Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 00:26
  #1
Medlem
I Sovjetunionen tror jag att det fanns ett förbud för diplomater att framföra annat än diplomatbilar. (Om man som diplomat fick åka med som passagerare i andra bilar vet jag inte, men det vore ju ett väldigt långtgående förbud om även det var förbjudet). Syftet var antagligen att kunna kontrollera diplomater och förhindra spioneri. Jag vet inte om regeln finns kvar idag i Ryssland. Vet någon?

Nu undrar jag: finns det någon liknande regel i Sverige? Jag gissar att svaret är nej, men har det någon gång funnits det?
Finns det stöd i t.ex. Wienkonventionen för att införa regler av det slag jag nämnt?
Citera
2017-11-05, 00:32
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
I Sovjetunionen tror jag att det fanns ett förbud för diplomater att framföra annat än diplomatbilar. (Om man som diplomat fick åka med som passagerare i andra bilar vet jag inte, men det vore ju ett väldigt långtgående förbud om även det var förbjudet). Syftet var antagligen att kunna kontrollera diplomater och förhindra spioneri. Jag vet inte om regeln finns kvar idag i Ryssland. Vet någon?

Nu undrar jag: finns det någon liknande regel i Sverige? Jag gissar att svaret är nej, men har det någon gång funnits det?
Finns det stöd i t.ex. Wienkonventionen för att införa regler av det slag jag nämnt?

Diplomater har diplomatisk immunitet, så hur skulle ett sådant brott i så fall beivras? (Förutom möjligen förklara diplomaten i fråga för persona non grata).
Citera
2017-11-05, 01:17
  #3
Medlem
De får välcykla.
Citera
2017-11-05, 03:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Diplomater har diplomatisk immunitet, så hur skulle ett sådant brott i så fall beivras? (Förutom möjligen förklara diplomaten i fråga för persona non grata).
Det är sant, det borde jag insett också. Men jag menade inte nödvändigtvis att det skulle vara ett brott, utan helt enkelt en regel som måste följas. Vissa krav går väl att ställa på diplomater och ambassader oavsett det diplomatiska skyddet, t.ex. antar jag att de är anvisade vissa radiofrekvenser för sin radioutrustning (kanske mer vanligt förr med sådan utrustning på ambassader). Dvs de kan inte sända hur som helst och t.ex. störa ut andra sändningar, radio och tv osv. De får inte heller göra vad de vill på ambassaden, t.ex. antar jag att de inte får börja borra och utvinna olja om det skulle gå att göra inne på ambassadområdet. Om man börjar hålla på med ett oacceptabelt beteende så kan det väl, i slutändan, handla om att avbryta de diplomatiska förbindelserna också.

Om polisen tar en diplomat för rattfylleri så får de varken gripa denne, tvinga denne att blåsa eller tvinga honom att lämna bilen. Men man får förhindra fortsatt färd. Det man gör är i så fall helt enkelt att "preja" bilen, stänga in den mellan två eller flera bilar så att den inte kommer nånstans. Just det hände väl i Stockholm någon gång på 2000-talet, då det uppstod ett dödläge mellan polisen och den berusade ambassadanställde, tills någon annan ambassadanställd kom och kunde köra hem den berusade.

Så om det skulle finnas en regel likt den jag talar om i trådstarten så skulle man kunna förhindra fortsatt färd, genom att tvinga bilen att stanna. Vilket känns överdrivet för något så bagatellartat, men rent teoretiskt skulle det väl gå att upprätthålla en sådan regel....
Citera
2017-11-05, 03:39
  #5
Medlem
Intressant frågeställning. Jag kan i varje fall i lagboken inte hitta något om detta. Men gräver man djupare i SFS så är det mycket möjligt att det finns något som omfattar detta.

Det enda jag kan konstatera är att bilar med diplomatskyltar är bilar som är registrerade på en ambassad/konsulat. Skylten ska anpassas beroende på förarens funktion. Men kan inte hitta något som skulle tyda på något slags förbud för anställda där att framföra andra fordon.
Citera
2017-11-05, 09:22
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Diplomater har diplomatisk immunitet, så hur skulle ett sådant brott i så fall beivras? (Förutom möjligen förklara diplomaten i fråga för persona non grata).

Diplomater har inte nödvändigtvis diplomatisk immunitet i allt de gör, utan detta gäller vanligtvis bara de högt uppsatta diplomaterna. Jag skulle nog säga att majoriteten diplomater endast har immunitet i det de gör i sin tjänst.

Angående TS fråga så vet jag inte hur det är i Sverige, men i Frankrike och Schweiz får diplomater framföra vilket fordon de vill, men endast ägaren av ett fordon och hans make/maka får framföra privatägt diplomatregistrerat fordon. Polisen har även rätt att stoppa en och kontrollera ens diplomatvisum, samt registreringsbevis för bilen (de har dock inte rätt att gå igenom bilen utan tillstånd från personens arbetsgivare).
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2017-11-05 kl. 09:24.
Citera
2017-11-11, 01:42
  #7
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
I Sovjetunionen tror jag att det fanns ett förbud för diplomater att framföra annat än diplomatbilar.

Det låter lite konstigt om Sovjet kunnat diktera egna regler för diplomatkåren. Diplomater har ju fri rörlighet och det enda egentliga kravet för deras fordon är att dom är försäkrade enligt gällande regler.

Citat:
Nu undrar jag: finns det någon liknande regel i Sverige? Jag gissar att svaret är nej, men har det någon gång funnits det?
Finns det stöd i t.ex. Wienkonventionen för att införa regler av det slag jag nämnt?

Det regleras som sagt i Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser och där finns inget direkt stöd (vad jag kan se). Men en diplomatskyltad bil innebär i sig inte att föraren åtnjuter (full) diplomatisk immunitet.

Däremot skrev Anders Björck en motion till trafikutskottet 1988 med en önskan om bättre skyltar som skulle underlätta spaning och identifieringen vid skyddsobjekt
Motion 1987/88:T409

Denna kan vara intressant i ämnet: Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall
Citera
2017-11-11, 13:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Det låter lite konstigt om Sovjet kunnat diktera egna regler för diplomatkåren. Diplomater har ju fri rörlighet och det enda egentliga kravet för deras fordon är att dom är försäkrade enligt gällande regler.



Det regleras som sagt i Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser och där finns inget direkt stöd (vad jag kan se). Men en diplomatskyltad bil innebär i sig inte att föraren åtnjuter (full) diplomatisk immunitet.

Däremot skrev Anders Björck en motion till trafikutskottet 1988 med en önskan om bättre skyltar som skulle underlätta spaning och identifieringen vid skyddsobjekt
Motion 1987/88:T409

Denna kan vara intressant i ämnet: Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall
Får instämma. Hittade detta:

Article 56
Insurance against third party risks
Members of the consular post shall comply with any requirements imposed by the laws and
regulations of the receiving State, in respect of insurance against third party risks arising from the use of
any vehicle, vessel or aircraft.


Men hittade inget annat som rör fordon. Jag såg inte ens något om att diplomatfordon inte får genomsökas, vilken artikel finns det i?

Någon som vet när Anders Björcks förslag blev verklighet? Idag tycks ju något liknande det han föreslår vara genomfört. Jag trodde att diplomatreggade bilar var något som hade funnits länge, men det verkar ju ha kommit på 90-talet antar jag. Undrar hur immuniteten mot parkeringsböter m.m. fungerade om bilen inte var diplomatskyltad tidigare. Rev man lappen i efterhand?
Citera
2017-11-11, 22:43
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Får instämma. Hittade detta:

Article 56
Insurance against third party risks
Members of the consular post shall comply with any requirements imposed by the laws and
regulations of the receiving State, in respect of insurance against third party risks arising from the use of
any vehicle, vessel or aircraft.


Men hittade inget annat som rör fordon. Jag såg inte ens något om att diplomatfordon inte får genomsökas, vilken artikel finns det i?

Någon som vet när Anders Björcks förslag blev verklighet? Idag tycks ju något liknande det han föreslår vara genomfört. Jag trodde att diplomatreggade bilar var något som hade funnits länge, men det verkar ju ha kommit på 90-talet antar jag. Undrar hur immuniteten mot parkeringsböter m.m. fungerade om bilen inte var diplomatskyltad tidigare. Rev man lappen i efterhand?

https://www.eda.admin.ch/content/dam...rochure_EN.pdf

På sida 36 om hur artikel 30 i Wien-konventionen skall tolkas skriver Schweiziska myndigheter följande:
"The property of the diplomatic agent, or any person benefiting from similar status,
must be protected from any constraint. Thus, his papers, correspondence, personal
property, salary, and bank account may not be seized or sequestered. "

Jag gissar att det är det som deras policy angående diplomatregistrerade bilar bygger på.

Angående parkeringsböter så gör Schweiziska myndigheter tolkningen att föraren av fordonet är skyldig att betala dem, så jag förstår inte varför Sverige inte bötfäller diplomater. Även i Frankrike är föraren skyldig att betala böter, men är böterna små så bryr de sig i praktiken inte om att skicka dem, gissningsvis för att poliserna är för lata för att gå igenom den extra byråkratin det innebär.
Citera
2017-11-12, 00:12
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
https://www.eda.admin.ch/content/dam...rochure_EN.pdf

På sida 36 om hur artikel 30 i Wien-konventionen skall tolkas skriver Schweiziska myndigheter följande:
"The property of the diplomatic agent, or any person benefiting from similar status,
must be protected from any constraint. Thus, his papers, correspondence, personal
property, salary, and bank account may not be seized or sequestered. "

Jag gissar att det är det som deras policy angående diplomatregistrerade bilar bygger på.

Angående parkeringsböter så gör Schweiziska myndigheter tolkningen att föraren av fordonet är skyldig att betala dem, så jag förstår inte varför Sverige inte bötfäller diplomater. Även i Frankrike är föraren skyldig att betala böter, men är böterna små så bryr de sig i praktiken inte om att skicka dem, gissningsvis för att poliserna är för lata för att gå igenom den extra byråkratin det innebär.
Men diplomatskyltade bilar bötfälls (väl) i Sverige idag? Skillnaden från oss vanliga dödliga är att de inte drivs in.

*Baserar detta på att det med jämna mellanrum dyker upp artiklar i tidningar med de värsta parkeringssyndarna där Ryssland alltid brukar hamna i topp.*
Citera
2017-11-13, 02:56
  #11
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Men hittade inget annat som rör fordon. Jag såg inte ens något om att diplomatfordon inte får genomsökas, vilken artikel finns det i?

Nu var jag förvirrad en stund.. Letade rätt på dokumentet på svenska på regeringens hemsida och där kan man läsa följande under artikel 22:

Citat:
3. Beskickningslokal, dess inredning jämte övrig egendom som finnes där liksom beskickningens fortskaffningsmedel får ej bli föremål för husrannsakan, rekvisition, beslag eller exekutiva åtgärder.

Men fick inte ihop det med min tidigare länk och ingen annan verkar ha uppmärksammat min groda! Jag länkade till Vienna Convention on Consular Relations Istället ska det vara Vienna Convention on Diplomatic Relations.

Nu blir allt mycket klarare! (ber om ursäkt)

Citat:
Någon som vet när Anders Björcks förslag blev verklighet? Idag tycks ju något liknande det han föreslår vara genomfört. Jag trodde att diplomatreggade bilar var något som hade funnits länge, men det verkar ju ha kommit på 90-talet antar jag. Undrar hur immuniteten mot parkeringsböter m.m. fungerade om bilen inte var diplomatskyltad tidigare. Rev man lappen i efterhand?

Tror inte det gick igenom utan det var först när vi gick med EU det blev en bättre standard (nu blåa skyltar). Diplomatbilarna var tidigare skyltade med en extra "CD" eller "CC".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback