Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-04, 15:32
  #1
Medlem
skazzis avatar
Inhandlade detta förhoppningsvis sinnessjuka kort i går men har stött på ett problem som inte borde finnas när man köper ett kort i denna prisklass.

Skärmen är kopplad till kortet, loggan på kortet lyser och fläktarna går. Så uppenbarligen fungerar kortet och är inkopplat. När jag monterade kortet från början monterade jag både 6 och 8 pci kablarna detta resulterade dock i att datorn gnällde över att kortet fick för mycke ström så kopplade bort 6:an.

Nu till själva problemet, jag kan inte installera drivrutiner till kortet. Skivan jag fick med är helt värdelös, när programmet startat är rutan så pass liten att bara en del av innehållet visas. Vilket resulterar i att inte ens ikonen för installation syns, vidare så har jag utan framgång försökt att förstora den men som sagt utan resultat. När jag går in på msi´s hemsida för att ladda ner drivrutinerna manuellt och försöker göra uppdateringen den vägen säger den att den inte kan hitta något kort alls. Kan inte heller hitta kortet när jag letar efter det i enhetshanteraren.

övrig hårdvara är

Moderkort Z370 (detta kort har inbyggt grafikkort finns det en möjlighet att skärmen nyttjar detta även om jag kopplat via mitt 1080 ?)

processor intel 8700k
Citera
2017-11-04, 15:45
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
MSI? pröva Nvidia's istället?

https://www.geforce.com/drivers
Citera
2017-11-04, 16:01
  #3
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
MSI? pröva Nvidia's istället?

https://www.geforce.com/drivers

gjort, samma sak där. Kunde inte hitta kortet med autodetect och drivrutinerna som jag ladda ner manuellt funka inte. samma svar gick inte att hitta mitt kort.
Citera
2017-11-04, 16:09
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
gjort, samma sak där. Kunde inte hitta kortet med autodetect och drivrutinerna som jag ladda ner manuellt funka inte. samma svar gick inte att hitta mitt kort.

Det verkar ju trots allt då som datorn inte hittar ditt kort. Du nämner "för mycket ström", det låter tveksamt.

Skulle dra ur kortet och kolla noga, stoppa i det igen och kollat att allt sitter som det skall och sedan dragit de kontakter som krävs (bägge?).

Vad kräver kortet? 250-300w? misstänker att du behöver koppla flera strömuttag till detta för att det skall bli "nöjt"...
Citera
2017-11-04, 16:21
  #5
Medlem
swebarbs avatar
kolla så du stängt av det inbyggda? och kör med geforce experience, har aldrig haft problem med den när den ska installera nya drivrutiner själv.

eh du kan inte koppla bort en sladd, kortet behöver en del ström tror du den har 2 uttag för ström kontaker för skojs skull eller? aldrig högt nåt liknande att windows påstår att kortet fick för mycket ström? då är det darför du har problem installera isf... in med båda kontakterna tro inget annat.
Citera
2017-11-04, 16:38
  #6
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det verkar ju trots allt då som datorn inte hittar ditt kort. Du nämner "för mycket ström", det låter tveksamt.

Skulle dra ur kortet och kolla noga, stoppa i det igen och kollat att allt sitter som det skall och sedan dragit de kontakter som krävs (bägge?).

Vad kräver kortet? 250-300w? misstänker att du behöver koppla flera strömuttag till detta för att det skall bli "nöjt"...

250 enligt spec från sidan jag beställt från. kan det vara så att varningen gällde nätagget att jag pressat det för hårt ?
Citera
2017-11-04, 16:49
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
250 enligt spec från sidan jag beställt från. kan det vara så att varningen gällde nätagget att jag pressat det för hårt ?

Inte omöjligt. Det är rätt komplexa saker.

Även om en PSU kan "ge" 1000w så säger det ingenting egentligen om vad den levererar specifikt per kabel. Den kan ge 800w på de 3.3v eller 5v kablarna och 200w på de 12v som finns och alla andra möjliga kombinationer...

Det enda tipset jag kan ge dig är att om du kan se (eller till och med läsa ur din PSU) vilka kablar som hör ihop typ... och sedan hade jag matat grafikkortet med två kablar som inte hör ihop (svårt att förklara) men ibland kan en "rail" ge 250w men vara delad på 3 kablar och koppla in dem bägge ger ändå bara 250w (innan PSU'n bryter en säkring typ)...

Hur som helst, kolla din PSU noga (på nätet) och sedan avgör om den klarar och i sådana fall på vilket sätt driva ditt grafikkort... det är mitt tips.
Citera
2017-11-04, 16:53
  #8
Medlem
Uppdaterat BIOS?
Citera
2017-11-04, 17:13
  #9
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inte omöjligt. Det är rätt komplexa saker.

Även om en PSU kan "ge" 1000w så säger det ingenting egentligen om vad den levererar specifikt per kabel. Den kan ge 800w på de 3.3v eller 5v kablarna och 200w på de 12v som finns och alla andra möjliga kombinationer...

Det enda tipset jag kan ge dig är att om du kan se (eller till och med läsa ur din PSU) vilka kablar som hör ihop typ... och sedan hade jag matat grafikkortet med två kablar som inte hör ihop (svårt att förklara) men ibland kan en "rail" ge 250w men vara delad på 3 kablar och koppla in dem bägge ger ändå bara 250w (innan PSU'n bryter en säkring typ)...

Hur som helst, kolla din PSU noga (på nätet) och sedan avgör om den klarar och i sådana fall på vilket sätt driva ditt grafikkort... det är mitt tips.


Anledningarna till felmeddelandet jag fick tidigare har jag inte en aning om varför jag fick men 6 slots kabeln jag hade gick att utöka till en 7 slotts men hjälp av en förgrenare som medföljde kortet. resultatet blev ingen varning och uppdatering som hitta kortet lätt att stirra sig blind när nått går åt helvete :P
Citera
2017-11-04, 17:52
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Anledningarna till felmeddelandet jag fick tidigare har jag inte en aning om varför jag fick men 6 slots kabeln jag hade gick att utöka till en 7 slotts men hjälp av en förgrenare som medföljde kortet. resultatet blev ingen varning och uppdatering som hitta kortet lätt att stirra sig blind när nått går åt helvete :P

Så är det, skönt att det löste sig!
Grymt grafikkort förresten! är avundsjuk! :-)
Citera
2017-11-05, 02:14
  #11
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Så är det, skönt att det löste sig!
Grymt grafikkort förresten! är avundsjuk! :-)


det är sinnessjukt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback