Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 21:02
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej, jag håller på att bygga en elektrolyscell för att tillverka vätgas och syrgas. Men jag har fastnat vid strömförsörjningsdelen av projektet. Jag har testat en bilbatteriladdare (12v 500mA) till mina prototyper och den funkar men är. alldeles för svag.

Jag vill inte lägga ut hur mkt pengar som helst. Kan tänka att lägga 300~ kronor eller 400 för någon som funkar bra och länge, men gärna så billigt som möjligt.

Jag hittade denna på biltema men jag vet inte om det är rätt typ av strömkälla för elektrolys. Jag vet inte heller hur man skulle koppla den. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...DC-2000038013/ Isåfall så skulle det nog bli Max 24 W, 2000 mA varianten för 109kr.

Eller skulle man typ kunna använda denna https://www.kjell.com/se/sortiment/e...c)-72-w-p44478. Vet inte heller hur man skulle kunna koppla en sådan. Men den har ju hög ampere.
Citera
2017-11-05, 21:47
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Det är mer till effektiv elektrolys än att bara hitta e bra strömkälla.
Hur ser ditt gasaggregat ut?
Citera
2017-11-05, 23:00
  #3
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är mer till effektiv elektrolys än att bara hitta e bra strömkälla.
Hur ser ditt gasaggregat ut?

Min nuvarande plan är att göra en cell med flera plattor i stål som jag ska ha i en plastburk med skruvlock. Antagligen så blir det väll ca 8 plattor som kanske är 9x16cm. Men om strömkällan jag köper inte klarar det så blir det plattor i en Nutella burk istället. Då blir dom ju inte lika stora.

Tänkte använda NaOH som elektrolyt. Plattorna kanske ska ha ett avstånd på en knapp 1mm om jag lyckas.

Konstruktionen kommer att likna Grant Thompsons (The King of Random) design.

Jag kan rita upp en snabb bild i illustrator lite senare om det är till hjälp. Jag är inte så bra på att förklara
Citera
2017-11-05, 23:57
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Helt fel val!
Leta upp en billig billaddare för 6V.
En sån där klassisk som är omkopplingsbar mellan 6 och 12 V...
Citera
2017-11-06, 00:04
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Helt fel val!
Leta upp en billig billaddare för 6V.
En sån där klassisk som är omkopplingsbar mellan 6 och 12 V...

Som jag skrev innan så har jag biltemas billaddare för 129kr. Går att ställa in mellan 6 och 12v. Men den är bara på 500mA vilket inte är tillräckligt.
Citera
2017-11-06, 07:19
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Som jag skrev innan så har jag biltemas billaddare för 129kr. Går att ställa in mellan 6 och 12v. Men den är bara på 500mA vilket inte är tillräckligt.
Leta upp en kraftigare på 5 eller 6 v...
Citera
2017-11-06, 14:23
  #7
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Leta upp en kraftigare på 5 eller 6 v...

Nu var ju min fråga om jag kunde använda en transformator av den typ som jag länkade i ts.
Citera
2017-11-06, 15:35
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Nu var ju min fråga om jag kunde använda en transformator av den typ som jag länkade i ts.
Och mitt svar var ett kraftigt nej.
Spänningen är för hög, och den är mera för att driva en ström i led-belysningar...
Citera
2017-11-06, 16:17
  #9
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Leta upp en kraftigare på 5 eller 6 v...

Du menar alltså att jag behöver mer ampere när du säger att den ska vara kraftigare?
Citera
2017-11-06, 17:32
  #10
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Du menar alltså att jag behöver mer ampere när du säger att den ska vara kraftigare?

För att klyva vatten behöver du bara runt 1.23V plus lite mer för förluster. Det är strömmen som är det viktiga, mer ström = mer gas.

Sen vill du ha stor area på dina elektroder och låg resistans hos dem. Idealt är att ha platinaelektroder men rostfritt stål sägs också fungera dugligt. Risken där är att du oxiderar dina elektroder istället och i värsta fall bildar något farligt av legeringsämnen i stålet (som hexavalent krom).
Citera
2017-11-07, 02:29
  #11
Medlem
Det hade antagligen varit lättare att få vettiga svar om TS hade länkat "The King of Random" och hans HHO.
Han kopplar flera elektroder, och anoder i serie, i en cell, och driver den med 12v. 6A är dock i underkant, Grant driver sin med bilbatteri, eller direkt från bil med motorn i gång, lite beroende på vilket klipp man tittar på...

Bygg...uh, vlogg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback