Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-12-11, 13:28
  #49
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Det är 2 trådar som blivit sammanfogade, det jag behöver hjälp med nu är:

Rubrik: Kan det räcka med bara bygglov för att göra en liten ändring i fasaden?

Jag har ett fönster i köket (120 cm bred, 60 cm hög) som jag mest av allt i hela min fula bostadsrätt skulle vilja göra lite ändringar på.

Som det är nu så känner jag mig instängd på den delen av köket, fönstret ger mig en känsla av att stå i ett badrum eller i ett garage, inte ett kök. För att inte tala om hur opraktisk ock icke funktionellt det är.

Just nu så har jag spisen precis under fönstret, men efter renovering så ska spisen stå under skåpet på bilden.

Det enda jag vill göra med fönstret är att ändra på riktningen på det d.v.s. så att det som nu är bred på fönstret (120 cm) ska istället bli höjden, och det som nu är höjden (60 cm) ska bli bred.

1. Kommer ge lite av en känsla av en minibalkong och man känner inte sig instängd.
2. Står inte i vägen för de nya skåpen som är tänkt att bli djupare typer efter renoveringen
3. Den kommer att dra ut rök och annat från spisen mycket mer effektivt när spisen ska hamna under skåpet på bilden.

Problemet är att jag har problem med styrelseordföranden, annat som varit helt självklart att man får göra har han sagt nej till bara för att jävlas, så något som är mer tveksamt kan bli mycket svårare att få ok för från henne.

Jag vill det här mer än allt annat just nu, kan jag få igenom det genom att bara ha fått bygglov utan styrelsens ok? Jag hade tagit ett objektivt nej, men vill inte låta den skithögen att känna sig mäktig. Snälla hjälp med ett förslag som kan vara något.

En gång såg jag på nätet en enda bostadsrätt ha en balkong och stack ut från resten och detta trots att bostadsrätten var mycket mer centralt belägget och det var om jag minns rätt mitt i Stockholm. Om en enda balkong godkänns i en förening mitt i Stockholm där den verkligen "gör fasaden ful" så borde den balkongen inte godkännas före min i och med att mitt fönster är på baksidan av huset och där är det bara bilparkeringar och lite längre bort är det villor och hus. Vem bryr sig i en liten stad och det baksidan av fasaden att en lägenhets lilla fönster inte ser ut som resterande när något mycket mer avancerat har accepterats i ett centralt läge i Stockholm. Här är 3 bilder på hur det ser ut just nu. https://imgur.com/a/fSvUE
Du anser att det är en liten ändring att byta ett liggande fönster till ett stående men även om det är praktiskt genomförbart så kommer det att bli en betydande utseendeförändring på fastigheten. Jag vågar påstå att en sådan förändring generellt är svår att ens få igenom hos kommunen när det gäller ett äldre hus. Hänsyn tas till de tidstypiska aspekter som finns på hur fasader får ändras.

Nu vet jag inte hur många våningar ert hus har men säg att det är fyra stycken. Då är det tre våningar med liggande fönster och sedan skulle ditt avvika med ett stående. Förmodligen skulle det inte se speciellt bra ut.

Att dessutom försöka driva igenom en sådan ändring utan styrelsens välsignelse ter sig hopplöst. Sorry!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback