Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-11, 00:58
  #13
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Det stora med Tolstoj kanske inte är så lätt att snappa för att han är så enkel och självklar. Jag har stött på den här åsikten tidigare vad gäller Anna Karenina, som jag själv håller för den främsta romanen genom tiderna, om man nu måste tävla i sånt. Det enda jag kan säga är läs, läs, läs mängder med olika romaner och till slut kommer du att inse Tolstojs storhet, men vänta dig inte att finna den i nån förklaring eller påvisande.
Tack ja Anna Karenina är mycket bra.
Gillar dock Brott och straff väldigt mycket gjordes bra film på med förr.
Citera
2018-06-11, 12:25
  #14
Medlem
Storheten i många verk ska nog ses delvis i ett litteraturhistoriskt perspektiv. Det är lite samma sak som inom annan konst och i ännu högre grad inom vetenskap.
Många av de första experimenten för att visa på ett naturligt fenomen var inte bättre än senare experiment, men de var nyskapande och innehöll ett tillräckligt stort mått av inneboende kvalitet och hantverksskicklighet för att kunna förmedla det nya och inspirera andra att arbeta vidare i en riktning som man tidigare kanske inte ens tänkt tanken att arbeta mot.
Citera
2018-06-11, 14:38
  #15
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Vilken är den bästa svenska översättning av Krig och fred? Jag har en översättning av Hjalmar Dahl uppdelad i tre delar från Bokklubben Svalan i bokhyllan. Barbara Lönnqvist översatte nyligen den fullständiga versionen till svenska.

Min ryska är om inte obefintlig så dock tämligen haltande så den frågan passar jag på.
Citera
2019-03-14, 15:06
  #16
Medlem
deLuzes avatar
Tolstoj är min favoritförfattare. Enligt mig består hans storhet i med vilken extrem precision och exakthet han beskriver livets alla vindlingar hos sina karaktärer - dels deras relationer med varandra och dels med världen i stort. Han har extremt många, extremt levande karaktärer som interagerar med varandra på ett extremt trovärdigt sätt, i extremt varierande miljöer. Krig och Fred och Anna Karenina rymmer ju allt från hur självaste Napoleon invaderar Ryssland, till ungdomar som tar sina första trevande steg ut i livet. Sedan kommer miljöerna: man följer med från de fina salongerna till slagfälten, från balsalen till lantegendomen till bondens stuga, från fina kurorter vid Östersjön till en mans dödsbädd i ett sjaskigt hotell, och till fältsjukhusen fyllda med sårade soldater, osv. Och allting känns trovärdigt, ja realsitiskt rentav.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Jag har stött på den här åsikten tidigare vad gäller Anna Karenina, som jag själv håller för den främsta romanen genom tiderna, om man nu måste tävla i sånt.

Ja, det är den
__________________
Senast redigerad av deLuze 2019-03-14 kl. 15:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback