Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 12:25
  #1
Medlem
vikingrods avatar
Ja som sagt, behöver en ny bärbar då jag ska ut och resa mycket inom kort.
Inte så mycket att säga förutom att jag behöver hyfsade komponenter så jag kan köra photoshop/bankprogram/film och musik plus vissa spel utan problem (PUBG, CS etc)
Om den har ett bra ljudkort så är det enorm bonus då man är lite av en nörd när det kommer till ljud.
Bryr mig inte om märke eller hur "cool" den är till utseendet.

Min budget är ganska flytande så pris är väl inte det viktigaste men vill helst inte släpa runt på 20k hårdvara i ryggsäcken bland tjuvar och patrask om ni förstår vad jag menar.

Finns det något vettig att satsa på?

ps. ska väl lägga till att jag lade tråden i Mac: för att jag starkt funderar på just en sån.
Funkar dom till spel?
__________________
Senast redigerad av vikingrod 2017-11-03 kl. 12:29.
Citera
2017-11-03, 12:38
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Ja som sagt, behöver en ny bärbar då jag ska ut och resa mycket inom kort.
Inte så mycket att säga förutom att jag behöver hyfsade komponenter så jag kan köra photoshop/bankprogram/film och musik plus vissa spel utan problem (PUBG, CS etc)
Om den har ett bra ljudkort så är det enorm bonus då man är lite av en nörd när det kommer till ljud.
Bryr mig inte om märke eller hur "cool" den är till utseendet.

Min budget är ganska flytande så pris är väl inte det viktigaste men vill helst inte släpa runt på 20k hårdvara i ryggsäcken bland tjuvar och patrask om ni förstår vad jag menar.

Finns det något vettig att satsa på?

ps. ska väl lägga till att jag lade tråden i Mac: för att jag starkt funderar på just en sån.
Funkar dom till spel?

Lenovo har tagit fram speciellt stabila datorer som ska tåla lite dålig hantering utan att gå sönder så lätt, sök på lenovo edu. Tyvärr har dessa endast integrerad grafik, så jättebra till spel är dessa inte. Finns flera modeller, vissa har intel, andra amd. Vissa har win10, andra har chrome. Vill du ha en mer avancerad "tålig" dator, finns det bärbara gjorda för byggarbetare etc, men då kostar de betydligt mer.
Citera
2017-11-03, 12:42
  #3
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lenovo har tagit fram speciellt stabila datorer som ska tåla lite dålig hantering utan att gå sönder så lätt, sök på lenovo edu. Tyvärr har dessa endast integrerad grafik, så jättebra till spel är dessa inte. Finns flera modeller, vissa har intel, andra amd. Vissa har win10, andra har chrome. Vill du ha en mer avancerad "tålig" dator, finns det bärbara gjorda för byggarbetare etc, men då kostar de betydligt mer.

Ok synd på grafiken, annars såg Lenovo trevligt ut.
Behöver ingen speciellt tålig dator, kommer inte precis använda den i lera och regn hehe.
Tänkte mest på mjukvaran och vanlig pålitlighet.
Finns det någon Mac som klarar det jag behöver tro? Frågat runt på olika forum men alla Apple människor verkar helsnurriga..
Citera
2017-11-03, 14:48
  #4
Medlem
Kör själv på den här: https://new.webhallen.com/se/product...-G-Sync-Win-10

Spelar PUBG med alla inställningar på Ultra och det flyter på riktigt bra.

Några nackdelar dock:
- Den blir snabbt överhettad - jag löste det genom att köpa en rejäl kylplatta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712502
- Gummifötterna lossnar, så måste fixa med något så att datorn inte glider runt
- Ganska uselt ljud och dålig ljudvolym (dock superbra om man använder hörlurar)
- Fläkten låter rätt så mycket

I övrigt är det en bra laptop med många positiva ting.
Citera
2017-11-03, 23:02
  #5
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kör själv på den här: https://new.webhallen.com/se/product...-G-Sync-Win-10

Spelar PUBG med alla inställningar på Ultra och det flyter på riktigt bra.

Några nackdelar dock:
- Den blir snabbt överhettad - jag löste det genom att köpa en rejäl kylplatta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712502
- Gummifötterna lossnar, så måste fixa med något så att datorn inte glider runt
- Ganska uselt ljud och dålig ljudvolym (dock superbra om man använder hörlurar)
- Fläkten låter rätt så mycket

I övrigt är det en bra laptop med många positiva ting.


Den var intressant. Och eftersom jag mest kommer sitta och spela på kvällarna i hotellrum så blir det med hörlurar så bra det. Kylplatta har jag redan som passar.
Tack för tipset.
Citera
2017-11-04, 22:16
  #6
Medlem
Själv kör jag med MacBook Air. Det beror mycket på din budget. Många pc datorer kostar runt 7-8000
En Mac får du för 9000. Fördel med mac slipper vara rädd för virus. Och många andra fördelar. Men smaken är olika.
Mycket också vilka program, spel ni vill köra. När det gäller spel är maten en begränsning.

Tycker ni ska överväga båda alternativen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback