Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-07, 21:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Varför citerar du bara de kommentarer som gjorts av högerextrema anhängare, och visst har NWT och dess systertidningar haft rasistiska inlägg på sina insändarsidor.
I andra tidningar hade inte dessa insändare inte publicerats.

Ge då konkreta exempel på detta.
Citera
2017-11-07, 21:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Var tvungen att prova jag också. Det var som fan!
Censur är farligt.

Facebook går en farlig väg till mötes. Kina inte långt bort.

Men Suckerberg är väl så röd man kan bli?
Citera
2017-11-07, 21:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Varför citerar du bara de kommentarer som gjorts av högerextrema anhängare, och visst har NWT och dess systertidningar haft rasistiska inlägg på sina insändarsidor.
I andra tidningar hade inte dessa insändare inte publicerats.
Vilka högerextrema användare? Vilka rasistiska inlägg? Exemplifiera och motivera!
Citera
2017-11-07, 21:29
  #16
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Skönt att facebook äntligen gör slut på sig självt.

Vad blir nästa hype tro...

Jag har av ideologiska skäl bojkottat facebook och aldrig skapat ett konto där, jag har undrat hur fan folk kan acceptera och låta den skiten vara en så stor del av sina liv helt okritiskt.

Klokt.
Samma här...
Citera
2017-11-08, 15:52
  #17
Moderator
Siegfrids avatar
Nu tas blockeringen upp i branschbloggen Medievärlden, som också ställer sig frågan om det är Facebooks användare som anmält innehållet som olämpligt.


Citat:
De senaste veckorna har nwt.se haft problem med ledartexter men även nyhetsartiklar som inte gått att dela på Facebook

– Det har kommit olika meddelanden om att innehållet är blockerat eller stötande, säger tidningens redaktionschef och ansvarige utgivare Mikael Rothsten.
NWT har försökt rentvå sina länkar via Facebooks verktyg och då har blockeringen släppt. Men sedan har problemen återkommit.
---
Historien tog en ny vändning när NWT fick direktkontakt med en publiceringschef på Facebook.

– Efter det har alla blockeringar släppt, och de undersöker nu orsaken till blockeringarna.

Kan det bero på att innehållet anmälts av användare som olämpligt?

– Jag vill inte spekulera i vad det beror på. Jag vill veta innan jag säger något om det. Jag tycker att det är tråkigt att våra läsare som vill dela vårt opinionsmaterial inte kan göra det

Har det varit särskilda ämnen som blockerats?

– Nej, vi ser inte någon tydlig systematik i det.


Eftersom Mediavärlden frågar så finns det uppenbarligen en uppfattning inom tidningsbranschen att många anmälningar kan göra att en artikel blockeras.

Tydligen är det publiceringschefen på Facebook som håller i vad som ska spärras och inte.

https://unv.is/medievarlden.se/2017/...es-av-facebook
Citera
2017-11-08, 21:41
  #18
Moderator
Siegfrids avatar
Nu fångar Nyheter Idag upp saken och gör en intervju med. Henrik Barvå, politisk chefredaktör.

Han pekar indirekt ut nätverk som #jagärhär som ansvariga för massanmälningar som får Facebook spamfilter att slå till.

Citat:
– Det jag förstår är att vi hamnat i ett automatiskt spamfilter av okänd anledning, berättar Henrik L Barvå för Nyheter Idag.

Och ni vet inte varför?

– Nej, men jag har ju mina misstankar sedan tidigare. Nu avvaktar jag för att se vad Facebook kommer fram till.

Barvå misstänker att det är nätaktivister, eller ”troll” som han kallar dem för, som ligger bakom blockeringarna. Han tror att de organiserar massanmälningar mot tidningen för att få ledarartiklar raderade från Facebook.

– Ja, det har ju hänt förr med andra, dock inte med någon stor vanlig tidning, säger han.

En kvinna som anser att Nya Wermlandstidningen är högerextrem intervjuas:
Citat:
Nyheter Idag har pratat med en av medlemmarna i #jagärhär, en kvinna som bor i Karlstadsområdet. Enligt henne sprids uppgifter på bland annat Facebook där NWT pekas ut som en högerextrem tidning.

Bakgrunden uppges vara den debatt som rasar i Karlstad kring byggandet av en moské där NWT även låtit kritiska röster komma till tals.

– Den har av vissa ansetts som högerextrem för att de tar in insändare med alla åsikter. Det är insändarsidan det handlar om, att de publicerar både för och emot, säger hon.

– Både högerextrema och vänsterextrema påstår att tidningen står för högerextremism, de tror att chefredaktören måste stå för det som publiceras på insändarsidan.

Henrik Barvå är rädd för effekterna på samhällsdebatten om en viktig infrastruktur låter sig manipuleras.

Citat:
– Oavsett vad som ligger bakom, en teknisk glitch, någon algoritm som gått i spinn eller massanmälningar, vad det än är, så är det allvarligt att sådant här händer. Facebook är en digital infrastruktur för två tredjedelar av svenska folket, säger han.

– Att de sedan i praktiken är omöjliga att få tag i. Om det inte vore för att jag känner någon som känner någon som jobbar på Facebook så hade det här nog inte varit åtgärdat än.


https://nyheteridag.se/nwt-se-utsatt...ar-allvarligt/
Citera
2017-11-09, 10:53
  #19
Moderator
Siegfrids avatar
Henrik Barvå beklagar sig på Facebook.
Han är övertygad om att någon som följer honom på Facebook anmäler eller drar igång en massanmälan.
Detta utifrån att de flesta blockade texter är sådana som han själv delat först på Facebook.
Citat:
Facebook har nu förstört min Allhelgonahelg, då jag bara tänkt ta det lugnt, slappa, maratontitta på några tv-serier och läsa en god bok eller två.

Jag har nu "roat" mig med att gå igenom de ledartexter som publicerats sedan hela den här FB-blockeringshistorien började.

I stort sett så är det bara texter jag själv har delat i olika FB-grupper som blockats. Eftersom jag varit på resande fot under en stor del av perioden så har jag heller inte kunnat/hunnit dela alla de texter som publicerats under min bortovaro, och de har med något undantag också blivit fredade när jag nu testat om de gått att dela.

När vi alla tvärvände (3 nov), blockad 3 nov, fortfarande blockad *

Skydda rätt rum (2 nov), blockad 2 nov, sedan avblockad *

Attacker mot rättsstaten (1 nov) blockad 3 nov, sedan avblockad *

EU åt skogen för miljön (2 nov), blockad, fortfarande blockad *

Alliansens regeringsfrågande (31 okt), ej blockad

Nödvändigt med skärpta regler (30 okt), ej blockad, men ej heller delad

Katalonien tillhör Spanien (28 okt), ej blockad

Lyfter med Kristersson (27 okt), gick att dela men försöker jag nu så säger FB "502 Bad Gateway" trots att länken fungerar *

Banta public service (25 okt), blockad 26 okt, sedan avblockad *

Fler måste arbeta längre (26 okt), blockad 26 okt, fortfarande blockad *

Riket behöver IT-säkerhet (24 okt), , ej blockad, men ej heller delad

Kräv skadestånd av tjuvjägare (23 okt), ej blockad , men ej heller delad

Aktivisterna vinner mark (21 okt), ej blockad, men ej heller delad

Obetänksamhet underminerar Försvaret (20 okt), ej blockad, men ej heller delad

De skyldiga måste få sitt straff (19 okt), blockad 19 okt, sedan avblockad även om den först delningen alltjämt är blockad *

Välfärden hotas av låg sysselsättning (18 okt), ej blockad, men ej heller delad

Alliansen återbefästs (14 okt), blockad 18 okt, sedan avblockad *

Nytändning för Moderaterna (16 okt), blockad 18 okt, sedan avblockad *

De två sista var inlagda under "Signerat" och inte under "Ledare"

Av 18 opinionstexter (alla förutom två var ledare) så har jag delat 12, varav 9 blev blockade (och en genererar nu en "bad gateway"), och 8 har inte blivit blockade, men dessa har jag heller inte delat (då jag som sagt var på resande fot).
Av det sluter jag mig till att trollen först får nys om att någon ledare publicerats när jag länkat till den. De kan ju inte anmäla en artikel som inte länkats till, och de finns nog som medlemmar i de olika FB-grupper där jag brukar länka mina texter, eller rent av i min egen FB-vänkrets.

https://m.facebook.com/story.php?sto...1&id=729382290
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback