Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 16:46
  #1
Medlem
Söker tips på en passande systemkamera. Kraven jag har är att den inte ska vara jättestor då jag gärna vill kunna ha med den utan några större bekymmer på skoterturen. Detta tar mig till nästa punkt, den måste kunna filma. Men viktigast av allt är priset då jag söker en begagnad för ca 2-3000, är medveten om att detta är väldigt lite men känner att jag inte vill lägga nå mer då jag inte vet hur mycket den kommer bli använd. Alla svar uppskattas då jag inte är känner mig hemma på detta område. Mvh David
Citera
2017-11-06, 17:42
  #2
Medlem
Smaken är som baken och fotomänniskor är oftast väldigt trogna sina märken, så ta det i beaktande när folk rekommenderar

Canon och Nikon är riktigt populära bland amatörfotografer. Finns en riktigt rik andrahandsmarknad.

Personligen föredrar jag SONY, som kostar lite mer. Lite mer tekniska kameror med mindre andrahandsmarknad, men är de bättre? Njae... smaken är som baken :P

Så här kommer mitt "färgade" tips: Sony A6000 är ett bra alternativ som begagnar borde hamna inom ditt prisspann. Komplettera med bättre objektiv för ännu bättre bild. Men sen beror det ju på vad du skall filma....
Citera
2017-11-06, 18:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyden
Smaken är som baken och fotomänniskor är oftast väldigt trogna sina märken, så ta det i beaktande när folk rekommenderar

Canon och Nikon är riktigt populära bland amatörfotografer. Finns en riktigt rik andrahandsmarknad.

Personligen föredrar jag SONY, som kostar lite mer. Lite mer tekniska kameror med mindre andrahandsmarknad, men är de bättre? Njae... smaken är som baken :P

Så här kommer mitt "färgade" tips: Sony A6000 är ett bra alternativ som begagnar borde hamna inom ditt prisspann. Komplettera med bättre objektiv för ännu bättre bild. Men sen beror det ju på vad du skall filma....
Har sneglat en hel del på A6000 men känns lite dyr då de verkar ligga på ca 5000 med objektiv. Men det som är bra med den jämfört med A5000 är att den har sökare vilket jag fått för mig är något man vill ha?
När det kommer till filmning blir det mestadels att filma snöskoteråkning men kanske inte det viktigaste med kameran.
Citera
2017-11-15, 12:39
  #4
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidkanske
Har sneglat en hel del på A6000 men känns lite dyr då de verkar ligga på ca 5000 med objektiv. Men det som är bra med den jämfört med A5000 är att den har sökare vilket jag fått för mig är något man vill ha?
När det kommer till filmning blir det mestadels att filma snöskoteråkning men kanske inte det viktigaste med kameran.

Huruvida du vill ha/behöver sökare eller inte beror nog på vad du är van vid att fota med i dag. Många som kommer från analoga kameror (som jag själv) vill gärna ha sökare eftersom man är van vid att fota på det sättet med kameran mot ansiktet och den komposition man får med en sökare. De som är vana vid att fota med mobiltelefoner eller kompaktkameror behöver ofta inte sökare, de fotar helst med skärmen som sökare ändå. Om du egentligen inte har behov av sökare kan du spara en slant och dessutom få en mindre och kompaktare kamera. Som du beskriver ditt behov skulle både A6000 och A5000 funka bra.
Citera
2017-11-18, 11:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidkanske
Har sneglat en hel del på A6000 men känns lite dyr då de verkar ligga på ca 5000 med objektiv. Men det som är bra med den jämfört med A5000 är att den har sökare vilket jag fått för mig är något man vill ha?
När det kommer till filmning blir det mestadels att filma snöskoteråkning men kanske inte det viktigaste med kameran.
(Det av mig fetade).
Jag anser att det finns flera fördelar med en sökare.
Det kan vara svårt att se bilden på skärmen i starkt solljus.
Vid skymnings/mörker fotografering blir man mera bländad av skärmen än av att titta i sökaren.
Man håller kameran stadigare med kameran tryckt mot ansiktet, vilket man alltid har nytta av. Särskilt med dagens högupplösta sensorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback