Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 16:46
  #1
Medlem
Kaustis avatar
Jag minns när man var yngre så var det vissa grupper människor som prioriterade bilen över allt annat. En dyr Jaguar, BMW eller liknande var det som gällde och en stor del av inkomsten gick till bilen. Jag fann det hela väldigt konstigt, "varför prioritera bilen så högt?". Samtidigt drömde jag om att skaffa en villa, totalrenovera den och installera ett bubbelbad.

När man tänker på det är ironin rätt slående, men på något vis var det självklart med hela det här "Volvo, villa och vovve"-tänket som man får med sig från ung ålder. Att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bil var otänkbart, att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bostad var däremot inte alls konstigt.

Men varför är det så här? Vi svenskar verkar omedvetet alltid ha fokuserat på att köpa den mest imponerande bostaden vi har råd med, och för dom flesta är det självklart att man kan lägga stora månadskostnader på sin bostad. Det är väldigt sällan jag hör någon säga "näe, jag ska köpa en mindre bostad än vad jag har råd med eftersom månadskostnaden då blir lägre. Och då kan jag lägga dom extra slantarna jag sparar in varje månad på att istället spara till en resa/investera i valfri annan hobby".

Så, hur kommer detta sig?
Citera
2017-11-06, 16:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag minns när man var yngre så var det vissa grupper människor som prioriterade bilen över allt annat. En dyr Jaguar, BMW eller liknande var det som gällde och en stor del av inkomsten gick till bilen. Jag fann det hela väldigt konstigt, "varför prioritera bilen så högt?". Samtidigt drömde jag om att skaffa en villa, totalrenovera den och installera ett bubbelbad.

När man tänker på det är ironin rätt slående, men på något vis var det självklart med hela det här "Volvo, villa och vovve"-tänket som man får med sig från ung ålder. Att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bil var otänkbart, att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bostad var däremot inte alls konstigt.

Men varför är det så här? Vi svenskar verkar omedvetet alltid ha fokuserat på att köpa den mest imponerande bostaden vi har råd med, och för dom flesta är det självklart att man kan lägga stora månadskostnader på sin bostad. Det är väldigt sällan jag hör någon säga "näe, jag ska köpa en mindre bostad än vad jag har råd med eftersom månadskostnaden då blir lägre. Och då kan jag lägga dom extra slantarna jag sparar in varje månad på att istället spara till en resa/investera i valfri annan hobby".

Så, hur kommer detta sig?

Lägga pengar på bil är ju nått msn gör mellan 18-20-25. Bortkastade pengar men jävligt kul i den åldern.

Villa är en investering i dig själv och fin framtid, vilket dom flesta svenskar vet. Ju mer du skyfflar in i bostaden desto högre värde får du. Eftersom du får skatta på allt idag, dessutom får skatta på sparade pensionspengar så ligger den bästa pensionen i ditt boende.
Citera
2017-11-06, 17:03
  #3
Medlem
note-its avatar
Precis, ditt boende har idag blivit din pension.
Citera
2017-11-06, 20:13
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är väldigt sällan jag hör någon säga "näe, jag ska köpa en mindre bostad än vad jag har råd med eftersom månadskostnaden då blir lägre. Och då kan jag lägga dom extra slantarna jag sparar in varje månad på att istället spara till en resa/investera i valfri annan hobby".

Så, hur kommer detta sig?

Jag säger så och gör så! Det betyder att jag har många sköna tusenlappar mer i månaden att roa mig för. Jag värderar upplevelser mycket högre än en lyxig bostad. Men jag känner faktiskt flera som har samma inställning och som trots hög lön bor mycket enklare än de "har råd med".

Men du har rätt i att väldigt många prioriterar en dyr bostad väldigt högt och lägger oerhörda summor på att uppgradera den. Jag kan inte förstå det. Din fråga är intressant. Hoppas någon kan ge en förklaring.
Citera
2017-11-07, 03:05
  #5
Medlem
Om jag får gissa, så tror jag att det beror mycket på att själva bostaden har blivit viktigare. Att man vill kunna trivas på lång sikt i sin bostad. Om det då krävs att man tar dyra bostadslån och/eller får höga månadskostnader, så kanske dessa personer tycker att det ändå är värt det. Sedan kan det vara så att folk sällan reser, inte har några dyra hobbies etc. Så de prioriterar bostaden först. Kanske har de ändå råd med sina hobbies, en semesterresa eller vad de nu vill lägga sina pengar på ändå.
Citera
2017-11-07, 09:15
  #6
Medlem
Att tillhöra medelklassen, den grupp i samhället som sätter standarden för mode och trender, har med tiden kommit att handla mer om att konsumera rätt än att odla föredömliga karaktärsdrag.
Citera
2017-11-08, 18:46
  #7
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag minns när man var yngre så var det vissa grupper människor som prioriterade bilen över allt annat. En dyr Jaguar, BMW eller liknande var det som gällde och en stor del av inkomsten gick till bilen. Jag fann det hela väldigt konstigt, "varför prioritera bilen så högt?". Samtidigt drömde jag om att skaffa en villa, totalrenovera den och installera ett bubbelbad.

När man tänker på det är ironin rätt slående, men på något vis var det självklart med hela det här "Volvo, villa och vovve"-tänket som man får med sig från ung ålder. Att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bil var otänkbart, att lägga en stor del av sin månadsinkomst på en bostad var däremot inte alls konstigt.

Men varför är det så här? Vi svenskar verkar omedvetet alltid ha fokuserat på att köpa den mest imponerande bostaden vi har råd med, och för dom flesta är det självklart att man kan lägga stora månadskostnader på sin bostad. Det är väldigt sällan jag hör någon säga "näe, jag ska köpa en mindre bostad än vad jag har råd med eftersom månadskostnaden då blir lägre. Och då kan jag lägga dom extra slantarna jag sparar in varje månad på att istället spara till en resa/investera i valfri annan hobby".

Så, hur kommer detta sig?

Bostäder stiger i värde hela tiden, såvida de inte är väldigt misskötta. En stor bostad är en investering. Efter många år kan man sälja den och köpa en mindre och få en massa pengar över.
Citera
2017-11-22, 02:50
  #8
Medlem
Bertil85s avatar
Därför att de tror att det är en investering som går upp i värde.
Att hålla på med aktier och fonder är svårare och ibland så ger en bostad högre avkastning.
Så länge priserna klättrar uppåt så går det att sälja till en förmånlig vinst.

Jag skriver inte att det är så det fungerar ÖVERALLT utan det är så medelsvensson funderar på.


NYHETER du ska äga ett fin bostad och köra Volvo. Det är medelsvensson. Fast det visste alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback