Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 15:22
  #1
Avstängd
Hej,

Jag har många extensions av slaget 'file' på min dator. Jag orkar inte döpa om alla till punkt jpg på slutet och undrar om någon vet om ett program som man bara kan markera alla dessa file extensions och sedan göra dem till jpg på ett klick.

JPG eller PNG spelar inte så stor roll.

Jag har testat flera sidor. På vissa av dem verkar det då gå, men då kan man inte markera flera av filerna samtidigt...

På vissa kan man markera flera men då får jag upp detta, > Wrong file format. Allowed: DOC, DOCX, RTF. Den verkar alltså inte känna igen det.

Det ska ju alltid vara någonting i vägen...

Har testat alla sidor här. Och även några på den andra sidan också utan vidare...

Så jag undrar om det är någon som vet om ett bra program/tool eller liknande som kan göra detta för mig?

Tack!
Citera
2017-11-03, 15:32
  #2
Medlem
brianmolkos avatar

Installera Xnview eller XnConvert eller XnShell, du får själv kolla upp hur de fungerar men de är bra och kan omvandla dessa till massa bildformat
finns båda här: https://www.xnview.com/en/
__________________
Senast redigerad av brianmolko 2017-11-03 kl. 15:36.
Citera
2017-11-03, 15:47
  #3
Medlem
Det låter ju inte som du vill konvertera filerna utan endast byta filändelse från .file till .jpg?

Gå in i katalogen där filerna ligger.
Håll inne shift och högerklicka i katalogen (ej på någon utav filerna).
Välj "öppna powershell".
Klistra in följande och klicka på enter:
Dir *.file | rename-item -newname { $_.name -replace ".file",".jpg" }

Alla filer som slutar på .file kommer nu sluta på .jpg istället.
Citera
2017-11-05, 00:18
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Installera Xnview eller XnConvert eller XnShell, du får själv kolla upp hur de fungerar men de är bra och kan omvandla dessa till massa bildformat
finns båda här: https://www.xnview.com/en/

Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Det låter ju inte som du vill konvertera filerna utan endast byta filändelse från .file till .jpg?

Gå in i katalogen där filerna ligger.
Håll inne shift och högerklicka i katalogen (ej på någon utav filerna).
Välj "öppna powershell".
Klistra in följande och klicka på enter:
Dir *.file | rename-item -newname { $_.name -replace ".file",".jpg" }

Alla filer som slutar på .file kommer nu sluta på .jpg istället.


Till er båda...

Ingen av dessa blev konverterade när jag markerade alla och högerklickade och sedan valde 'convert to' > JPG med XnView. De var fortfarande bara blanka... Och ingen av dem ändrades till punkt JPG på slutet. Det var nog jag som var väldigt otydlig kanske. Jag menade precis som 'abloodywar' påpekade att jag bara vill ändra självaste filändelsen på alla dessa filerna så att de öppnas med i fotovisaren direkt i stället för att jag måste välja vilket program jag vill öppna dem med.

Det jag gjorde igår var bara att konvertera, och när jag märkte att filerna bara var blanka, ja då fungerade inte det heller, så jag testade göra om konverteringen flera gånger och då blev bara filerna duplicerade Men jag ska använda ett gratis duplicerings-program som kan fixa det där!

Hur som helst ville jag även ändra namnen till alla filerna till nummerordning, så jag laddade även ner 'Advanced Renamer' som gör jobbet riktigt bra, där kunde man välja vad man ville att filen skulle ha för extension. Så genom det programmet löste jag det till slut. Fast problemet just nu är att de filerna som sagt är duplicerade.

Efter detta har jag just nu en till mapp med dessa blanka 'file' extensions. Jag testade abloodywar's förslag genom PowerShell utan vidare... Sedan valde jag att göra ett till försök med XnView och jag kom fram till att det jag borde ha gjort från början var att markera och högerklicka som vanligt men sedan i stället valt 'Batch Rename' Därav markerade jag i rutan extension och valde den som jag ville ha, nämligen > JPG =)

Men nu vet jag tills nästa gång i alla fall, och dessutom har jag två program som jag kan göra det med!

Tack!
__________________
Senast redigerad av DetSvenskaFolket 2017-11-05 kl. 00:20.
Citera
2017-11-05, 18:22
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Till er båda...

Ingen av dessa blev konverterade när jag markerade alla och högerklickade och sedan valde 'convert to' > JPG med XnView. De var fortfarande bara blanka... Och ingen av dem ändrades till punkt JPG på slutet. Det var nog jag som var väldigt otydlig kanske. Jag menade precis som 'abloodywar' påpekade att jag bara vill ändra självaste filändelsen på alla dessa filerna så att de öppnas med i fotovisaren direkt i stället för att jag måste välja vilket program jag vill öppna dem med.

Det jag gjorde igår var bara att konvertera, och när jag märkte att filerna bara var blanka, ja då fungerade inte det heller, så jag testade göra om konverteringen flera gånger och då blev bara filerna duplicerade Men jag ska använda ett gratis duplicerings-program som kan fixa det där!

Hur som helst ville jag även ändra namnen till alla filerna till nummerordning, så jag laddade även ner 'Advanced Renamer' som gör jobbet riktigt bra, där kunde man välja vad man ville att filen skulle ha för extension. Så genom det programmet löste jag det till slut. Fast problemet just nu är att de filerna som sagt är duplicerade.

Efter detta har jag just nu en till mapp med dessa blanka 'file' extensions. Jag testade abloodywar's förslag genom PowerShell utan vidare... Sedan valde jag att göra ett till försök med XnView och jag kom fram till att det jag borde ha gjort från början var att markera och högerklicka som vanligt men sedan i stället valt 'Batch Rename' Därav markerade jag i rutan extension och valde den som jag ville ha, nämligen > JPG =)

Men nu vet jag tills nästa gång i alla fall, och dessutom har jag två program som jag kan göra det med!

Tack!

Får du dubletter finns visipic också som letar reda på dubbletter i mappar
Citera
2017-11-05, 23:28
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Får du dubletter finns visipic också som letar reda på dubbletter i mappar
Tack så sjukt mycket för det! Fungerade utmärkt!

Jag hade inte några dubbletter. Det var värre

Tripletter&Fyrlingar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback