Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-06, 16:10
  #25
Medlem
00-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
En skillnad jämfört med slutet av 1700-talet och idag är att det inte räcker att vara många och grabba tag i en högaffel så att man kan stjäla en kanon. Om vi pratar robotar så fungerar inte strejk heller. Risken är att revolutionen isåfall går åt fel håll.

Å andra sidan kanske slagfältet står i cyberrymden.

Ha ha inte riktigt så jag menar. Men om vi ska lösa problemet så måste man börja prata om det faktiska problemet.

När i hela världen blev det rättvist att 1% styr världen ekonomiskt? Medelklassen dör ut i USA Medans vi pratar.

Du försöker rationaliserar och försvarar 1%

Lobbyister tar över mer och mer och har börjat komma till Sverige.
Citera
2017-12-08, 16:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00-1
Ha ha inte riktigt så jag menar. Men om vi ska lösa problemet så måste man börja prata om det faktiska problemet.

När i hela världen blev det rättvist att 1% styr världen ekonomiskt? Medelklassen dör ut i USA Medans vi pratar.

Du försöker rationaliserar och försvarar 1%

Lobbyister tar över mer och mer och har börjat komma till Sverige.

I teorin så styr folkvalda politiker i och för sig. Men, du har helt rätt. Jag är därför inne på direktdemokrati mer och mer som motkraft.

Du menar att vi borde sätta en maxgräns för ägande? Inkomst? Fallskärmsavtal? Det är inte orimligt men, skatten drabbar medelklassen och småföretagande också.

Är det inte lättare att stimulera konkurrens kanske till och med genom statliga företag. Vi vet att dom inte var/är särskilt lönsamma iofs. Man kan å andra sidan undra varför dom inte var det. Men, det är ett ganska utspritt ägande iaf och det ger ett alternativ. Monopol behövs inte vare sig på den ena eller andra sidan. Sådana företag är skattefinansierade så Mr Gates betalar en del. Vad får han för det? Tja, motivering att göra något som fungerar bättre än windows10 iaf...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback