Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 11:37
  #1
Medlem
Hej,

Hur stor är skillnaden ute på arbetsmarknaden om man väljer att fortsätta med ett masterprogram?
Alltså får man mycket bättre jobb om man har läst ett masterprogram? Högre lön? Lättare att hitta jobb? osv...

Då menar jag om man till exempel läser företagsekonomi (kandidat) och sen funderar på om man ska fortsätta med något masterprogram inom ekonomi.
Citera
2017-11-03, 12:27
  #2
Medlem
Står inför valet av kandidat eller master så jag följer tråden med intresse.
Citera
2017-11-03, 12:54
  #3
Medlem
ace_secs avatar
Speciellt när det gäller ekonom-programmen så är en master nästan alltid ett måste, för att få de mer kvalificerade tjänsterna (såvida du inte går på HHS)

En vanlig kandidat i ekonomi från typ Karlstad, Gävle, Borås osv är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen. Då blir det på sin höjd redovisningsekonom/assistent, rådgivare/kassa på bank, lönetant o dyl.

Vill du åt mer kvalificerade tjänster så är en master ett måste. Sverige har ett stort överskott av just ekonomer med kandidat i ryggen, konkurrensen är mördande - minst sagt.

Så det beror helt på vilka ambitioner du har. Ett mindre kvalificerat ekonomjobb, då kan du komma undan med enbart kandidat. Men vill du åt de bättre tjänsterna så är en master ett måste. I 95% av fallen.
Citera
2017-11-03, 14:39
  #4
Medlem
Samma som ovanstående gäller för jurister också. Med en fil. kand. i juridik kan du arbeta som biträdande jurist (och med lite tur och erfarenhet som jurist på mindre byrå), handläggare av olika slag, registrator på folkbokföringen osv. För att arbeta inom domstolsväsende, på större juristbyråer, advokat osv så krävs det en jur. kand. (och bra betyg naturligtvis).
Citera
2017-11-03, 17:59
  #5
Medlem
RiverStyxs avatar
Håller med de två ovanstående och vill göra ett tillägg: om du någon gång vill ha chansen att få ett kvalificerat jobb utomlands är en magisterexamen MYCKET, MYCKET, MYCKET mer värdefull än en kandidat. J.fr Masters vs. Bachelor. Mängder med större internationella företag och institutioner slänger din ansökan rätt i papperskorgen om du inte har motsvarande en Masters.

I Sverige kan man få ett jobb ganska enkelt via en nästan genomförd utbildning. Typ läst Systemvetenskap men fattas 10 poäng i pedagogik eller något annat ämne som är hyfsat irrelevant för de aktuella arbetsuppgifterna. Icke så internationellt. Det är extremt mycket viktigare utanför Sverige att ha en fullgjord examen, och bachelors-degree smäller helt enkelt inte särskilt högt.
Citera
2017-11-03, 20:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Håller med de två ovanstående och vill göra ett tillägg: om du någon gång vill ha chansen att få ett kvalificerat jobb utomlands är en magisterexamen MYCKET, MYCKET, MYCKET mer värdefull än en kandidat. J.fr Masters vs. Bachelor. Mängder med större internationella företag och institutioner slänger din ansökan rätt i papperskorgen om du inte har motsvarande en Masters.

I Sverige kan man få ett jobb ganska enkelt via en nästan genomförd utbildning. Typ läst Systemvetenskap men fattas 10 poäng i pedagogik eller något annat ämne som är hyfsat irrelevant för de aktuella arbetsuppgifterna. Icke så internationellt. Det är extremt mycket viktigare utanför Sverige att ha en fullgjord examen, och bachelors-degree smäller helt enkelt inte särskilt högt.

+1 till ovanstående.

Sitter själv i sitsen att jag vill ta familjen till USA/Kanada, men har svårt då jag saknar en fullständig Master. Jobbar som SAP-Konsult.
Citera
2017-11-03, 22:37
  #7
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Håller med de två ovanstående och vill göra ett tillägg: om du någon gång vill ha chansen att få ett kvalificerat jobb utomlands är en magisterexamen MYCKET, MYCKET, MYCKET mer värdefull än en kandidat. J.fr Masters vs. Bachelor. Mängder med större internationella företag och institutioner slänger din ansökan rätt i papperskorgen om du inte har motsvarande en Masters.

I Sverige kan man få ett jobb ganska enkelt via en nästan genomförd utbildning. Typ läst Systemvetenskap men fattas 10 poäng i pedagogik eller något annat ämne som är hyfsat irrelevant för de aktuella arbetsuppgifterna. Icke så internationellt. Det är extremt mycket viktigare utanför Sverige att ha en fullgjord examen, och bachelors-degree smäller helt enkelt inte särskilt högt.

Jag håller inte med då det är standard i både UK och USA att enbart ha en Bachelor. Jag skulle påstå att en master är viktigare i Sverige än utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback