Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-11, 12:34
  #37
Avstängd
Sommarglads avatar
"Det betyder inte att det skulle vara rasistiskt att dricka mjölk. Däremot har mjölk och mjölkdrickande historiska kopplingar till rasism och förtryck av rasifierade, där mjölken använts som symbol för idéer om vit överlägsenhet.

Och för kon som mjölken kommer ifrån, och som tvingats till ett liv i livslång fångenskap där hennes barn tas ifrån henne inom några timmar efter födseln för att bli kött på människors tallrikar, är ett glas mjölk alltid en fråga om makt och förtryck."

Man tror inte det är sant *fniss*

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...l-for-vit-makt
Citera
2018-11-13, 19:21
  #38
Medlem
Rasism för mig är när en människa angriper en annan människa fysiskt, eller med verbala förolämpningar, på grund av personens hudfärg. Men då spelar det ingen roll vilken hudfärg någon av dem har.

Sedan har vi personer som "uttalar sig rasistiskt". Dessa personer behöver enligt mig inte nödvändigtvis vara rasister. I detta fall kan det handla om frustration över brott som utförd av en viss grupp människor, eller att uttalaren själv har blivit illa behandlad av personer ur en viss grupp.

Rasism är ofta en kombination av fördomar (som alla människor har) och frustration.

Många blir däremot anklagade för att vara rasister då de endast nämner fakta, som exempelvis att utrikesfödda är överrepresenterade i brottsstatistik.

Jag vet inte om jag kan klasas som en rasist, men jag har uttalat mig rasistiskt många gånger.

Vissa tycker att man är en rasist om man anser att det finns skillnader mellan olika folkgrupper, vilket gör i princip alla till rasister.

Rasism är dessutom inget bestående. Det kan komma och gå.
Citera
2018-11-30, 00:28
  #39
Medlem
Begreppet "rasism" har tappat sin innebörd när man bara sådär tar bort allt fler saker och tvinga på ett generaliserat påstående

Vad är rasism enligt mig, det ska jag berätta
Det är våra lättkränkta mörkhyade som sprider sin ensidiga dynga som utropar rasism åt princip allting. De kommer endast med sina retoriska argument av påstådda avseenden.

Detta är rasismen. Mörkhyade plöjer runt och generaliserar med sitt tvångsmässiga stereotypiska resonemang

Ju fler saker som reduceras bort bara för dem så blir mörkhyade en sämre självbild. Det lär vara en lång kedja av synd som de har.
Citera
2018-11-30, 09:47
  #40
Medlem
Efter vad jag har förstått så är pepparkakor, negerbollar, Pippi Långstrump böcker,
Lucia rasisitiskt eller som det heter ”icke inkluderande” i dagens samhälle.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback