Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 03:58
  #1
Medlem
Från Wikipedia:
Den 3 oktober 1990, blev Berlin officiellt det återförenade Tysklands huvudstad. Först 1991 kom dock beslutet om den fysiska flytten av Tysklands parlament, förbundsdagen, och delar av regeringen till Berlin. Kvar i Bonn, som tidigare varit de facto-huvudstad för Förbundsrepubliken Tyskland, är enligt detta flyttbeslut regeringsfunktioner av mer förvaltande karaktär.

Mer läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Decisi...tal_of_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-Bonn_Act


Det är nog ganska ovanligt att en stad i modern tid har förlorat sin status som huvudstad. Historiskt sett finns ju dock många exempel. Jag undrar helt enkelt hur detta har påverkat Bonn? På lång sikt (snart har 30 år gått) kanske det inte märks så mycket - idag gissar jag att staden är välmående och har gått vidare, men på kort sikt (de första tio åren) föreställer jag mig att det var desto tydligare att något hade förändrats.
Har man märkt av att befolkningsutvecklingen avtagit i nutid, jämfört med tiden som huvudstad? Vad används byggnaderna till idag, som tidigare huserade regering, Bundestag och andra centrala statliga funktioner? Tidigare ambassadbyggnader osv, vad fann man för användningsområden för alla dessa byggnader egentligen? Vad hände med arbetskraften, var det många arbetslösa? Fick hotell stänga ner? Bytte man namn på gator och torg? (Till exempel "Huvudstadstorget", om nu ett sådant skulle ha funnits, kanske inte ansågs passande som namn längre. Fiktivt exempel. Ytterligare ett: Förbundsdagstorget). Förlorade staden i anseende, flyttade vissa vanliga människor därifrån helt enkelt för att de ville bo i statens politiska centrum, vilket Bonn inte längre utgjorde? Sattes statliga stödinsatser in, öppnade man nya universitet eller nya myndigheter i Bonn för att kompensera? Efter viss tid måste banker m.m. ha flyttat sina huvudkontor och säkert en del företag också, så även näringsliv och annat måste ha påverkats av den politiska flytten.


Ovan har jag listat vissa frågeställningar. Ta det med en nypa salt, alla dessa exempel kanske inte är sanna - t.ex. att hotell stängdes ner kan ju vara långt ifrån verkligheten (jag vet inte). Men någon påverkan fanns det ju helt klart.
Jag hoppas att även vissa ekonomiska och socioekonomiska aspekter kan diskuteras här, utöver de som handlar om stadsplanering, infrastruktur m.m.
Citera
2017-11-05, 04:04
  #2
Medlem
Hittade lite mer info just:

Efter Tysklands enande var Bonn inte längre de facto huvudstad, men sätet för parlament och regering låg kvar här fram till 1999.[4][6] Efter att regering och parlament flyttats till Berlin har sex departement (Bundesministerien) idag sitt huvudsäte kvar här. Övriga departement har ett andra säte i Bonn, allt enligt den 1991 beslutade Berlin/Bonn-lagen (Berlin/Bonn-Gesetz).


Det tidigare regerings- och parlamentskvarteret, Bundesviertel, har förändrats under senare år. Idag präglas området av stora tyska koncerners förvaltningsbyggnader, Deutsche Welles radiohus och ett internationellt kongresscentrum. I juli 2006 öppnades UN-Campus.
Se även:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bundesviertel


I Bonn har de tre största tyska företagen inom kommunikationsområdet sina huvudkontor, Deutsche Post (med DHL), Postbank och Deutsche Telekom. Från Bonn kommer även Haribo, en av Europas största godistillverkare.
Citera
2017-11-05, 04:21
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Det här med att huvudstäder har förlorat sin huvudstadsstatus är inte unikt för Bonn i modern tid: Rio de Janeiro blev av med sin till nyskapade Brasilia, Rangoon är inte längre huvudstad i Burma, Lagos förlorade huvudstadstiteln till Abuja etc etc. Allt har skett hyfsat nyligen.

Åter till Bonn: Bonn var före BRD:s huvudstad en sömnig småstad på landet. En av anledningarna för att BRD förlade sin huvudstad dit var att Bonn låg (ligger) så långt västerut. Dvs. så långt från östgränsen som möjligt, vilket var en fördel vid en invasion från öst. Besökte Bonn för cirka 10 år sedan, gången innan var på 80-talet. Staden hade ändrat sig, men svårt att se förändringar som berodde på förlusten av huvudstadstiteln, eftersom det var ett glapp på 20 år mellan mina besök. Städer förändras ju en del ändå på 20 år, menar jag.
Citera
2017-11-05, 04:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det här med att huvudstäder har förlorat sin huvudstadsstatus är inte unikt för Bonn i modern tid: Rio de Janeiro blev av med sin till nyskapade Brasilia, Rangoon är inte längre huvudstad i Burma, Lagos förlorade huvudstadstiteln till Abuja etc etc. Allt har skett hyfsat nyligen.

Åter till Bonn: Bonn var före BRD:s huvudstad en sömnig småstad på landet. En av anledningarna för att BRD förlade sin huvudstad dit var att Bonn låg (ligger) så långt västerut. Dvs. så långt från östgränsen som möjligt, vilket var en fördel vid en invasion från öst. Besökte Bonn för cirka 10 år sedan, gången innan var på 80-talet. Staden hade ändrat sig, men svårt att se förändringar som berodde på förlusten av huvudstadstiteln, eftersom det var ett glapp på 20 år mellan mina besök. Städer förändras ju en del ändå på 20 år, menar jag.
Hur hade den förändrat sig, kan du ge något exempel så vi förstår? Var det en positiv/negativ förändring?


Hittade ännu mer:
The Berlin/Bonn act determined which federal ministries moved to the capital and gave the city certain commitments regarding the preservation of Bonn as a location of politics. In addition, it awarded the city the unique title of the Federal City. The act was implemented incrementally. The most important year was 1999 when the Bundestag moved to the Reichstag building in Berlin.

At the same time, the Federal Court of Auditors and the Federal Cartel Office moved from Berlin and the Rhine-Main area to Bonn. Also, the Berlin/Bonn act is the foundation of the "Agreement regarding the compensation measures for the Bonn region" German: Vereinbarung über die Ausgleichsmaßnahmen für die Region Bonn of 29 June 1994 providing for 1.437 billion Euros to be used between 1995 and 2004. This money was used to fund various compensation measures and concrete action plans like the foundation of the Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences.


In Germany, the former capital Bonn has been designated as a federal city. Since April 28, 1994, it is the second official residence of the President of Germany, the Chancellor of Germany, the Bundesrat (upper house), the first official residence of six federal ministries, and approximately 20 federal authorities. This is merely a title, since Bonn is like many other German cities an independent city, but part of a state.
Citera
2017-11-05, 10:16
  #5
Medlem
Bonn är en gammal universitetsstad med ett av Tysklands största universitet ca tre mil söder om Köln. Köln i sin tur är och har alltid varit en av Tysklands största och rikaste städer sedan romarrikets dagar och har alltid varit en stor arbetsmarknad i egen rätt. "Trots" eller "tack vare" att Bonn inte är huvudstad längre går det fortfarande alldeles utmärkt för staden inte minst p.g.a. denna omgivning.


Visst var Hauptstadtbeschluss 1991 tråkigt och inget man ville veta av (säg den stad som frivilligt vill ge upp en mängd garanterade arbetsplatser och den prestige det för med sig att ständigt finnas med i nyhetsrapporteringarna) men det har visat sig att bortsett från några övergående flyttar och förlust av diplomatkåren m.m. har det gått utmärkt för staden sedan dess. För att vara en stad som är mellan Uppsala och Malmö i storlek dessutom med en fantastisk infrastruktur i form av spårväg och tunnelbana.

Ej att förglömma finns fortfarande många federala arbetsplatser kvar i form av ministerier (ett led i 1991 års beslut, alla flyttade inte med till Berlin och många av de som flyttade dit har ett Zweitsitz i Bonn) och arvet från BRD har gjort att FN exv. förlägger många konferenser dit och även förlagt vissa avdelningar till stan. Bonn har alltså en mängd offentliga arbetsplatser kvar men till skillnad från Berlin som ligger som en ö i f.d. DDR har stan tillgång till en av Tysklands bästa privata arbetsmarknader längs hela övre Rhendalen.
Citera
2017-11-05, 12:46
  #6
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det här med att huvudstäder har förlorat sin huvudstadsstatus är inte unikt för Bonn i modern tid: Rio de Janeiro blev av med sin till nyskapade Brasilia, Rangoon är inte längre huvudstad i Burma, Lagos förlorade huvudstadstiteln till Abuja etc etc. Allt har skett hyfsat nyligen.

Dodoma så sent som mitten av 90-talet, men så vitt jag förstår har ännu ingen ambassad flyttat dit, men förblir i Dar-es-Salaam...
Citera
2017-11-05, 16:29
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Hur hade den förändrat sig, kan du ge något exempel så vi förstår? Var det en positiv/negativ förändring?

Vet faktiskt inte om just det här med huvudstad eller inte gjorde så stort intryck på mig. Det jag tänkte på (rent generellt) var att trafiken i Bonn inte störde mig så mycket 2007 som på 80-talet. Kan bero på bättre trafikingenjörer/planering, men kan också bero på att staden inte är lika "sysselsatt"/busy när den längre inte är huvudstad. Socioekonomiskt såg inte innevånarna att lida 2007 i alla fall, de verkade vara välbeställda samt välmående.

(Statstjänstemännen (väst) förlorade ju inte jobbet och blev arbetslösa i massor, de flyttade väl helt enkelt till Berlin, skulle jag tro. De fick väl snarare mer jobb när de skulle ersätta en massa DDR-tjänstemän som inte längre (som kommunister/kompetensbrist) passade in i det nya förenade Tysklands statsapparat).
Citera
2017-11-06, 12:09
  #8
Medlem
Hur många flyttade med till Berlin egentligen?

Att Bonn blev en huvudstad berodde delvis på att man inte ville ge Frankfurt eller någon annan av de största städerna den statusen, eftersom det skulle kunna ge en känsla av permanent lösning. Dessutom blev Västtyskland en förbundsrepublik med många av de politiska besluten på delstatsnivå.
Citera
2017-11-07, 21:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Att Bonn blev en huvudstad berodde delvis på att man inte ville ge Frankfurt eller någon annan av de största städerna den statusen, eftersom det skulle kunna ge en känsla av permanent lösning. Dessutom blev Västtyskland en förbundsrepublik med många av de politiska besluten på delstatsnivå.


Det fanns även en ideologisk komponent mellan de två stora partierna 1948-1949 - CDU/CSU föredrog Bonn, en välmående och tämligen oskadad universitetsstad i det katolska Rhenlandet (långt från allt som kan förknippas med det preusseri som störtat landet i fördärvet) medan SPD föredrog Frankfurt som låg mitt i deras hjärteland i det protestantiska Hessen (de 10-15 största städerna i Tyskland brukar styras av sossarna, även München och Nürnberg i Bayern). Så omröstningen blev ganska så jämn inte minst av de skälen. Bonn benämndes f.ö. "Regierungssitz" och inte "Bundeshauptstadt" i officiella dokument till ca 1970 just för att inte ge sken av att vara en permanent lösning.


Som sagt var bör man titta på en karta för att förstå att oavsett huvudstadsstatus eller ej hade Bonn haft ganska så goda förutsättningar för att vara en välmående mellanstor stad. Tre mil från en av Tysklands största och rikaste städer (Köln) och inte jättelångt bort till Düsseldorf uppströms Rhen heller och med ett av Tysklands största universitet - Klart att det hade gått bra ändå. Att som nu efter 1991 fått behålla en del ministerier och fått till ett antal FN-organisationer är en självklar extra bonus som annars hade gått till storstadsgrannarna Köln/Düsseldorf i norr.
Citera
2017-11-08, 18:11
  #10
Medlem
JayGatsbys avatar
Av en händelse läste jag nyligen en artikel om europeisk politik i Svenska Dagbladet där jag noterade att den var skriven i Bonn (staden där artikelförfattaren befinner sig brukar stå i tjock text innan huvudtexten börjar).
Sedan dess har jag lagt märke till att flera artiklar rörande Tyskland eller delar av Centraleuropa är signerad från Bonn.
Samtidigt är artiklar om EU ofta signerade från en journalist i Bryssel.

Verkar märkligt att ha en reporter som följer Tyskland/Österrike/Ungern baserad i Bonn, ganska nära Bryssel.
Men detta är såklart från tiden före 1989. Märkligt att det inte förflyttats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback