Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 00:51
  #1
Medlem
bjornebarns avatar
När jag var i Kina för några år sedan såg jag poliser/vakter utanför en bank med spikklubbor. Spikklubborna var svarta fyrkantiga metall-pinnar med decimeterlånga metallfärgade spikar som stack ut på alla sidor och var arrangerade i ett jämnt mönster. Tyvärr så vågade jag inte ta några foton på dem och jag har inte lyckats hitta några på Google. Därför tänkte jag höra här om någon har en bild på någon av dessa poliser eller har möjlighet att hitta någonstans. Om ni har mer information om det här så är det också välkommet

Det var i Peking om ni undrar.

Tack!
Citera
2017-11-05, 02:46
  #2
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När jag var i Kina för några år sedan såg jag poliser/vakter utanför en bank med spikklubbor. Spikklubborna var svarta fyrkantiga metall-pinnar med decimeterlånga metallfärgade spikar som stack ut på alla sidor och var arrangerade i ett jämnt mönster. Tyvärr så vågade jag inte ta några foton på dem och jag har inte lyckats hitta några på Google. Därför tänkte jag höra här om någon har en bild på någon av dessa poliser eller har möjlighet att hitta någonstans. Om ni har mer information om det här så är det också välkommet

Det var i Peking om ni undrar.

Tack!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...50d4359f7c.jpg

Typ sån eller?
Googla upp ''spiked baton'' kommer upp en del olika
Citera
2017-11-05, 09:18
  #3
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...50d4359f7c.jpg

Typ sån eller?
Googla upp ''spiked baton'' kommer upp en del olika

Som jag minns det så var själva batongen fyrkantig och spikarna var tunnare och längre. Jag lyckas dock inte hitta någon bild alls där kinesiska poliser håller i dem...
Citera
2017-11-05, 10:24
  #4
Medlem
HeadlessAgnews avatar
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...be-banned.html

Bilden längst ner kanske? Ser hyffsat otrevlig ut att bli slagen med.
Citera
2017-11-06, 14:44
  #5
Medlem
Har aldrig sett spikklubbor men väl den här hundgaffeln, det ser ut som en U-formad bygel i änden på ett 2 meter långt skaft. Finns även ofta bland kravallutrustningen på hotell tillsammans med sköldar i .... eeeh, skall vi säga....bonnhålor. Alltså även 5 star hotell men ofta i bonnhålor, ser det sällan i Shanghai.

Däremot brukar de säkerhetsstyrkor jag ser som sysslar med bankomatpåfyllning ha tunga skyddsvästar, skyddshjälmar och åtminstone en kille med pumpgevär. Tycker dock pipan är väl grov, typ kaliber 10 eller ännu grövre så misstänker att det är gevär för bean bags eller liknande. Har dock aldrig känt för att gå fram och fråga. Men i södra Kina är ju maffian rätt stark och skjutvapen förekommer tydligen ofta.

Jag tycker dock att det är trevligare med medeltida vapen är skjutvapen där en lågintelligent vakt kan tömma ett helt magasin omkring sig.
Citera
2017-11-08, 15:34
  #6
Medlem
Jonipoons avatar
Jag har aldrig tänkt på det, varje gång jag ser vakter utanför banker och dylikt så har de alltid burit skjutgevär.
Citera
2019-02-07, 17:34
  #7
Medlem
Kan vara i avskräckningssyfte att de visar visuellt spik-batonger, för att sen ha riktiga batonger innanför västen eller nåt.

Eller om nån skulle storma in med nåt slags skydd, typ smash and grab med bil kanske man måste ta sönder nån ruta/punka däck för att komma åt nissen.
__________________
Senast redigerad av rahat 2019-02-07 kl. 17:37.
Citera
2019-02-07, 21:25
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Hur poliser i olika länder bankar skiten ur folk är inte en resefråga.

Kina --> Vapen och militär
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback