• 1
  • 2
2017-11-04, 20:21
Medlem
Jag hittar märkligt nog ingen tråd om dessa händelser!

En av 50-talets stora rättsskandaler var ju turerna kring Fröken Stephens och Huseby bruk, där också en av kungahusets medlemmar Prins Carl d.y. var inblandad. Bruket och Fröken Stephpens mer eller mindre plundrades av dess förvaltare och Prins Carl.d.y. Vilket innebar att Fröken Stephens blev omyndigförklarad.

Prins Carl blev väl mer eller mindre informellt landsförvisad av Gustav VI Adolf när alla turerna kom till offentligheten. Han togs dock till nåder av det norska kungahuset så småningom.

Turerna kring detta var många och Vilhelm Moberg skrev en pjäs om detta och det var länge sedan detta hände. Ja, hur var nu turerna kring dessa händelser runt Fröken Stephens och Huseby bruk?
Citera
2017-11-04, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fröken på Huseby.

Florence Stephens 1881-1979.

Citat:

"Till Huseby kom under 1950-talet en man vid namn Berl Gutenberg som kom att bli direktör för bolaget. Han gjorda stora egna vinster på Husebys och Florence Stephens bekostnad. Hästar, bilar och båtar inköptes som fröken på Huseby betalade, men som aldrig existerade i sinnevärlden. Stora växeltransaktioner förekom med Berl Gutenberg och hans bror Dan Gutenberg samt flera lokala affärsmän och även nationellt dåtida kända personer (Gerard De Geer och fastighetskungen Gunnar Läggeberger) var inblandade i dessa skumraskaffärer. Det hela blev känt som "Husebyskandalerna" och begreppet "lurifaxarna på Huseby" myntades om dessa så kallade "kavaljerer"."
Citera
2017-11-04, 21:13
Medlem
Jag visste väl att man kunde lita på att Skaraborg2 skulle komma med lite information, skall nu ta och läsa en bok med titeln Florence Stephens förlorade värld skriven av Lena Eberwall och Per E Samuelsson.Vilket torde ge ännu mer information.
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-11-04 kl. 21:17.
Citera
2017-11-04, 21:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den stora bedrägerihärvan på Huseby.

Minnenas Journal den 25 augusti 2015.

Citat:

"Husebyhärvan var en av 1950- och 60-talens mest omskrivna svenska rättsaffärer. Den rika fröken Florence Stephens hade lurats på miljonbelopp av samvetslösa skojare. Bland huvudaktörerna i denna uppseendeväckande historia i herrgårdsmiljö fanns en prins."
Citera
2017-11-04, 22:02
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Florence Stepens var dotter till Joseph Stephens och Elisabeth Stephens född Kreuger
Elisabeth hade varit hovdam hos Oscar ll Enligt vissa källor hade Joseph gift sig med Elisabeth för att dölja en skandal inom kungahuset. Deras förstfödda dotter Florence riktiga far skulle vara kung Oskar ll
Mycket tyder på att detta kan vara sant. Oscar ll brev till Elisabeth skulle enligt Florence Stepehens testamente bli offentliga 30 år efter hennes död 1979 alltså 2009. Breven hade deponerat med instruktioner i Riksarkivet
Av okända skäl skickades breven vidare till familjen Bernadotte privata arkiv. År 2009 skulle breven bli offentliga
Men det stoppades av vår nuvarande kung som beslöt att hemligstämpla dem till 2035.
Florence Stephens som hade läst breven dementerade aldrig ryktena om sin kungliga börd.
Detta är viktigt för att förstå historien om hur hon kunde bli utnyttjad av bedragarna
Senast redigerad av Salomon-Ella 2017-11-04 kl. 22:08.
Citera
2017-11-04, 23:02
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Lite mer bakgrund till Husebyaffären

Florence Stephens far Joseph hade blivit enormt förmögen genom järnvägsbygge i Indien. Med pengarna kunde Huseby Bruk köpas. Han köpte även upp många andra gods och markegendomar i grannskapet.
När arvet efter honom skulle skiftas blev Florence ägare till Huseby. Hennes syster Mary blev ägare till Torne gård,
Lästad och Oby säteri och egendomen Vevik
Den yngsta dottern Maggi fick Ålshult gods
Det var bara Mary som gifte sig. Hon fick ett kort barnlöst äktenskap med en adelsman Carl Lippe som slutade med skilsmässa efter några få år.
Florence och Maggi levde som ungmön på sina gods.
Arealen skog och åkermark som systrarna ärvde var över 10000 hektar.
Nu handlar tråden om Florence Stephens. Men det finns massor att berätta om de andra systrarna. Kanske kan bli en egen tråd
Citera
2017-11-04, 23:28
Medlem
Kanske kan vi också få veta litet om domstolsförhandlingarna och hur det gick där?
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-11-04 kl. 23:30.
Citera
2017-11-05, 14:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Stephens.

Biografiska anteckningar familjen Stephens.

Citat:

"Florence Elisabet Stephens, född 1881-10-05 på Huseby bruk, Skatelövs socken, Kronobergs län (källa: Genline ID 841.47.1500); hon var offer för Husebyaffären, en av de stora mediehändelserna under svenskt 1950- och tidigt 1960-tal. På grund av dåliga rådgivare tömdes Huseby bruk på tillgångar, och kommunfullmäktige i Skatelöv gjorde 1956 en framställan om omyndigförklaring "för att förhindra ytterligare rovdrift och kapitalförstöring på Huseby egendom". Året därpå förmåddes hon dock begära sig själv omyndigförklarad. Hon återvann rättskapacitet först 1975 och testamenterade bruket till staten (läs mer här: Huseby Bruks historia; † ogift 1979-04-02 i Skatelöv."
Citera
2017-11-05, 21:14
Medlem
Jag hittade på nätet en blogg om händelserna på Huseby, där en av de som blev inblandade i periferin, då människan skulle hjälpa Henning Sjöström med kontakterna med Fröken Stephens. det skulle ha varit intressant att lyssna på de inspelade diktafonrullarna med fröken Stephens. Men nu är de tydligen borta.

http://matswerner.blogg.se/2017/june...sk-fura-2.html

Och Prins Carl (Mulle) broder till Norges Kronprinsessa Märta och Drottning Astrid av Belgien.Honom skulle man vilja veta mer om.
Citera
2017-11-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Elisabeth hade varit hovdam hos Oscar ll Enligt vissa källor hade Joseph gift sig med Elisabeth för att dölja en skandal inom kungahuset. Deras förstfödda dotter Florence riktiga far skulle vara kung Oskar ll Mycket tyder på att detta kan vara sant. Florence Stephens som hade läst breven dementerade aldrig ryktena om sin kungliga börd

Det som talar emot dessa rykten är att om man jämför bilder av Florence Stephens med bilder på fadern Joseph Stephens så är likheten påfallande. Men det är kanske så att det från början fanns två möjliga fäder och att detta kan bekräftas av brevens innehåll?
Citera
2017-11-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Enligt vissa källor hade Joseph gift sig med Elisabeth för att dölja en skandal inom kungahuset. Deras förstfödda dotter Florence riktiga far skulle vara kung Oskar ll
Mycket tyder på att detta kan vara sant. Oscar ll brev till Elisabeth skulle enligt Florence Stepehens testamente bli offentliga 30 år efter hennes död 1979 alltså 2009. Breven hade deponerat med instruktioner i Riksarkivet
Av okända skäl skickades breven vidare till familjen Bernadotte privata arkiv. År 2009 skulle breven bli offentliga
Men det stoppades av vår nuvarande kung som beslöt att hemligstämpla dem till 2035.
Florence Stephens som hade läst breven dementerade aldrig ryktena om sin kungliga börd.a

Längesedan jag såg ett foto på henne men jag vill minnas att hon hade ansiktsdrag som påminde om Gustav V.
Senast redigerad av Konrad 2017-11-05 kl. 21:41.
Citera
2017-11-06, 07:05
Medlem
För länge sedan hörde jag oerhört mycket skvaller om fröknarna Stevens på Huseby. Jag fattade inte mycket av det då, alltför många turer och jag var inte intresserad. Men folket i bygden hade detta som stort intresse att följa och veta.
När jag senare passerat Huseby ett antal gånger och även stannat där och rastat, så har jag insett dess strategiska geografiska läge. (vägen mellan Malmö och Växjö går fortfarande där)
Det finns stora sjöar på båda sidor om Huseby. Åsnen och Salen skär verkligen av landskapet och den som hade bron kunde utnyttja läget. Det var ju inte säkert att göra stora omvägar förr. Sedan betydde ju vattenkraften att det blev så stort bruk där. Och fälten runtomkring är ju lättodlade.
Så ärvde då ett par fröknar hela härligheten. Och hade nog inte så bra kläm på det där storgodsägandet. Och så kom några och svindlade dom. Skulle vara roligt att komma ihåg av allt jag hörde - men det är länge sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in