Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 22:53
  #1
Medlem
TechGuys avatar
Har en superspecifik uppgift som jag behöver hjälp med. Åtminstone att någon här kan peka i rätt riktning.

Uppgift: Starta en Sony smart-TV via linux kommando över WiFi.

Jag har Android-appen "Video & TV SideView : Remote", utgivare: Sony.
Med denna att kan jag styra Sony TV över WiFi. Appen har alltså en mjukvarukopia av tevens fysiska fjärrkontroll.

Nu vill jag programmera en funktion i Linux där jag skickar signalkoden för Tevens on/off över WiFi likt WakeOnLAN man har till datorn.
Finns det standardkoder eller går det att finna denna specifika kod i appen?

Det jag måste göra är i princip att få igång samma funktion som WakeOnLAN, fast till teven.

Hjälp uppskattas!
Citera
2017-11-06, 23:14
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Det jag måste göra är i princip att få igång samma funktion som WakeOnLAN, fast till teven.

Hjälp uppskattas!

Why bother med att försöka se vad appen gör? Sonys smarttv har ett öppet API. Det är bara att prata med det. Så styr jag min KD X8505 .. funkar skitbra.

Denna sida, med dess länkade artiklar, är allt du behöver. https://medium.com/@philw_/talking-t...u-7b71fe634966


Om du har en android TV så kan du använda Magic packet WOL rakt av om du BARA vill starta TV.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-11-06 kl. 23:29.
Citera
2017-11-07, 06:16
  #3
Medlem
TechGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du har en android TV så kan du använda Magic packet WOL rakt av om du BARA vill starta TV.

Det verkar onekligen som att jag missat det uppenbara.

Skall undersöka detta omgående!
Citera
2017-11-07, 08:57
  #4
Medlem
TechGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Why bother med att försöka se vad appen gör? Sonys smarttv har ett öppet API. Det är bara att prata med det. Så styr jag min KD X8505 .. funkar skitbra.

Denna sida, med dess länkade artiklar, är allt du behöver. https://medium.com/@philw_/talking-t...u-7b71fe634966


Om du har en android TV så kan du använda Magic packet WOL rakt av om du BARA vill starta TV.

Kör nu en smartphone widget genom Tasker för att skicka SSL till en Raspberry Pi som i sin tur skickar WOL till en htpc (Wake over Internet strulade, därav omvägen genom RaspberryPi).
Använder Pulse-Eight CEC Hdmi adapter för att auto-starta teven då htpc:n's grafikkort inte stödjer CEC.

Adaptern drar ner hdmi signalen, bilden blir instabil. Vill således skippa adaptern och lägga in WoL kommandot i Tasker tasken.

Blir inte riktigt klok på Magic packet och vilken uppgift jag ska lägga in i Tasker. Ett vanligt wol Magic packet till tevens mac adress väcker den inte. Kör förövrigt med nätverkskabel.
Hittade mjukvarufjärrens diverse signaler med en packet sniffer, men är osäker på vilket packet som är relevant. IRCC går inte under "SSL" enligt sniffer-appen.

Guider jag hittar är överkurs och behöver hjälp.
Citera
2017-11-07, 09:17
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Kör nu en smartphone widget genom Tasker för att skicka SSL till en Raspberry Pi som i sin tur skickar WOL till en htpc (Wake over Internet strulade, därav omvägen genom RaspberryPi).
Använder Pulse-Eight CEC Hdmi adapter för att auto-starta teven då htpc:n's grafikkort inte stödjer CEC.

Adaptern drar ner hdmi signalen, bilden blir instabil. Vill således skippa adaptern och lägga in WoL kommandot i Tasker tasken.

Blir inte riktigt klok på Magic packet och vilken uppgift jag ska lägga in i Tasker. Ett vanligt wol Magic packet till tevens mac adress väcker den inte. Kör förövrigt med nätverkskabel.
Hittade mjukvarufjärrens diverse signaler med en packet sniffer, men är osäker på vilket packet som är relevant. IRCC går inte under "SSL" enligt sniffer-appen.

Guider jag hittar är överkurs och behöver hjälp.

Det är inte ”ett paket” det är en hel dialog, och ja, din mjukvara måste autentisera sig mot tv för att få prata med den. Det är inte trivialt. Det kräver en del programmering. Det funkar dock skitbra, men jag tänker inte skriva mjukvara till dig.

Min tv vaknar dock av ett helt vanligt WOL över ethernet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback