Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-04, 10:43
  #1
Medlem
SeanPenns avatar
Hej söker en extern usb cd-spelare till min imac. Vart hittar man en sån? Googlar runt och hittar bara dvd-brännare...kan dom spela cdskivor också? Är inte så sugen på att köpa apples egna för 800 kr
Citera
2017-11-04, 11:11
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanPenn
Hej söker en extern usb cd-spelare till min imac. Vart hittar man en sån? Googlar runt och hittar bara dvd-brännare...kan dom spela cdskivor också? Är inte så sugen på att köpa apples egna för 800 kr

Dom både bränner och läser CD / DVD. En sån här tex: https://www.jula.se/catalog/hem-och-...rannare-925224
Citera
2017-11-04, 11:21
  #3
Medlem
Gör ett besök hos Elgiganten eller Media Markt eller någon annan elektronikhandlare. Kjell & Co har också en ASUS-spelare, liknar den som Rassa länkar till. Kolla bara så att den står att den passar till Mac - men jag tror att alla moderna CD/DVD-spelare gör det.

Eller gör ett besök hos Myrorna eller någon annan secondhand butik. Där brukar stå drivor med spelare utan chassi, men har man tur kan man hitta en fin LaCie eller något annat bra för en 50-lapp.
Citera
2017-11-04, 12:18
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag trodde i min enfald att min Mac Book Pro skulle funka med ALLA externa CD/DVD, bara de hade USB-anslutning.

Det var tydligen inte så!

Bara en spelare från mStore funkade...

Och ja, en DVD spelar såklart CD.
Citera
2017-11-04, 12:26
  #5
Medlem
Då måste du ha haft otur Sommarlov. Asus-spelaren som Kjell säljer fungerar med både Mac och PC, åtminstone på min MacMini.

Vill man inte chansa så köper man förstås Apples dyra variant, men jag tror att det är samma innandöme som många andra.
Citera
2017-11-04, 12:53
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag trodde i min enfald att min Mac Book Pro skulle funka med ALLA externa CD/DVD, bara de hade USB-anslutning.

Det var tydligen inte så!

Bara en spelare från mStore funkade...

Och ja, en DVD spelar såklart CD.

Låter konstigt. Jag köpte en samsung USB-spelare på Kjell&Co för nåt år sen och den funkar på min MacBook Pro retina.
Citera
2017-11-04, 16:26
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Kollar du förpackning står det mac borde det fungera
Citera
2017-11-04, 22:14
  #8
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanPenn
Hej söker en extern usb cd-spelare till min imac. Vart hittar man en sån? Googlar runt och hittar bara dvd-brännare...kan dom spela cdskivor också? Är inte så sugen på att köpa apples egna för 800 kr
Förstår att det är förvirrande.

CD-läsare läser bara CD-skivor
CD-brännare läser och bränner CD-skivor
DVD-läsare läser CD- och DVD-skivor
DVD-brännare läser och bränner CD- och DVD-skivor.

Tror det fanns kombinerade CD-brännare och DVD-läsare förr i tiden också, om jag inte missminner mig.
Citera
2017-11-04, 22:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Låter konstigt. Jag köpte en samsung USB-spelare på Kjell&Co för nåt år sen och den funkar på min MacBook Pro retina.


Funkar fint på 27” 5k imac.. spelaren kostade cirkullarus 300

Har för mig att den tar 2 usbportar i anspråk (dubbelsladd) för strömmens skull
Citera
2017-11-04, 23:00
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Funkar fint på 27” 5k imac.. spelaren kostade cirkullarus 300

Har för mig att den tar 2 usbportar i anspråk (dubbelsladd) för strömmens skull

Inte den jag köpte. En USB-kabel och den funkar fint på min MacBook Pro samt en iMac 21,5 från 2011 och en MacBook Pro 13” från 2015.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback