Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 14:48
  #1
Medlem
Jag vill bygga en skivhylla för att kunna få undan alla skivor (vinylplattor) på en vägg. Lösningen jag tänkte mig är ungefär som Expedit-/Kallaxsystemet från IKEA men med plywood och tätare fackavgränsare (ca 21 cm per fack istället för 35 som på Expedit).

På grund av takhöjden (2.45 m) och mängden skivor så är jag i ett litet dilemma. För att få in samtliga skivor behöver jag ha sju nivåer i hyllsystemet. Det innebär att jag inte kan använda mig av tjockare plywoodskivor än 12mm (utom de yttre som jag tänkte ska vara 18mm).

So long so good ... men det jag har problem med är att jag inte vet hur jag ska beräkna om hyllan faktiskt orkar bära upp samtliga skivor.

Jag uppskattar att varje skiva hamnar på ungefär 200 gr och varje plan får in cirka 340 skivor (sammanlagt cirka 2400 skivor i hela hyllsystemet ~= 480kg totalt alternativt cirka 68.5 kg per plan).

Här har jag en enkel skiss på hur jag avser att hyllsystemet ska se ut. De horisontella plankorna är fulla längden medan fackavgränsarna är fastsatta på horisontella plankorna med träpluggar.

https://cdn3.cdnme.se/934995/9-3/cap...4b308f8cce.jpg

Någon här som vet hur man ska beräkna?

Sammanfattning av fråga: Jag är osäker på om skivhyllan jag vill bygga klarar av att bära ca 480kg skivor.
Citera
2017-11-05, 15:12
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
För att göra ett jättelångt svar otroligt kort:
Din hylla kommer att hålla. Den är till och med överdimensionerad.

Varför gör du inte bredare fack så att du kan bläddra bland skivorna utan att svära ve och förbannelse?

Till sist...snåla inte med limmet när du monterar ihop den. Det är nyckeln till en stabil möbel.
Citera
2017-11-05, 15:33
  #3
Medlem
Tack för svaret! Har du någon formel eller teori så jag kan göra lite egna beräkningar beroende på om jag vill variera utseendet.

Anledningen att jag kör lite tunnare fack är både estetiskt samt att jag tänker mig att det skulle göra den stadigare (speciellt om jag på baksidan förstärker med metallkors ... vad de nu kan heta). Hyllan kommer ändå bli så crammed att jag inte får plats att bläddra. I nuläget är jag ungefär 6 backar överskott hemma som jag måste sälja av för att kunna få in allt på en vägg.

Tack för tipset med lim. Är lite av en novis och det är mycket väl en sån sak jag kanske hade snålat med pga okunskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback