Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 23:16
  #1
Medlem
En del spel, och då kanske framför allt äldre "scroller shooter"-spel, ger extraliv efter väldigt konstiga antal poäng.
Ett exempel är shootern "U.N. Squadron" till SNES, där man får det första extralivet efter 30,000 poäng, följt av 100,000 poäng, 250,000 poäng och så vidare, och en annan SNES-shooter, "Super R-Type", ger det första extralivet efter ett så pass random antal poäng som 80,000.
Varför använder man såna här poänggränser, egentligen?
Jag menar, hade det inte varit mycket mer logiskt och praktiskt på alla sätt att helt enkelt ge poäng i vissa "10-exponent-intervaller", exempelvis kanske 100,000 poäng, 200,000 poäng och sen vidare uppåt på det sättet?
En del spel gör ju det, så vad är egentligen vitsen med att fjanta med poänggränser som inte går att förutsäga på något sätt?
Citera
2017-11-05, 23:26
  #2
Medlem
Hur som helst, min gissning är att det väl förmodligen har någonting att göra med att man vill sprida ut extraliven så att det blir svårare och svårare att få dem, eller nåt.
Eller så kompenserar man för de svårare fienderna senare i spelet som förmodligen ger mer poäng, så att det hela tiden tar ungefär lika lång tid mellan varje extraliv.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-11-05 kl. 23:34.
Citera
2017-11-06, 00:01
  #3
Medlem
Tok-Franss avatar
Kallas spelbalans. Kanske sattes poäng-gränsen efter att spelet var klart men fortfarande under tester.
Citera
2017-11-06, 00:11
  #4
Medlem
Det är ju väldigt enkelt att programera gränserna hur man vill. I en del fall kanske det har med spelballans andra gånger bara nån random gräns som en utvecklare bestämt utan så mycket bakomliggande tanke.
Citera
2017-11-06, 06:01
  #5
Medlem
Jag skulle gissa att man testar spelet några gånger, och kommer fram till att vid vissa poäng är man ungefär någonstans i spelet där det behövs extraliv.
Citera
2017-11-06, 07:52
  #6
Medlem
zBr9s avatar
-> Spelrelaterat

/moderator
Citera
2017-11-11, 02:47
  #7
Medlem
hugTracersbutts avatar
Balans säkert, i de fall man tänkt på det. Tanken är väl att man ska samla på sig liv tidigt, för att överleva senare. Senare ska man kämpa för de där extraliven, hålla sig vid liv för att möjligen få ett till.
Citera
2017-11-13, 17:31
  #8
Medlem
Det är säkert som ni säger, det låter som troliga förklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Balans säkert, i de fall man tänkt på det. Tanken är väl att man ska samla på sig liv tidigt, för att överleva senare. Senare ska man kämpa för de där extraliven, hålla sig vid liv för att möjligen få ett till.
Ja, jag märkte nyss i "Super R-Type" att extraliven tydligen kan beskrivas som
P(x) = 40 000⋅2^(x-1), där P(x) är antalet poäng och x är ett positivt heltal.
Första extralivet (x = 1) får man alltså efter 40 000 poäng, sen nästa extraliv efter 80 000 poäng, 160 000 poäng, och så vidare.
Ganska intressant upplägg.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-11-13 kl. 17:38.
Citera
2017-11-13, 17:34
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Balans är väl ett väldigt troligt svar. Att antalet poäng du tjänar in ökar ju längre du kommer är en annan möjlighet. Fiende 1 kanske ger 10 poäng, fiende 1001 ger 8000 poäng.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback