Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 14:04
  #1
Medlem
https://static-cdn.sr.se/sida/images...43508a00f8.jpg
Citat:
Det ligger ett stort ansvar att lära sig nya vägmärken. Sedan har jag full förståelse för att man har svårt att nå fram. För 20 år sedan var det kanske lite enklare att meddela om nya vägmärken och för trafikanterna att hitta informationen, säger Niclas Nilsson.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6813222

"Glöm inte att kolla belysning, däckens kondition och ifall det uppstått nya trafikskyltar innan körning"
Citera
2017-11-03, 14:20
  #2
Medlem
Borde finnas ett vägmärke "varning för vägpirater" också och ska husbilarna få ett märke så borde "guldförsäljning" få sitt eget märke

(FB) Romer säljer falskt guld (längs vägarna)
Citera
2017-11-03, 14:25
  #3
Medlem
Eller kanske "varning för nyuppsatta vägmärken"?
Citera
2017-11-03, 14:36
  #4
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Det ligger ett stort ansvar att lära sig nya vägmärken. Sedan har jag full förståelse för att man har svårt att nå fram. För 20 år sedan var det kanske lite enklare att meddela om nya vägmärken och för trafikanterna att hitta informationen, säger Niclas Nilsson.

Detta har jag lite svårt att förstå, information har aldrig varit så lättillgänglig som idag och det kommer knappast bli svårare.

Kanske syftar han på att vi inte längre tittar på enbart två kanaler på TV och läser en av 2-3 giganter bland kvällstidningar? I vilket fall som helst så borde ju information kunna gå fram till trafikanter utan problem. Ge uppdraget till besiktningsföretagen i värsta fall, dit måste man ju ändå åka med jämna mellanrum.
Citera
2017-11-24, 21:20
  #5
Medlem
barkenarots avatar
De kan ha grillat Niclas rätt länge med ledande frågor och skuldbelägganden innan de fick honom att säga det de ville. Public Service är ju ganska ifrågasatt, så SR vill klart betona sitt existensberättigande.

Ett annat sätt att nå ut skulle varit att inkludera de nya vägmärkena i Transportstyrelsens lista över vägmärken, fast halvtransparent fram tills deras lag träder i kraft 1 december.

En annan smart grej är att inte byta namn på myndigheter stup i decenniet, eftersom alla länkar till vägmärkessidan från forum, bloggar, wikis, branschtidningar mm måste uppdateras, vilket tar ca 40 år.

Det är tydligen fler vägmärken som införs och den största nyheten är kanske att vi får liknande pilar för rättning i körfältet som fransoserna har (M20a), om jag förstår det rätt.
Citera
2017-11-24, 22:16
  #6
Medlem
Hoppas. Här förtydligar man:

3 kap. 48§
På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Bestämmelsen förtydligas genom ett tillägg av ordet ”tvåhjuliga” så att det tydligt framgår att den avser både cyklar och mopeder klass II.


Inte många som bryr sig om detta.
Citera
2017-11-25, 00:57
  #7
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Eller kanske "varning för nyuppsatta vägmärken"?
I min stad så gör man det med jämna mellanrum. Ex då man sätter upp en ny väjningsplikt. Då sätter man upp skylten, samt tillfällig tilläggstavla med text NYTT.

Det är väldigt bra för de som halvläser skyltningen. Vi som kan köra bil ser den nya skylten, men här får man med sig observanta förare också.
De som missas är de som inte fattar något alls, så man får ta det lugnt ändå, men det är ganska få som är riktigt sugiga i trafiken.
Citera
2017-11-25, 17:10
  #8
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Hoppas. Här förtydligar man:

3 kap. 48§
På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Bestämmelsen förtydligas genom ett tillägg av ordet ”tvåhjuliga” så att det tydligt framgår att den avser både cyklar och mopeder klass II.


Inte många som bryr sig om detta.
?? Så jag får inte stanna med min trehjuliga shopping-cykel på cykelbanan??

Urbota idiotiskt med andra ord..
Citera
2017-11-28, 05:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
I min stad så gör man det med jämna mellanrum. Ex då man sätter upp en ny väjningsplikt. Då sätter man upp skylten, samt tillfällig tilläggstavla med text NYTT.

Det är väldigt bra för de som halvläser skyltningen. Vi som kan köra bil ser den nya skylten, men här får man med sig observanta förare också.
De som missas är de som inte fattar något alls, så man får ta det lugnt ändå, men det är ganska få som är riktigt sugiga i trafiken.

Inte bara nya skyltar, har även sett orangea skyltar som upplyst om nytt trafikljus och tom en ny rondell (hur man nu kunde missa den)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback