Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 01:51
  #1
Medlem
Hej! Jag har en ca 2 år gammal HP laptop av medelpris (kostade runt 6000) och jag spelar en del spel på den. Det är dock inga tunga spel, utan spel som minecraft, starstable och Sims. Men nu helt plötsligt kan jag inte spela ett av spelen längre - star stable. Det laggar så mycket att det är helt omöjligt Supporten på spelet har inte varit till nån hjälp då dom claimar att det är för att min dator inte kan köra den versionen av OpenGL som krävs (2.1 eller högre) men när jag kollar på min dator ser jag att den kör den nyaste versionen av OpenGL så det borde inte vara problemet.
Har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade och när jag går in på sidan can i run it säger den att jag har både det minimum och det rekommenderade som krävs till att spela spelet - det borde alltså funka utan problem, men det gör det inte.

Det konstigaste är dock att spelet funkar helt perfekt och laggfritt på min gamla dator som är en 6 år gammal Windows 7 med mycket sämre processor och sämre ram-minne. Men när jag går in på can i run it på den datorn säger den att jag varken har det minimum eller det rekommenderande som krävs för att köra spelet - det borde alltså inte funka alls, men det funkar nästan perfekt.

Det som dock inte funkar på min gamla dator är Sims och minecraft. På den laggar dom spelen jättemycket och går ej att spela. På min nya dator funkar dom dock helt okej.

Jag blir bara så galen på detta! Det känns inte som det finns någon logik i varför det ska funka på min gamla dator och inte min nya och det gör mig så frustrerad. Jag har försökt googla som fan och försökt förstå mig på nåt för jag suger på datorer men fattar ingenting.

Är medveten om att jag inte har en gamingdator, men enligt star stable själva så borde det gå att spela spelet på nästan alla datorer förutom de riktigt gamla, och det funkade som sagt felfritt tills helt plötsligt när dom gjorde en ny uppdatering med några kameravinklar och sen dess funkar det ej.

Aa men jag suger helt enkelt på datorer och skulle uppskatta jättemycket om någon kunde hjälpa mig och förstå vad som är fel och om jag kan göra något åt det.

Dethär är informationen om min nya dator (den som inte kan köra spelet):

Grafikkort: AMD Radeon (TM) r6 och AMD Radeon r8 M365DX
Cpu: AMD A10-8700P Radeon r6, 10 compute cores 4C+6G
CPU speed: 1.8 GHz
RAM: 8 GB
Ledigt utrymme: 792 GB
Ljudkort: ja
Windows 10, 64-bit

Gamla datorn:
Grafikkort: AMD Radeon HD 6320
CPU: AMD E-450 APU with Radeon(TM) HD
CPU speed: 1.6 GHz
RAM: 6GB
Ledigt utrymme: 116 GB
Ljudkort: ja
Windows 7 64 bit

Systemkrav som spelet rekommenderar:
Grafikkort: GeForce 2xx series eller AMD Radeon HD 5xxx Series med opengl 3.3
CPU: intel core i3 eller AMD Athlon 2 (K10) 2.8 GHz
CPU speed: 2.8 GHz
RAM: 4GB
Ledigt utrymme: 5GB
Windows 7 eller senare

Vet att det verkar som jag har för dålig CPU speed, men varför skulle det då funka på gamla datorn som har ännu sämre? Förlåt för jättelångt inlägg men detta gör mig galen och det skulle vara supersnällt om någon teknisk själ kunde ta sig tiden att försöka hjälpa mig!
Citera
2017-11-05, 04:38
  #2
Medlem
Kan vara ett långskott, men sett många som haft problem med diverse spel eftersom datorn ibland väljer att inte automatiskt slå om till hög prestanda läget, Xbox dvr på Windows 10 kan också ställa till det om det är påslaget. Så, mitt råd till dig är att kolla om du kan ändra till högprestanda läge, samt om Xbox dvr är påslaget så bör du slå av det.
Citera
2017-11-05, 09:59
  #3
Medlem
Ja kombon win10 och spelet kan bli för mycket för din dator ..
Citera
2017-11-05, 12:12
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Båda datorena har ju APU processorer. De har en inbyggd grafikkrets som är något sämre än de kretsar du har på moderkortet. Hur vet du vilken grafik som spelet använder?

Jag antar att du har The Sims 4:
Om du högerklickar på filen TS4_x64.exe kan du då se om man kan välja grafik där?
C:\Program Files (x86)\Origin Games\The Sims 4\Game\Bin\TS4_x64.exe

Isåfall kolla på de andra spelens .exe-filer.

Edit:
Kolllade upp din R8-M365DX. DX står Dual GraphiX och det betyder att den kretsen och den på CPU-chipet jobbar ihop i CrossFire mode.

Citat:
The AMD Radeon R8 M365DX (Dual Graphics) is a hybrid Crossfire combination of the integrated Radeon R6 (e.g Carrizo A10-8700) and a dedicated Radeon R7 M360. Both cards work in AFR mode (alternate frame rendering) where each card renders alternating frames. Therefore, micro-stuttering can occur due to the different frame times between two frames.

https://www.notebookcheck.net/AMD-Ra....150996.0.html

Det kan bli både bättre och sämre beroende på spel:

Citat:
Depending on the game and its drivers, performance may be better than the single M360 (e.g. +47% in Crysis 3) or even worse (e.g. -37% in Dirt Rally). On average, performance is comparable to a Nvidia GeForce 920M and is therefore suitable for modern 3D gaming on 720p with low detail settings.

Det borde gå att välja att ha DualGraphics på eller av. DualGraphics drar mer ström och det vill man ju inte ha om man kör på batteriet och inte spelar.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-05 kl. 12:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback