Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 18:18
  #1
Medlem
Sesamdamans avatar
Hej, läser på universitet och är i behov av ett redskap som är lätt/praktiskt och batterisnålt. Tänker mig mest använda plattan för att skriva i word och anteckna från lektioner men också läsa pdf dokument osv. Kanske även skriva långa arbeten ibland om så behövs (dock har jag en stationär hemma och i skolan som jag kan skriva arbeten på). Vilka plattor rekommenderar ni för anteckningar av föreläsningar? Tänker mig skaffa ett bluetooth tangentbord till plattan också.

Några frågor:

* Är plattor generellt bra att ha för att anteckna?
* Har de bra batteritid jmfrt med laptops?
* Kan man använda de i power point redovisningar? (dvs finns hdmi uttag?)
* Finns word att ladda hem till plattor? (vet att apple inte har)
* Vad är era erfarenheter kring att ha dem i skolmiljöer/föreläsningar?
Citera
2017-11-05, 20:55
  #2
Medlem
Köpte en iPad2 för några år sedan av samma syfte. Den fungerade alldeles utmärkt till det jag behövde, dvs ha lärarens powerpoint på den samtidigt som jag hade en app jag antecknade i. Nu har väl surfplattorna utvecklats lite på dessa 3-4 år. Om du nu måste ha Word som ordbehandlingsprogram så antar jag du måste välja en med android då. För att svara på dina frågor:

*Jag föredrar laptop. Skönare att skriva på, enklare att redigera, byta mellan program etc, trots att plattan är smidigare och oftast bättre batteritid.
*Beror ofta på vad man gör på sin enhet. Men jag upplever att plattan har klart bättre batteritid än en laptop.
*Äger som sagt en iPad 2, denna har inte HDMI. Nyare plattor kan ha HDMI/mini-HDMI, men inte alla.
*Ja, du kan ladda hem office-paketet som appar till din enhet.
*För mig var den guld värd. Mina föreläsare brukade vara väldigt snabba på att bläddra sina slides, så då var det nice att ha den att kunna hänga med i sin egen takt. Det var också nice att man inte behövde kånka med sig laddare och en tung dator, man kunde ta med sig fodralet med ipaden i och sen hade man i princip allt man behövde för en dags plugg.

Kan tyvärr inte ge någon direkt rekommendation, men vill du åt något billigt så kan du kika:
http://www.bestchinatablets.com/top-...rgain-hunters/

Alibaba, Aliexpress, eForChina etc har antagligen de som finns i länken ovan.
Citera
2017-11-06, 21:34
  #3
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Hej, läser på universitet och är i behov av ett redskap som är lätt/praktiskt och batterisnålt. Tänker mig mest använda plattan för att skriva i word och anteckna från lektioner men också läsa pdf dokument osv. Kanske även skriva långa arbeten ibland om så behövs (dock har jag en stationär hemma och i skolan som jag kan skriva arbeten på). Vilka plattor rekommenderar ni för anteckningar av föreläsningar? Tänker mig skaffa ett bluetooth tangentbord till plattan också.

Några frågor:

* Är plattor generellt bra att ha för att anteckna?
* Har de bra batteritid jmfrt med laptops?
* Kan man använda de i power point redovisningar? (dvs finns hdmi uttag?)
* Finns word att ladda hem till plattor? (vet att apple inte har)
* Vad är era erfarenheter kring att ha dem i skolmiljöer/föreläsningar?

Word finns definitivt som app till iPad. Använder den appen nästa dagligen.
Citera
2017-11-07, 14:45
  #4
Medlem
GlennGBGs avatar
Ergonomin på plattor är apdålig, undvik!
Citera
2017-11-07, 23:17
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Men Apples iOS-maskiner går det bra att ansluta till skärm/projektor och köra film, presentationer eller bara spegla displayen. Ska du skriva mycket så bör du fixa ett vettigt tangentbord. Tänk på att du inte alltid måste bära med dig ett externt tangentbord, ska du huvudsakligen använda plattan för läsning en dag så kan tangentbordet stanna hemma den dagen. Tangentbordets eventuella klumpighet behöver alltså inte märkas dagligen i din väska.
Citera
2017-11-09, 19:50
  #6
Medlem
Kalaspungens avatar
Ska också skaffa en tablet! Sitter och kollar på Asus största plattor faktiskt.
Vad siktar du på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback