Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-07, 20:13
  #25
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
När jag ska blanda i ekflis i flaskan, hur ska jag sedan filtrera den på bästa sätt?
Det ekflis vi hade kunde man stoppa med en sked men durkslag, sil, kaffefilter i den ordningen tills det är borta. Dekanteras säkert lätt också, så blir det bara lite bottensats att filtrera.
Citera
2017-11-08, 09:49
  #26
Medlem
Luftgevars avatar
Har fått tag på havre nu så det kommer bli en Grain Whiskey. Är lite kluven med recept, hur blir det med det? Kör man på samma mängder som korn/råg osv?
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2017-11-08 kl. 09:54.
Citera
2017-11-18, 20:32
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Sprit med eklagring ger inte whiskysmak.
Om du ska ägna dig åt egentillverkning så är (tyvärr) dålig destillering/råvaran a och o. Jag trodde själv länge att allt låg i ekfaten men jag gjorde en tripp till Skottland för många år sedan och vid en visning att ett (av massor) destilleri så gav de oss ett provrör som innehöll destillatet olagrat och när guiden tittade bort så tog jag en lite slurk. Denna smakade whisky men saknade toner och färg!
Så ska du göra whiskey så behövs malt som grund och en dålig destillering tyvärr.
Men det är en bit ifrån en råwhiskey till en färdiglagrad sak.
En massa nya ämnen bildas vid nedbrytning av finkeloljorna i lagringen i ekfat.

Så mer rätt är att ekfat ger mer smak till whiskey, dock finns ju whiskeyn där redan.
Citera
2017-11-19, 04:40
  #28
Medlem
Frater_Frags avatar
Något som borde fungera hyfsat är att tillsätta rejäla mängder rökmalt i mäsken samt att även tillsätta rostade ekspån inför lagringen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback