Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 21:49
  #13
Medlem
Carobnjaks avatar
Dagligt liv i antikens Grekland av Robert Flacelière.
Citera
2017-12-14, 21:50
  #14
Medlem
Tryggve52s avatar
Intressant tråd!
Citera
2017-12-14, 21:58
  #15
Medlem
Framförallt bör du läsa Herodotos grekiska historia!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Histor...k_av_Herodotos)

Den finns på svenska och förmodligen på vilket folbibliotek som helst i Sverige, annars ordnar dom fram ett exemplar.
Citera
2017-12-15, 11:20
  #16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutmamma
Jag läser just nu Nietzsches ”Tragedins Födelse” och skulle vilja ta mig an grekisk historia.
Speciellt antiken.
Finns det någon som är lite kunnig på ämnet som kan tipsa om litteratur? Ett antal böcker som tillsammans kan ge en ganska bra bredd.
Va toppen det vore va!
Puss å smisk!
Vet du vem Sture Linnér är ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sture_Linn%C3%A9r


Eller rättare sagt Var, med tanke på att han gick bort för några år sedan.
Men iaf, Sture Linnér var en av Sveriges allra främsta "Greklandskännare", och då det antika Grekland.

Han skrev en otroligt stor mängd om det antika Grekland, från alla tänkbara perspektiv.
Så du kommer långt om du ger dig i kast med hans titlar. Jag gissar att de finns på de flesta bibliotek, men även såklart på antikvariat på internet för en billig peng.

Linnér var en av Sveriges största intellektuella giganter, en verkligt "bildad person" med andra ord. Som därmed kunde "levandegöra" sin stora kunskap på ett unikt sätt.
För honom var Antiken mer eller mindre hans personliga "religion", hans moraliska och intellektuella ledstjärna genom livet. Det var alltså inte bara något han hade som "akademiskt yrke", utan Antiken, och Antikens Grekland, var hans livsintresse. Och han förstod allt han gjorde genom "de gamla grekerna", så att säga - och det framkommer med all tydlighet i hans böcker.

Man kan inte annat än beundra en sådan människa. Särskilt i vår ytliga nutid.
Vi behöver fler som Sture Linnér.


---

Vill du läsa antikens greker i "original" (ja, iaf i översättning ...)?

Då finns det såklart en hel del att frossa i.
Jag kan personligen rekommendera samlingarna av de grekiska tragedierna och komedierna.
De är fantastiska att läsa även idag.
Finns på svenska såklart.

Homerus bör du väl också läsa, Illiaden och Odyssén.
Och som ngn annan i tråden rekommenderade så finns ju även Horodotus "Historia".
En ganska så ... färgstark ... skildring av "världen och dess historier.
En annan historieskrivare var Thycidides, som skrev betydligt nyktrare - om stora krig.


Men, hade jag varit du, så hade jag börjat med Sture Linnér.
Och sen plöjt mig genom de av hans böcker som du tycker verkar mest intressanta.
Fast, för Guds skull, se till att inhandla även en uppsättning "Grekiska tragedier".
Det är just genom dessa du kommer de gamla grekerna som närmast - och, faktiskt även dig själv och den värld vi lever i idag ... =)
Det är rätt kul att plötsligt känna igen sig själv (och sin egen omvärld) i texter som skrevs för flera tusentals år sedan ... =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback