste åren men dom bygger som galningar fram till Expo 2020 så kommer ut förmånga nya bostäder försnabbt på marknad.

Om man jämför med Europa så tror jag UAE kommer klara sig bäst, EU lär vara kört med alla parasiter som inte klarar försörja sig själv och med alla flyktingar.

Oavsett vad som händer är jag inte fast här, kan lämna helt inom fåtal timmar och max förlora en skit summa som någon miljon. Har ändå konton världen över och företag.

Men stora skillnad är stabilt land hit rika flyttar, från EU lämnar endast företag och personer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback