Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-06, 17:13
  #1
Medlem
marleyminds avatar
Jag har bott i Thailand nu ca 3-4 veckor och mitt visum går ut den 10e. Jag behöver åka till Goa i Indien. Går det lätt att söka Indisk visum från Thailand som svensk? Hur ser det ut med overstay i Thailand nuförtiden? Jag har läst runt men hittar olika svar överallt.. Någon som gjort samma sak? Hur långtid tog det isf för dig att få visumet till Indien?

Edit: Bara för att klargöra. Jag vill stanna i Indien minst 3 månader så ett e-visa är inte att tänka på!

Svar snarast uppskattas!

Mvh
__________________
Senast redigerad av marleymind 2017-11-06 kl. 17:45.
Citera
2017-11-06, 17:15
  #2
Medlem
DoungAs avatar
Åk över till något grannland och få stämpel i passet där? Tex Laos eller Burma?
Vet några som åkt till Kambodja också. Billiga länder, bara stanna ett par dagar sen åk tillbaka till Thailand?
Citera
2017-11-06, 17:27
  #3
Medlem
Lätt och lätt, du gör det online men kostar både tid och pengar.

Enklast och billigast hade varit en buss till något närliggande land, sk border-jumping. Kan rekommendera Kambodja, Sihanoukville.
Citera
2017-11-06, 17:27
  #4
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Åk över till något grannland och få stämpel i passet där? Tex Laos eller Burma?
Vet några som åkt till Kambodja också. Billiga länder, bara stanna ett par dagar sen åk tillbaka till Thailand?

Har inte direkt råd eller tid flänga runt.. får lön senast den 23e igen och har redan tight med pengar. Måste veta om det är värt att lämna ifrån sig passet några dagar till indiska ambassaden. Har läst att det tar 3 arbetsdagar men vem fan kan lita på indier
Citera
2017-11-06, 17:29
  #5
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Lätt och lätt, du gör det online men kostar både tid och pengar.

Enklast och billigast hade varit en buss till något närliggande land, sk border-jumping. Kan rekommendera Kambodja, Sihanoukville.

Hur många dagar extra får man då?
Skriver man inte bara ut papper och skriver på ansökan, för att sedan lämna foto, dokument osv till ambassaden?
__________________
Senast redigerad av marleymind 2017-11-06 kl. 17:54.
Citera
2017-11-06, 18:35
  #6
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Hur många dagar extra får man då?
Skriver man inte bara ut papper och skriver på ansökan, för att sedan lämna foto, dokument osv till ambassaden?

Du får 30 dagar om du åker ut från Thailand och sen in igen via land och om du utnyttjar visa exempt som också felaktigt kallas visa on arrival.

Detta kan du bara göra 2ggr per kalenderår och max 6 ggr totalt.

Det är nog det smidigaste i ditt fall om du vill ut ur Thailand och sen in igen.
Citera
2017-11-06, 18:58
  #7
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Har inte direkt råd eller tid flänga runt.. får lön senast den 23e igen och har redan tight med pengar. Måste veta om det är värt att lämna ifrån sig passet några dagar till indiska ambassaden. Har läst att det tar 3 arbetsdagar men vem fan kan lita på indier
Lär vara både billigare att åka till Laos, Burma eller Kambodja och gå minst lika snabbt som att gå och vänta på visum till Indien.
Citera
2017-11-07, 11:04
  #8
Medlem
marleyminds avatar
Förstår inte hur man kan gilla Thailand. Det går inte hitta vettig information om något och ingen bryr sig, tycker många thailändare är lagom dryga också.. Speciellt i Bangkok.

Jag ringde till ambassaden där jag fick ett tvärt Nej, när jag frågade om jag kunde ordna ett visum från Thailand till Indien. Hon sa att jag var tvungen till att ha en Working Permit om det skulle hända. Vilket jag inte har. Jag tyckte det lät konstigt och hon krossade mina sista förhoppningar. Jag tänkte att detta kan inte stämma, så jag tog mina sista pengar till en taxi mot indiska ambassaden.

Där fick jag höra samma sak.

MEN, på väg ut ser jag ett litet stånd med tre thailändare i, och över dom står det "VISA" med stora bokstäver. Jag går dit och frågar samma sak igen. Dom var jätte trevliga och bemötande. Och deras jobb var att hjälpa folk med visum överallt i världen. Jag kunde alltså bara betala dom en liten summa, så fixade dom alltihop! Jag blev överlycklig, trodde inte det var möjligt. Satt och slöpratade med dessa människor medan jag drack en smoothie, 30minuter och 2700baht senare så hade jag ett E-VISA på 60 dagar i Indien (har bara hört att det går att få 30).

Det lönar sig att chansa. Ibland.

Tack för alla svar!

Mvh
Citera
2017-11-07, 11:18
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
MEN, på väg ut ser jag ett litet stånd med tre thailändare i, och över dom står det "VISA" med stora bokstäver. Jag går dit och frågar samma sak igen. Dom var jätte trevliga och bemötande. Och deras jobb var att hjälpa folk med visum överallt i världen. Jag kunde alltså bara betala dom en liten summa, så fixade dom alltihop! Jag blev överlycklig, trodde inte det var möjligt. Satt och slöpratade med dessa människor medan jag drack en smoothie, 30minuter och 2700baht senare så hade jag ett E-VISA på 60 dagar i Indien (har bara hört att det går att få 30).

Det lönar sig att chansa. Ibland.

Det där låter ju inte lite skumt se för guds skull till att verifiera visumet innan du åker!
Citera
2017-11-07, 11:52
  #10
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det där låter ju inte lite skumt se för guds skull till att verifiera visumet innan du åker!

Kan tillägga att "ståndet" var i en regeringsbyggnad, alltså samma byggnad som som Indiska Ambassaden låg i. Ambassaden låg på 10e våningen, men detta låg i "hallen" så att säga, på bottenplanet. Så Nej, det var inte den gapiga thailändaren nere i slumhörnet som som krängde Visum
Citera
2017-11-10, 11:07
  #11
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det där låter ju inte lite skumt se för guds skull till att verifiera visumet innan du åker!

Jag lyckas inte skicka ett PM till dig. Vad menar du med att jag måste verifiera? Vad ska jag verifiera?

Mvh
Citera
2017-11-10, 11:13
  #12
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Jag lyckas inte skicka ett PM till dig. Vad menar du med att jag måste verifiera? Vad ska jag verifiera?

Mvh

Du har skickat 3 PMs redan kompis, lugna sig lite

Det jag menar är att du ska se till så att det visumet du köpt är giltigt, förslagsvis via en ambassad eller annan myndighet som kan verifiera det. Jag hade då dragit öronen till mig om jag köpt mitt visum i ett stånd precis utanför ambassaden efter att ha fått berättat för mig från både ambassaden både via telefon och face-to-face att det inte går att fixa.

Åk tillbaka till ambassaden, prata med dom som jobbar där (inte dom i ståndet...) och säg som det är. Att du köpt visumet och att du undrar om det är giltigt. Säger dom "det är giltigt" så är allt lugnt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2887849

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback